MotoGP: Баная хвърля ръкавицата на последните тестове в Катар

Репетициите свършиха! Сцената в MotoGP е готова за представление, за истинските спектакли. Тестовете на пистата Лусаил в Катар завършиха с битката Ducati -Aprilia.

Действащият световен шампион Франческо Баная (Ducati Lenovo) до голяма степен потвърди това в последния ден. Той оглави класирането.  Машината на Ducati с №1, с Пеко на борда беше първата и единствена, която влезе в границата 1:50 мин. за обиколка на Лусаил.

Съотборникът му Енеа Бастианини се върна в своята посока след трудната 2023 г. Близкото предизвикателство дойде и от Алейш Еспаргаро от Aprilia Racing. Този път заводския тим от Ноале, също е по-близо до висшия ешелон. Но на четвърто място е Марк Маркес (Gresini Racing MotoGP) на 0,075 от #41 Aprilia…

Ducati Lenovo, Prima Pramac, Pertamina Enduro VR46 и Gresini

Това е доказано изключителен тест за куршумите от Болоня. Шест от седемте им състезатели с пълен сезон завършиха в топ 10 в Катар. Първо Баная, след това Бастианини. Марк Маркес стана 4-и въпреки късната катастрофа – около 20 минути преди края на сесията.

След това е Хорхе Мартин (Prima Pramac Racing) – 7-и. При Pertamina Enduro VR46 също имаше много положителни неща. Марко Безеки беше първият, който падна под официалния рекорд за обиколка. Той беше поставен от тогавашния му съотборник Лука Марини по време на GP миналата година, и сега Безеки завърши деня на Р10.

Сегашният му съотборник Фабио Ди Джанантонио обаче продължи да блести. Той се закотви 8-и на пистата, на която властваше през 2023 г. Алекс Маркес (Gresini Racing MotoGP) е човекът, който ще търси повече, когато състезанието започне под прожекторите. Той стана 13-и.

Aprilia и Trackhouse Racing

С приключването на предсезона най-близките съперници на Ducati в графиките бяха Aprilia. Машините от Ноале летяха повече във формация. Еспаргаро намери темпото, където другите продължаваха да го търсят в Сепанг. Ден 2 в Катар #41 пак бе най-бързата Aprilia – 3-и.

Но Раул Фернандес (Trackhouse Racing) блесна на 5-о място, а Маверик Винялес (Aprilia Racing) стана 6-и. Мигел Оливейра (Trackhouse Racing) също направи скок нагоре до 12-о място.

Едно нещо трябва да се отбележи от техническата страна. Това бяха различните опашки, използвани в лагера на Ноале. Винялес и Оливейра извадиха предишните.

Red Bull KTM и Red Bull GASGAS Tech3

Изглежда тестът в Катар беше задоволителен за KTM. Брад Биндер и съотборникът му от Red Bull KTM Factory Racing Джак Милър са под предишния рекорд за обиколка.

Биндер също завърши в топ 10. Не всичко за него обаче беше гладко. Биндер спря в по-дългия си стинт с проблем. Милър пък катастрофира, а пилотът е добре.

Дали пълният потенциал все още не е разгърнат или това тепърва ще стане, ще се разбере на първата Гран при. През миналия сезон австрийската фабрика се люшкаше между топ 5 и подиума.

Междувременно в Red Bull GASGAS Tech3 новакът-чудо Педро Акоста спечели 15-о място в едва третия си MotoGP тест тази година. Същевременно направи убедително по-дълго бягане, където направи обиколка за 1:52 сек. Съотборникът му Аугусто Фернандес, междувременно, ще търси малко повече, когато състезанията започнат.

Monster Energy Yamaha

Напредъкът на M1 беше реален по време на предсезона, но търсенето на темпото на една обиколка продължава. Още се търси и сцеплението отзад. И Фабио Куартараро (Monster Energy Yamaha MotoGP), и мениджърът на отбора Масимо Мерегали също искат още, още, още. По-дългият ауспух беше един подход, който се тества, за да се изглади мощността, с оглед на темпото за една обиколка.

Но е важно да се знае, че Yamaha и Honda могат да продължат да тестват, ако желаят. До края на теста в Катар обаче Куартараро е 14-и, а новият му съотборник Алекс Ринс е 16-и за сега.

Repsol Honda и Castrol/Idemitsu Honda LCR

HRC беше изправен пред предизвикателно завършване на предсезона. Новодошлият в Repsol Honda  – Лука Марини, и съотборникът му Жоан Мир се бореха с усещането за лошо време в Катар.

Забележителното подобрение на времето на Мир от 1,1 секунди спрямо квалификационната му обиколка през 2023 г. показва скок напред. Но в Honda ще търсят още повече, тъй като четиримата блокираха от 17-о до 20-о място, като Йохан Зарко от Castrol Honda LCR и Такааки Накагами от Idemitsu Honda LCR също оглавяват групата.

От техническа гледна точка обаче има много оптимизъм, особено около новия двигател и новата двойно подредена задна аеродинамика. Тя е насочена към поставяне на задната гума, за сцепление и стабилност. Търсенето на задно сцепление продължава, но Honda, както и Yamaha, имат отстъпки за допълнителни тестове. Засега те приключиха, а   през 2024 г. продължават след състезанието на Херес.

Това обаче е финал на официалните предсезонни тестове. След като в Сепанг беше създаден блестящ клуб 1:56 с редица пилоти, та в Катар това е клуб 1:50 и има едно име в него: Пеко Баная. Това е еталон, но има и неизвестни. Защото това е MotoGP.