MotoGP: Баная отвръща на удара в Портимао, Марини остава втори

На предпоследния ден от предсезонните тестове на MotoGP на пистата Портимао, на върха бе познато име. Това бе действащият шампион Франческо Баная (Ducati Lenovo) даде най-добро време – 1:38,771. Пеко отстрани от върха досегашния Крал на предсезонните тестова Лука Марини (Mooney VR46 Racing). Пилотът с номер 10 беше първи сутринта, но се задоволи с второ място на 0,234 сек. Маверик Винялес от Aprilia Racing стана 3-и на 0,254 сек.

Ето какво правиха отделните отбори:

DUCATI, PRAMAC, VR46 & GRESINI

Баная беше най-бързият и отвърна на удара срещу Марини, след като той беше най-бърз през по-голямата част от деня. Предимството на Баная беше малко над две десети, като новият му съотборник Енеа Бастианини беше извън топ 10 – 17-и. Това не е повод за притеснение. Той работи много с използвани гуми и имаше няколко технически затруднения, които трябваше да преодолее в началото. После катастрофира, но е невредим.

В бокса на Ducati Lenovo вече изглеждат готови. Двама мотора имат обновената аеродинамика и Баная продължават с каналите за обдухване надолу, а не с обтекателите с „траунд ефект“. Бастианини работеше по същото. Единичната настройка на крилчатата гайка на лявата част на кормилото, използвана за холшот беше на всички машини.

Марини беше втори, а съотборникът му Марко Безеки – 7-и. Марини бе доволен от факта, че мери сили с Баная и Маверик Винялес (Aprilia Racing). Междувременно, новодошлият в Ducati Gresini Racing MotoGP Алекс Маркес се класира 4-и, като продължи да впечатлява. Неговият съотборник Фабио Ди Джанантонио завърши деня 9-и. Дига катастрофира и отиде в местна болница за допълнителни прегледи.

Топ 10 завърши Хорхе Мартин (Prima Pramac Racing). Той беше с различно шаси, което е част от продължаващ експеримент на Ducati. Той направи много обиколки с обтекатели с граунд ефект. Съотборникът му Йохан Зарко беше 13-и, недалеч от Мартин.

APRILIA & RNF

Аеродинамичните актуализации и иновациите бяха хит в бокса на Aprilia Racing. Фабриката от Ноале разполагаше с няколко малки аерокомпоненти, включително крило, закрепено с болтове към подвижното рамо. Има крила, които са прикрепени към предните вилки и подобрено задно крило.

Класирането е добро за Aprilia. Винялес беше постоянна заплаха на върха. Мигел Оливейра (RNF MotoGP) имаше няколко екстри от Aprilia, които да тества в Портимао. Има малко аеро, което виси отстрани на предното колело.

Оливейра завърши деня 6-и, едно място зад Раул Фернандес (RNF MotoGP), на когото му трябваше малко повече време, за да се качи нагоре в класирането. Той стана 5-и, като вкара три мотора Aprilia в първите шест. Алейш Еспаргаро (Aprilia Racing) завърши на 11-о място.

Както испанецът, така и съотборникът му Винялес катастрофираха в началото на тестовете. Еспаргаро нарани глезена си, който контузи в Силвърстоун. Той се е борил и с болки в ръката.

Наред с Ducati, Aprilia изглежда е производител, който изглежда най-комфортно в последния ден на тестовете. Особено скоростта на Фернандес и Оливейра ще бъде огромен тласък.

YAMAHA

Най-забележителното подобрение на Yamaha в Ден 1, беше радикална нова част от аеродинамиката на един от мотоциклетите на Франко Морбидели (Monster Energy Yamaha MotoGP). Има нови крила точно над страничния под и под стандартните. Морбидели също продължаваше да върти обиколки с двете различни шасита, които има на разположение.

Фабио Куартараро (Monster Energy Yamaha MotoGP) и двата му YZR-M1 бяха оборудвани с по-голяма аеродинамична система на Yamaha. Световният шампион за 2021 г. опитваше различни настройки на предния край, докато проучваше какво може да се направи с мотора сега, когато аеродинамиката е решена.

Късна атака накара Куартараро да се изкачи до осмо място, на 0,8 секунди от първото. Морбидели завърши 21-и, след като завъртя 95 обиколки, с пет повече от Куартараро. Денят ба много натоварен ден за фабриката от Ивата.

HONDA & LCR

Много неща се случихе в HRC, докато се опитваха да финализират насоките, които искат да поемат през 2023 г. Марк Маркес (Repsol Honda) вършеше много работа по обновените крила и въздухозаборник на Honda, както и новото шаси, което бе донесено в Портимао.

Маркес имаше леко падане в следобеда, но 8-кратният световен шампион беше добре. Финалът на 19-о място не е обещаващ прочит, но 78 обиколки предполагат, че е бил ден за изработване на нещата. А и издръжливостта е налице. Маркес потвърди, че следобедният ритъм е бил нарушен от тестване на “големи концепции”. Последният ден ще бъде фокусиран върху извличането на най-доброто от това, което Honda вече има.

14-то място Жоан Мир (Repsol Honda) говори за добро представяне на новото шаси на Honda. Световният шампион от 2020 г. призна, че не се е чувствал добре в първия ден и се е борил малко. Той катастрофира следобед. Бързите завои и предаването на мощност са основните области на подобрение за Мир преди последния ден.

Що се отнася до шасито, то дуото на LCR Honda Алекс Ринс (LCR Honda Castrol) и Такаки Накагами (LCR Honda Idemitsu) монтира по-старото и на двата си RC213V. Ринс завърши деня като най-бързата Honda – 11-и. Тъй като нямаше много нови части за изпробване, Ринс се фокусира върху продължаване на адаптацията си към новия мотор. Изглежда е направена крачка напред.

KTM & GAS GAS TECH3

Брад Байндър от Red Bull KTM Factory Racing беше водещият KTM в Ден 1 – 15-и. Новият му съотборник Джак Милър е точно зад него. Видимата работа, която се извършваше, беше съсредоточена върху аеропакетите. Всеки имаше по един мотоциклет с обтекател с „граунд ефект“ и канали за обдухване надолу и един мотоциклет само с обтекател с „граунд ефект“.

Звученето на двигателя бе такова, сякаш австрийската фабрика като цяло е преминала към този, който звучеше различно в Сепанг.

В GASGAS Factory Racing Tech3, Пол Еспаргаро беше назад в класирането. Той имаше същия аеросплит, като в Red Bull KTM, както и неговият съотборник Аугусто Фернандес. За първи път двамата пилоти на GASGAS също имаха едно и също шаси и Фернандес беше малко по-близо, докато се готви да се изправи срещу първия си състезателен уикенд в MotoGP.