MotoGP: Базата от Сепанг за развитие на Лусаил

От утре започват последните предсезонни тестове на MotoGP преди първия старт Катар.  Те са на същата писта Лусаил. Там, на трасето в пустинята, трябва да се развият техническите новости по мотоциклетите, които бяха изпитани  на официалния тест в Сепанг.

Там пролича каква огромна работа е свършена от всеки от петте производителя във висшия клас. Имаше изобилие от показани иновации. Какви по-точно са те.

Ducati

Централната част на новия мотоциклет на Ducati несъмнено е обновеният двигател. Той не само може да се похвали с повишена мощност, но също така има решаващ аспект от обратната връзка на водача – спирането на двигателя. Пилотите Енеа Бастиаини и Франческо Баная похвалиха значителното подобрение в отзивчивостта и стабилността на мотора. Това развитие беше приветствано от Бастианини, който преди това изрази неудобство от спирачните характеристики на двигателя 2023. Очаква се това да предотврати битките на Баная със спирачната увереност, които се проявиха през втората част на 2023 г. Те ще бъдат облекчени с тази актуализация.

Ducati също са въвели промени в аеродинамиката на новия си мотоциклет. Фокусът е в усъвършенстването на основния набор от крила на предния обтекател. Това води до по-ъглов и рационализиран дизайн. Забележително допълнение към Ducati е въвеждането на нов страничен обтекател, безпроблемно интегриращ техните канали за отвеждане надолу със страничните обтекатели с граунд ефект от предишния сезон.

Тази хибридна конфигурация на обтекателя представлява смесица от аеродинамични настройки. Те съчетават предимствата на канали за гъвкавост с високоефективните възможности на страничните обтекатели с граунд ефект.  Първоначалните отзиви от Бастианини и Баная показват незабавни подобрения с новите странични обтекатели. Докато двамата харесаха новите странични обтекатели от самото начало, Хорхе Мартин първоначално изрази резерви.

Въпреки това, с пробив на третия тестов ден, Мартин да направи значителни крачки с новата конфигурация. И призна нейното превъзходство. Куршумите от Болоня също обновиха и двата ауспуха.

Aprilia

Aprilia повиши залозите, тъй като  RS-GP за 2024 разполага с чисто ново шаси, аеропакет и двигател, отбелязвайки значително отклонение от своите предшественици. Пълният ремонт на аеродинамиката промени баланса на мотоциклета, което наложи корекции в настройките за оптимизиране на производителността. Обновеният аеропакет въвежда актуализирани крила, с добавяне на странични крила за първи път.

За отбелязване е, че задната опашка е претърпяла цялостен редизайн. Сега включва дифузьор под опашката за подобрена аеродинамична ефективност. Първоначалните отзиви от мотоциклетистите са смесени, отразявайки различния опит с новия мотоциклет.

Алейш Еспаргаро изрази оптимизъм, цитирайки мотоциклета като значително подобрен. За разлика от това, Маверик Винялес изрази загрижеността си, цитирайки липсата на усещане за новата настройка. Мигел Оливейра също изрази загриженост относно сцеплението отзад при влизане в завой, подчертавайки областите за подобрение. Недоволството на Винялес го накара да се върне към старата опашка от 2023 г., което показва търсене на предпочитан баланс на мотора. Въпреки оплакванията, и Винялес, и Оливейра показаха добра скорост по време на тестовете.

Винялес демонстрира сила при дълги бягания.Еспаргаро се очерта като отличителния изпълнител сред триото, успявайки да поддържа темпото с някои от най-бързите пилоти на Ducati както в една обиколка, така и в по-дълги стинтове.

Honda

Honda направи смела крачка напред в Сепанг, като се отказа от мотоциклета за 2023 г. Вместо това се съсредоточи върху усъвършенстването на своя тестов мотор във Валенсия. Това решение се оказа плодотворно, тъй като те представиха актуализиран двигател, който събра похвали от състезателите Такаки Накагами и Жоан Мир.

По-плавната връзка на дросела и подобреното сцепление отзад бяха забележителни подобрения. Въпреки това, сцеплението отзад, особено прекомерното въртене, остава основна грижа. Японската марка също пусна ново алуминиево люлеещо се рамо. То е конструирано от самата Honda след някои предишни експерименти.

По отношение на аеродинамиката, Honda експериментира с два различни пакета. Комбинира елементи от двата за оптимално представяне. Пилотът Лука Марини подчерта необходимостта от повишена стабилност на задната част. Това подтикна Honda да проучи решения като по-голям заден аеропакет, включително голямо задно крило, съчетано с крилата на стегозавъра. Марини също изрази желание за повече притискаща сила, намеквайки за потенциални бъдещи актуализации на теста в Катар.

Yamaha

Yamaha разкри нов аеродинамичен пакет, включващ предно крило, напомнящо за дизайна на Aprilia от 2023 г. Тази аеро конфигурация първоначално включва набор от странични крила. Но изглежда, че те няма да бъдат включени, съчетани с новия двигател на Yamaha.

Той  осигурява увеличена притискаща сила и по-плавно подаване на мощност, улеснявайки подобрено излизане от завоите и намалено буксуване на колелата. Въпреки че е по-плавен, новият двигател може би все още не е там, където трябва да бъде. Причината е в проблемите при постигането на оптимално квалификационно темпо за една обиколка.  Предложенията са, че двигателят е твърде агресивен и те не могат да се възползват от сцеплението, предлагано от новата гума.

Фабриката в Ивата също изпробва нова форма на опашката за първи път от дълго време. Пилотите твърдят, че това е просто актуализирано устройство за височина на возене, но може да има общо и с известно разпределение на теглото.

KTM

KTM продължиха да правят иновации, тъй като те използваха основно своето шаси от въглеродни влакна. Обявиха отстъпление от стоманеното шаси от миналото, с екипа на Red Bull GAGSAGS Tech3 също върху шасито от въглеродни влакна.

Справяйки се с проблемите с превъртането на колелата, KTM се фокусира върху усъвършенстване на електрониката и настройките на изпускателната система, за да настрои фино кривата на мощността за по-плавно представяне. В края на миналия сезон KTM изпробва обновен горен и долен ауспух. Това, което се случи сега, е, че те все още използват този актуализиран долен ауспух, но се върнаха към горния ауспух, който вече използваха. Сега те имат изпускателна система, която е смесица от старо и ново.

Биндер и Милър казаха, че са доста близо до това мотоциклетът за 2024 г. да бъде в ред. На теста в Катар се смята, че няма да има твърде много промени в KTM. Вместо това ще имат наистина ускоряване на темпото си с новия мотоциклет.