Laurin & Klement SLAVIA B дава преди 120 години начало на ŠKODA Motorsport между Париж и Берлин

Вторият модел мотоциклет на Laurin & Klement – SLAVIA B играе много важна роля в корпоративната история на компанията. Това е първият мотоциклет, с който фирмата от Млада Болеслав участва в международно състезание през 1901 г. Надпреварата е на огромно разстояние от Париж до Берлин и се смята за най-трудната в своето време. Заводският състезател Нарцис Подседничек влиза в историята при първия си опит. Той е единственият участник в класа си, който стигна до финалната линия, но така и не е обявен за победител.

Когато смелостта и безстрашието се съчетаят с малко лудост, се постига легендарен успех. Такъв е случаят в ранните дни на моторспорта в началото на ХХ век. По това време решителните пионери систематично правят пробиви към нови върхови позиции. Те прокарваха границите на възможно и постижимото. При тях винаги е имало твърда вяра в технологичния прогрес.

Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент, основателите на едноименния производител на велосипеди от Млада Болеслав в Бохемия, са сред тези мечтатели.

Освен ангажимента си да предлагат висококачествени и достъпни велосипеди, те бяха обединени и от страстта си към състезанията. Компанията, основана през 1895 г. като малка сервизна работилница, бързо се развива. Само след една година двамата наемат 21 души работници и пускат на пазара пет различни модела велосипеди с етикет „SLAVIA“.

Само четири години по-късно, на 18 ноември 1899 г., младата компания представя първите си два мотоциклета SLAVIA A и SLAVIA B. За да подобри управлението и стабилността на моторите, двигателят е монтиран в долната част на рамата. Този дизайн е стандартен днес, но тогава идеята на гениалния инженер Вацлав Лаурин е истинска сензация.

Благодарение отчасти на предприемаческата визия на Вацлав Клемент и изострения бизнес усет, производството се разраства бързо през следващите години. Продавачът на книги, който сменя амплоато си,  осигурява големи поръчки в собствената си страна. В същото време повишава авторитета на Laurin & Klement във важни индустриални държави като Германия и Великобритания. Успехите в състезанията на дълги разстояния привличат много международно внимание по това време. Те служат и на Вацлав Клемент като средство за постигане на целта.

Нарцис Подседничек – първият фирмен състезател на производителя на мотоциклети от Млада Болеслав

„Моторизираните двуколки“ от Млада Болеслав дебютират в мотоспорта през 1901 г. на най-голямото събитие по това време – надпреварата от Париж през Аахен и Хановер до Берлин. Маршрутът от 1196 километра е голямо предизвикателство за човека и машината. Пилотът Нарцис Подседничек стартира тридневната надпревара за Laurin & Klement като един от десетте участника в категорията на две и три колела. Той вече е изградил кариера във фирмата. Благодарение на своята отдаденост и изключителна експертност, бързо се издига от производител на инструменти до търговски представител. Като връх на кариерата си, Подседничек по-късно става ръководител на производството.

Маршрутът е по предимно неасфалтирани пътища и павета, а навсякъде те са осеяни с пирони за подковите за копитата на конете. Тези пирони са причината за множество спукани гуми.

В крайна сметка 48 от 110 превозни средства стигат до финала. Въпреки че Подседничек е бил смятан за аутсайдер в навечерието на състезанието, той стига до Берлин първи в своя клас на мотоциклета Laurin & Klement. Неговата победа в класа  също е изненадваща, защото никой не го очаква, когато той прекосява финалната линия в три часа сутринта. Хронометърът е спрян и няма дежурни комисари.

Пристигането на Подседничек първоначално беше потвърдено от местните полицаи. Организаторът обаче не призна рекорда и твърдението на полицаите. Вместо това избира четирима французи на трициклета De Dion-Bouton за победители. Така Подседничек остава само с морална победа.

Това постижение обаче допринесе изключително много за личното му представяне и престижа марката Laurin & Klement. Марката получи голямо международно внимание и засили репутацията си. Това пролича особено, която представи първия си автомобил през 1905 г . Това бе пословичен стартов сигнал за бъдещето на производителя и изключително успешното участие в моторните спортове.

Мотоциклетът Laurin & Klement SLAVIA тип B

Компанията започва да произвежда Laurin & Klement SLAVIA B през 1899 г. През ноември мотоциклетът дебютира на състезателната писта в Прага-Бубни заедно с тип А.

Тип B има едноцилиндров двигател с въздушно охлаждане, който генерира мощност 1,75 к.с. при работен обем 240 куб. см. Максималната скорост е 40 км/ч. Както е характерно по това време, мотоциклетът няма скоростна кутия. Двигателят задвижва задното колело директно с помощта на плосък кожен ремък. Ездачите трябва да въртят педали, за да стартират сами стартера и спомагателното задвижване на базата на веригата. До 1904 г. Laurin & Klement са построили общо 540 единици от SLAVIA B в Млада Болеслав.

През 1956 г. на този исторически мотоциклет е отредена специална чест. Той е представен във филма „Vintage Car“, който разказва за „автомобилния век“. Сценарият е базиран на едноименната книга на Адолф Браналд.