Honda X-ADV – скутер, адвенчър, офроуд или… просто SUV

Honda е специализирана в иновациите в мотоциклетизма. Инженерите често създават дори нови сегменти в света на мотоциклетизма. Така стана и през 2016 г., когато Honda разкри напълно нова концепция, наречена X-ADV.

По стечение на обстоятелствата, бях на представянето на този мотоциклет. Тогава един британски колега възкликна: „Какво е това чудовище!“ И донякъде е прав. Защото в него са съчетани три машини. Това „чудовище“ е нещо като скутер, нещо като адвенчър, нещо като офроудър… Или, както го нарекоха SUV.

Това е среден мотоциклет в приключенски стил. Има привлекателност, движи се навсякъде, водачът е с изправена позиция за каране, която дава превъзходна видимост, предоставя забележителна всестранна полезност, за работа или забавления. Може да е скутер или мотоциклет, но и в двата случая е лесен за управление, пъргав и удобство, ефективен и много полезно място за съхранение на вещи.

Прогресивно мислещите инженери на Honda комбинираха двете неща и се получи нещо специално.

Машината, която те създадоха, имаше здрав, стилен SUV образ, напълно у дома, навигиращ в градския лабиринт. От една страна моторът е натоварен с всички функции на „гражданин“, позволяващи лесен живот в големия град. От друга той има външен вид, мощност на двигателя и шасито, за да стимулира всяко пътуване с свързано с приключение.

X-ADV улови същността на двуколесната свобода във вълнуваща нова форма и привлече вниманието на армия от ездачи из Европа, жадни за нещо ново.

Доказа го с истински успех в продажбите. Доказа качествата си за офроуд, в ръцете на опитния италиански състезател Ренато Зоки. С леко модифицирана версия той взе победа в Клас 2 в изтощителното 7000-километрово рали Гибралтар 2019.

Двигателят на X-ADV за 2021 г. вече е с 3 кВт по-мощен, със спецификация EURO5, плюс допълнителни 600 об/мин до червената линия. Това е постигнато благодарение на работата по синхронизирането на клапаните и ефективността на всмукване и изпускане. По-късите съотношения за 1-а, 2-а и 3-а предавка позволяват по-интелигентно ускорение. По-дългите съотношения на 4-а, 5-а и 6-а, позволяват спокойно пътуване с по-висока скорост и отлична икономия на гориво.

Throttle By Wire (TBW) носи със себе си регулируем характер на двигателя чрез 4 режима.

Това са RAIN, STANDARD, GRAVEL и SPORT, плюс персонализирания режим USER. Той също така позволява още по-плавна работа на системата Honda Selectable Torque Control (HSTC), която сега разполага с 3 нива на намеса. Трансмисията с двоен съединител (DCT) разполага с автоматични графици за превключване, които се свързват с режимите на каране.

Подобренията на рамката и детайлите спестяват 1 кг. от теглото. Има по-остър, по-агресивен ръб на каросерията на X-ADV и двойните LED фарове вече са оборудвани с дневни светлини (DRL), които се използват и от CRF1100 Africa Twin.

За по-лесно достигане до земята, седалката е с нови форми в предната част. Преработеното място за съхранение на вещи под седалката нараства и е оборудвано с USB порт за зареждане. Преместването на ръчната спирачка към дясната ръкохватка на кормилото предлага по-голямо удобство и освобождава място за нова жабка. Нов TFT дисплей с инструменти предлага система за гласов контрол на Honda Smartphone.

Дизайнът на двуцилиндровия редови двигател на X-ADV с течно охлаждане, SOHC е 8-клапана, осигурява изключителна производителност в ниския и средния диапазон. Неговата архитектура и специално оформените горивни камери се комбинират с коляновия вал с висока инерционна маса. Така се постига голям въртящ момент при много ниски обороти. Агрегатът е наклонен напред и сваля центъра на тежестта надолу за оптимална стабилност. За 2021 г. двигателят вече е с 1,4 кг по-лек от преди.

Максималната мощност се повишава с 3 кВт до 43,1 кВт при 6750 об/мин, с максимален въртящ момент от 69 Нм при 4750 об/мин.

За притежателите на лиценз A2 се предлага версия от 35 кВт, която може да бъде лесно преобразувана във версията с пълна мощност от дилър на Honda. Двойните балансьори противодействат на вибрациите от инерцията при по-високи обороти. Диаметърът и ходът на буталото е 77 х 80 мм. Разпределителният вал задвижва водната помпа, докато един от балансиращите валове задвижва маслената помпа. По този начин се намалява броят на частите, а двигателят се поддържа лек, ефективен и надежден.

X-ADV изминава 27,8 км с литър гориво. Така се осигурява пробег от 366 км с 13,2-литровия резервоар за гориво. Двигателят е по стандартите на EURO5, въведени от 1 януари 2020 г.

С TBW, който сега управлява производителността и характера на двигателя, има 4 режима, от които мотоциклетистът може да избира.

Така покрива всички условия на каране. Изборът на режим се управлява от лявото разпределително устройство. STANDARD осигурява балансирана средна точка за подаване на мощност на двигателя, спиране на двигателя и намеса HSTC, плюс режим 2 за DCТ. SPORT дава по-агресивна доставка на мощност на двигателя и спиране, с ниска намеса на HSTC и режим DCT 4. RAIN доставя мощност на двигателя и спира доста по-агресивно.  GRAVEL използва висока мощност и спиране на двигателя с нисък HSTC и ABS. USER предлага персонализирани опции за ниска, средна и висока доставка на мощност и спиране с двигателя.

Има силна намеса на HSTC и ниво 1 за смяна на предавките от DCT.  USER предлага персонализирани опции за ниска, средна и висока доставка на мощност и спиране с двигателя. Има три нива за HSTC и четири различни модела на смяна за DCT. Honda Selectable Torque Control (HSTC) е монтиран стандартно както на NC750X с механична предавателна кутия, така и на този с DCT. Сега HSTC предлага много по-мек, по-фин контрол, тъй като управлява въртящия момент на задното колело. HSTC може да бъде и  изключен.

DCT технологията на Honda вече е в единадесетата си година на производство. В Европа са продадени над 140 000 бройки двуколесни машини на Honda, оборудвани с DCT. Той осигурява последователна, безпроблемна смяна на предавките нагоре или надолу и много бързо се превръща във втора природа при употреба. DCT използва два съединителя: единия за стартиране и 1-а, 3-а и 5-а, а другият за 2-а, 4-а и 6-а предавки. Главният вал за всеки съединител е разположен вътре в другия за по-голяма компактност. Всеки съединител се управлява независимо от своя електрохидравлична верига. Когато настъпи смяна на предавката, системата предварително избира целевата предавка, като използва съединителя, който в момента не се използва. След това първият съединител се изключва по електронен път, когато едновременно се включва вторият съединител.

Резултатът е последователна, бърза и безпроблемна смяна на предавката. Освен това, тъй като двойните съединители прехвърлят задвижването от една предавка на следващата с минимално прекъсване на задвижването към задното колело, всякакви удари и смяна на предавката на машината са сведени до минимум.

 

Технически характеристики

 

Двигател  
Тип Двуцилиндров, редови, четиритактов, 8 клапана, SOHC, течностно охлаждане, EURO5
Обем 745 куб. см
Диаметър и ход 77мм x 80 мм
Компресия 10.7 : 1
Максимална мощност 43.1 кВт @ 6750 об/мин.
M максимален въртящ момент 69 Нм @ 4750 об/мин.
Обем на резервоара 13,2 л
Разход на гориво 3,6 л/100 км
Задвижване
Съединител Двоен, многодисков в маслена баня
Трансмисия DCT 6-степенна
Задвижване Верига
Рамка Стоманени тръби, диамантена
Шаси
Размери (Д х Ш х В) 2215 x 940 x 1370 мм
Междуосие 1590 мм
Височина на седалката 820 мм
Клиренс 165 мм
Тегло 236 кг
Окачване
Отпред 41 мм вилка USD,120 мм ход
Отзад Моношок, Pro-Link подвижно рамо, ход 120 мм
Спирачки  Двуканален ABS
Отпред 296 мм двоен диск с 4-бутален апарат
Отзад 240 мм единичен диск с еднобутален апарат