Honda празнува 25 години на Civic Type R

Емблематичният модел Civic на Honda празнува две годишнини през 2022 г.: 50 години непрекъснато производство и 25 години от  високопроизводителния вариант Type R. Това е автомобил, роден от състезанията, който пренаписа правилата за това какво трябва да бъде един хотхеч. Въпреки че са родени като Type R, вариантите на Civic въплъщават философията на тази версия, благодарение на изящното инженерство и завладяващата динамика.

В продължение на шест поколения формулата е еволюирала, за да достави на клиентите най-добрия хечбек с преден двигател и задвижване на предните колела. Такъв автомобил може да се ползва при всекидневното пътуване от понеделник до петък, преди да се изпъчи на пистата през уикендите.

EK9 (1997-2000): Достъпен Type R за всички

Табелката с името Type R може да бъде проследена до Honda NSX Type R от 1992 г., която вдигна летвата по отношение на производителността и динамичните способности. Тази кола обаче беше налична само в изключително ограничен брой. Прилагането на философията Type R към Civic следва подобна инженерна етика към Integra и NSX, за да предложи ангажиращо, емоционално шофиране. EK9 се предлага само на японския пазар и има спецификация от висок клас; включително ръчно сглобен 1,6-литров DOHC VTEC двигател, който произвежда впечатляващите 116 к.с. на литър. Колата е с лек корпус със заварени шевове, който допринася за общо тегло на превозното средство от само 1050 кг. Монтиран е спирален диференциал с ограничено приплъзване (LSD), и уникални компоненти на окачването, за да се трансформира напълно изживяването при шофиране. Лансиран с изключителни отзиви, EK9 поставя началото на преследването на най-добрия хечбек с преден двигател и задвижване на предните колела.

EP3 (2001 – 2005) Европейски поглед върху Type R

В резултат на огромния успех на автомобила от първо поколение, второто се предлага в цяла Европа. Отчасти благодарение на това, че вече се произвежда в Обединеното кралство. Кола представя изцяло нов и вече емблематичен 2.0-литров DOHC i-VTEC двигател от серия „K“. Той предефинира това, какво може да направи един двулитров двигател с нормално пълнене. Колата има подобрени спирачки, прецизна шестстепенна трансмисия с къси предавки, и черупка, която използва восокоякостна стомана, за да увеличи статичната устойчивост на усукване с 80% в сравнение с EK9. Окачването е с носачи за контрол на рамената отпред и с двойни напречни носачи с реактивни връзки отзад. Това е съчетано с ново електрическо сервоуправление (EPS) и променливо предавателно отношение (VGR) за изключително усещане при управление и обратна връзка.

FN2/ FD2 (2007-2011) Type R – два начина

Третото поколение Civic Type R е уникално с това, че европейският и японският модел се различават драматично. Европа получи базирания на FN2 хечбек, който запази доказания 2,0-литров двигател, но представи ново шаси, което премести резервоара за гориво под предните седалки, за да подобри вътрешното пространство и гъвкавостта. Вместо това, на японските клиенти беше предложен седан FD2, който предлага още по-фокусирано шофиране благодарение на допълнителни елементи като по-мощен двигател K20A, спирален LSD и мощни спирачки Brembo. Увеличеното тегло е компенсирано от широкото използване на структурни лепила, вместо заваряване и алуминий както в шасито, така и в панелите.

FK2 (2015-2017) Представяне на VTEC TurboA

Тъй като пазарните и регулаторните очаквания се променят, преминаването към турбокомпресор бе неизбежно. Инженерите на Honda работиха щателно, за да разработят 2,0-литровия двигател K20C1 с турбокомпресор, който предлага експлозивна производителност, благодарение на мощността от 310 к.с. За да контролира по-добре значителното увеличение на мощността, Honda представи своето окачване с двойна ос, съчетано с диференциал с ограничено приплъзване, за да се противопостави на въртящия момент, който се среща при автомобили с предно задвижване с висока мощност. 2015 Civic Type-R спринтира от 0-100 км/ч само за 5,7 секунди и е оборудван с предни дискове с голям диаметър – 351 мм. Те са част от високоефективната спирачна система Brembo. FK2 се оказа страхотна база за състезателен автомобил, който печеле няколко титли TCR Touring Car по целия свят.

FK8 (2017-2022) Най-добрият спортен хечбек

Представен през 2017 г., FK8 беше най-добрата еволюция на Civic Type R. Значителна бе еволюцията на FK2. Колата получи множество нови механични характеристики като адаптивни амортисьори и допълнителни ревизии на двигателя K20C1 за увеличаване на мощността до 320 к.с. . Моделът също така въвежда притискаща сила за още по-интензивно шофиране. Външният аеродинамичен пакет работи в унисон с усъвършенстван, почти плосък под, за да допринесе активно за отрицателното повдигане. Моделът направи своя дебют и в САЩ, като регионът е водещ в световните продажби на автомобила.

FL5 (2022-) Ultimate Sports 2.0

Стартирайки по-късно тази година, автомобилът от изцяло ново поколение допълнително се развива, съзрява и усъвършенства технологиите, които са разработени в продължение на няколко поколения. Въпреки че новите технологии и усъвършенстваната аеродинамика помогнаха да се постави летвата още веднъж по-високо, ясното наследство може да бъде проследено до поколението FD2 с постепенните ревизии, водещи до най-бързия и най- пристрастяващ Civic Type R, създаван някога. Вече рекордьор на пистата Сузука, версията 2022 на Civic Type R е подходящ начин да се отпразнува 30 години от червеното лого на Type R.