Сезон 3 на Extreme E започва този уикенд в Саудитска Арабия. Надграждайки успеха на първите си две кампании, новият шампионат Extreme E обещава да бъде най-пълният с екшън досега. Удвояването на състезанията и новите състави на пилотите поставиха началото на най-напрегнатата битка за шампионата досега.
Шампионите от X44 Vida Carbon Racing на Люис Хамилтън ще защитават короната си от Сезон 2. Миналогодишните подгласници Rosberg X Racing (RXR) искат да си върнат шампионската титла, която спечелиха през 2021 г.
Новият сезон отбелязва завръщането на Матиас Екстрьом и Кристине Гутиерес. Ще видим и дебютите на Хейки Ковалайнен и Аманда Сьоренсен и едноименния екип на легендарния DJ Калр Кокс.
В началото на Сезон 3 Extreme E се завръща на познатите терени на NEOM, Саудитска Арабия на 11 и 12 март. Този път мястото е ново. Докато отборите отново ще се изправят пред предимно пясъчен терен, 2023 Desert X Prix ще постави ново предизвикателство, разположено на брега на Червено море. NEOM е централната част на плана на Саудитска Арабия Vision 2030 за растеж и диверсификация на саудитската икономика и позициониране на страната като лидер в глобалното устойчиво развитие.
Изграден от нулата, NEOM ще бъде нов модел за живеене в лицето на изменението на климата, създавайки процъфтяващи бизнеси и преоткривайки опазването на околната среда. Това ще включва първата в света широкомащабна система за възобновяема енергия, пионер в използването на зелен водород, както и световен център за изследвания и иновации за производство на чиста енергия.
Освен че е център за устойчивост на предприемачи и лидери в бизнеса, NEOM се очаква да бъде и домът на приключенските спортове. Extreme E е сред първите. Първият кръг ще бъде на брега на Червено море близо до мястото на плажните игри NEOM 2022, които бяха домакини на над 300 спортисти от 25 държави.
Промяната на мястото, носи ново предизвикателство за двадесетте пилоти от световна класа, като гарантира, че те ще трябва да дадат максимума, за да претендират за позиции на подиума.
Алехандро Агаг, основател и главен изпълнителен директор на Extreme E, каза: „Нямаме търпение третият сезон на Extreme E да започне в NEOM следващата седмица. Първите ни два шампионата постигнаха огромен успех и този сезон обещава да бъде най-конкурентният и оспорван досега. Ще имаме зрелищни състезания и сега да имаме шампионат от десет състезания в Extreme E е привлекателна перспектива за всички на борда. Вярваме, че увеличеният брой състезания само ще подобри нашата серия, започвайки с Desert X Prix.“
Победителите в шампионата X44 Vida Carbon Racing ще се завърнат в Сезон 3, за да защитят първата си титла, след като спечелиха победата в Уругвай миналия ноември. Отборът ще се бори за последователни титли с Кристин Джампаоли Зонка и новото попълнение Фрейзър Макконъл, който дойде на мястото на деветкратния рали шампион Себастиен Льоб, който напуска отбора. Миналата година екипът на Люис Хамилтън си осигури шампионска слава, финиширайки трети във финала само с половин секунда.
Нов спортен формат ще видим през сезон 3. Календарът е удвоен от пет на десет кръга, като всички състезателни уикенди ще служат като двойни стартове. Новият двоен формат ще работи както следва:
- Квалификация 1 и квалификация 2 ще се състоят от два манша, по пет автомобила всеки. Това означава, че четири състезания колело с колело ще определят кой ще излезе на върха.
- Междинни класификационни точки се присъждат за Q1 и Q2, като една шампионска точка се присъжда на победителите от всяка серия. Това може да се окаже решаващо в заключителните етапи на сезона.
- Това ще бъде последвано от големия финал, в който участват петте най-добри отбора от квалификациите, като победителят заема най-високото стъпало на подиума.
- Останалите пет отбора ще се борят в Redemption Race, където всички важни точки от шампионата все още са заложени на карта.
Горният формат ще се проведе както в събота, така и в неделя. Това значи, че двама победители ще бъдат короновани във всеки състезателен уикенд.
Квалификацията и в двете серии – 1 и 2 ще бъде от по 5 коли с превключвател наполовина. Точките за междинно класиране се присъждат в квалификация 1, серии 1 и 2 на следната основа: 1-ви 10 точки + 1 шампионска точка, 2-ри – 8 т., 3-и – 6 т., 4-и – 4 т., 5-ти 2 точки
Стартовите позиции за Квалификация 1 се разпределят чрез лотария. Начални позиции за квалификация 2, определени от реда на завършване на сериите в квалификация кръг 1
Долно 5 – Състезание за изкупуване
В случай на същите точки, постигнати след квалификационни кръгове 1 и 2, отборът с най-бързо време на Continental Traction Challenge от квалификационните кръгове ще се счита за по-бърз.
Шампионски точки
1-ви: 25 точки (победител в големия финал)
2-ри: 18 точки (2-ри в GF)
3-ти: 15 точки (3-ти в GF)
4-ти: 12 точки (4-ти в GF)
5-ти: 10 точки (5-ти в GF)
6-ти: 8 точки (победител в състезанието за изкупуване)
7-ми: 6 точки (2-ри в RR)
8-ми: 4 точки (3-ти в RR)
9-ти: 2 точки (4-ти в RR)
10-ти: 1 точка (5-ти в RR)
Continental Traction Challenge все още играе решаваща роля в битката за шампионата. Отборът, който постави най-бързо време през определения сектор, ще спечели Continental Traction Challenge и сега ще спечели две шампионски точки. То ще бъде за всеки от отделните състезателни дни в събота и неделя.
Времето на отбора в Traction Challenge ще бъде комбинация от най-бързото време както на мъжете, така и на жените пилоти през определения сектор в рамките на състезателния ден като част от продължаващите амбиции на серията за равенство.
Преди Desert X Prix станаха известни пилотските двойки в отборите.
ABT CUPRA XE: Насър Ал-Атия (Катар) и Клара Андерсон (Швеция)
ACCIONA | SAINZ XE: Матиас Екстрьом (Швеция) и Лая Санс (Испания)
Andretti ALTAWKILAT Extreme E: Тими Хансен (Швеция) и Кати Мънингс (Великобритания)
Carl Cox Motorsports: Тимо Шайдер (Германия) и Кристин Джампаоли Зонка (Италия/Испания)
JBXE: Хейки Ковалайнен (Финландия) и Хеда Хосас (Норвегия)
NEOM McLaren Extreme E: Танер Фауст (САЩ) и Ема Гилмор (Нова Зеландия)
GMC HUMMER EV Chip Ganassi Racing: Ар. Джей. Андерсън (САЩ) и Аманда Соренсен (САЩ)
Rosberg X Racing: Йохан Кристоферсон (Швеция) и Микаела Охлин-Котулински (Швеция)
Veloce Racing: Кевин Хансен (Швеция) и Моли Тейлър (Австралия)
X44 Vida Carbon Racing: Фрейзър Макконъл (Ямайка) и Кристина Гутиерес (Испания)