Заводският тим Yamalube YART Yamaha триумфира с титлата в световния шампионат по издръжливост (EWC) на FIM за 2023 г. Това стана след напрегната битка в последния старт за сезона на пистата Пол Рикар днес. 86-ия Bol d’Or бе спечелено от Yoshimura SERT Motul.
Базираният в Австрия YART беше един от шестте отбора в спора за титлата на EWC, който започна легендарното 24-часово състезание. То обаче имаше доста напрегнат край, тъй като моторът имаше проблем с температурата. Това принуди отбора да направи няколко спирания в бокса за текущи ремонти.
Защитаващият титлата си и вече бивш шампион F.C.C. TSR Honda France се оттегли в 3:30 ч. през нощта след техническа повреда. BMW Motorrad World Endurance Team отпадна от водещата битка поради две непланирани посещения в бокса. Така YART трябваше да завърши в топ девет на Formula EWC, за да си осигури най-голямата награда на EWC.
Тимът участваше със специална ливрея в чест на 25-ата годишнина на Yamaha R1 и с гуми от Bridgestone. Триото но YART от Николо Канепа, Марвин Фриц и Карел Ханика караха безупречно. В крайна сметка завършиха на четвърта позиция, за да си осигурят златото на EWC, след като държаха водачеството в многобройни случаи.
След като преживя сезон на повече спадове, отколкото върхове, Yoshimura SERT Motul беше решен да приключи кампанията за 2023 г. на върха. Това беше състезание, което отбеляза последното участие на Силвен Гинтоли в EWC със Suzuki. Грег Блек и Етиен Мезон се състезаваха като дуо за последните девет часа. Въпреки че Гинтоли се разболя, Yoshimura SERT Motul триумфира с огромна преднина. Това стана, въпреки че Блек беше един от осемте състезатели, които паднаха на петно от масло в края на правата Мистрал тази сутрин. Това предизвика дълъг период на кола за сигурност на пистата.
„Невероятно е“, каза роденият във Великобритания, но живеещ във Франция Блек. „Имахме доста труден сезон, но се представяхме, така че да завършим сезона по с този резултат е просто невероятно. Отборът свърши страхотна работа, моите съотборници също. Беше трудно, но с получи. Имахме темпото и можехме да спечелим Bol d’Or. Наистина сме щастливи.”
Honda Viltaïs Racing не успя да повтори своите героични постижения на Bol d’Or от 2022 г., но си осигури най-добро класиране за сезона – второ място. Пилотите Флориан Алт, Стивън Оденал и новобранецът Леандро Меркадо впечатлиха с машина №333 на Pirelli. BMW Motorrad World Endurance Team с Жереми Гуарнони, Иля Михалчик и Маркус Райтербергер, завърши на подиума. Това бе третото им класиране в топ 3 за годината.
Team Kawasaki Webike Trickstar се премести на пето място зад Yamalube YART Yamaha EWC Official Team. Това стана, когато TATI Team Beringer Racing отпадна рано тази сутрин. Задвижваната от Kawasaki TATI група се радваше на кратък престой на лидерска позиция в началото, когато се възползва от решението да използва гуми интермедия за бързо изсъхващата писта.
След като взе желаната корона на EWC на пистата Пол Рикар преди 12 месеца, японският отбор се сблъска с проблеми малко преди 3 сутринта. Майк Ди Мелио беше принуден да избута Honda №1, след като тя спря на входа на питлейна. Въпреки всичките си усилия, екипът беше принуден да се оттегли поради технически проблем в 03:26 ч. Заедно със съотборниците си Джош Хук и Алън Течър, Ди Мелио знаеше, че надеждите за още една титла на EWC ще бъдат спасени, ако основните му съперници също спрат. Това не стана и дойде разочароващ завършек на иначе силен сезон.
Maco Racing Team победи Team LRP Poland за 6-о място сред отборите на Формула EWC. След тях бяха Team Bolliger Switzerland, Moto-Ain и KM99. Белгийският екип KM99, който направи своя дебют в Bol d’Or, беше в челната петица, когато в 01:25 възникна проблем с електричеството.
Моторът на Wójcik Racing отпадна малко след осем часа, тъй като беше забавен поради електронен проблем в началото на състезанието. Motobox Kremer Racing прекара шест минути в ремонт на своята Yamaha, след като Кристиан Наполи беше замесен в инцидента с няколко мотоциклета в завоя Сежнес.
Чаз Дейвис спря от водещата битка с 40 минути от състезанието, за да предаде на Шави Форес. Неговият заместник имаше проблеми, след като сблъсък в последния завой остави испанеца да накуцва встрани от пистата. Неговият Ducati Pingale V4R претърпя окончателна повреда. Инцидентът доведе до ранна намеса на кола за сигурност на пистата.