-
С Гран при на Сан Марино и Ривиера ди Римини завърши Световния шампионат на FIM Enel MotoE. Това бяха 16 състезания, които видяха 8 различни победители и 7 от 9 отбора, способни да стигнат до подиума поне веднъж.
-
Единодушни похвали от пилоти за прототипа V21L, който дебютира в Мизано на частни тестове преди по-малко от две години и който в първия си сезон постави нови рекорди на всички писти.
-
Ducati V21L беше изложен на IAA MOBILITY в Мюнхен със специална ливрея, вдъхновена от състезателната история на базирания в Болоня производител на мотоциклети
Ducati завършва първия си сезон като единствен доставчик на световния шампионат FIM Enel MotoE с голямо удовлетворение. За по-малко от две години след първите обиколки на писта на прототипа V21L, базираната в Болоня компания разработи, произведе и пусна на пистата 18 високопроизводителни и надеждни мотоциклета. Така се даде началото на световния шампионат. В него Матия Касадей стана първият световен шампион на MotoE във финалния кръг в Мизано. Прототипът V21L, възникнал от сътрудничеството между отдела за научноизследователска и развойна дейност на Ducati и Ducati Corse, е уникален електрически мотоциклет. Той интегрира технически решения, които никога не са били възприемани преди за батерията, двигателя и инвертора.
Ducati MotoE е машината MotoGP на електрическите мотоциклети. Още от първите тестове, които се проведоха миналия март на пистата Херес, всички състезатели от световния шампионат похвалиха представянето и динамиката на каране.
Прототипът V21L има общо тегло от 225 кг (с разпределение на теглото от 54% отпред и 46% отзад) и междуосие от 1471 мм. Двигателят има максимални стойности на мощност и въртящ момент съответно от 110 кВт (150 к.с.) и 140 Нм. Пакетът батерии представлява уникален пример в света на електрическите мотоциклети за технически решения и производителност. Тежи 110 кг, има корпус от въглеродни влакна и се състои от 1152 цилиндрични батерийни клетки от типа “21700”.
Това са клетки с дължина 70 мм и диаметър 21 мм. Те са най-добре представящите се клетки на пазара, когато проектът MotoE стартира. Малките им размери позволиха на техниците на Ducati да разработят батериен пакет с клетки, разпределени по такъв начин, че да запълнят цялото налично пространство вътре в мотоциклета – решение, невиждано досега. Това, което прави пакета батерии V21L още по-уникален, е течното охлаждане, което успява да поддържа постоянна температура във всяка клетка. Следователно позволява мотоциклетът да се зарежда веднага след всяка употреба и гарантира постоянна производителност от първата до последната обиколка на състезанието.
Благодарение на високата производителност и надеждност на прототипа V21L, Световният шампионат на MotoE се характеризира с това, че е много равномерно балансиран, с високо конкурентно ниво от страна на участващите състезатели и отбори. В проведените 16 състезания, от 18 регистрирани състезатели, осем спечелиха поне едно състезание. Десет, или повече от половината от решетката, достигнаха подиума поне веднъж с четирима състезатели, които останаха математически в борбата за световната титла до финалния кръг.
В състезанията V21L успя да подобри предишните времена за обиколка на всяка писта, като дори понижи рекордите за обиколка за категорията с разлика от до три секунди. Освен това, в почти всяка писта прототипът V21L също успя да счупи рекорди в категорията Moto3. В Гран при на Франция, първото за сезона, всички състезатели на решетката бяха по-бързи от предишния рекорд.
Ducati V21L наскоро беше и главният герой на изданието IAA MOBILITY през 2023 г. в Мюнхен. Там беше показан със специална ливрея, вдъхновена от състезателната история на базирания в Болоня производител на мотоциклети. Новата графика включва Ducati Red, съчетана с бяло на табелите с номера, златни детайли и черно на изложените въглеродни влакна и е създадена от Centro Stile Ducati в сътрудничество с Алдо Друди специално за случая. Друди стана известен с изработването на дизайна на шлемовете за Валентино Роси.
Следващите тестове за разработка на Ducati MotoE ще започнат скоро, с цел допълнително подобряване на представянето на този завладяващ и амбициозен проект с оглед на сезона на световния шампионат. Всъщност, ангажиментът за експериментиране с иновативни технологии продължава. Така се придобиват допълнителен опит и умения, подготвящи бъдещата реализация на електрически спортен мотоциклет Ducati, който е спортен, лек, вълнуващ и следователно способен да задоволи всички ентусиасти на марката от Борго Панигале.
Ето още факти за световния шампионат MotoE през 2023 г.:
– 35 души от Ducati участват в проекта “V21L”.
– 33 години е средната възраст на хората от Ducati, участващи в проекта.
– Произведени 23 “V21L” Ducati (18 доставени на отборите, 5 като резервни винаги готови за употреба в гаража на Ducati)
– 471 е общият брой завършени обиколки на пистата
– Общо са изминати 38 500 километра
– 1080 е броят на направените презареждания
– Общо са използвани 26 496 батерийни клетки
– 1,4 MWh количеството енергия, регенерирана по време на спиране
– 282 км/ч достигната максимална скорост (в Гран при на Италия, на Муджело, 10 юни 2023 г.)
– 2,5 сек е средната стойност на ускорение 0-100 км/ч, записана от V21L
– 2.2 сек. е средното подобрение във времената за обиколка в сравнение с предходния сезон
– 9.27 сек. е средната разлика в топ-10, 2.77 сек минималната (в Германия, състезание 1)
– 3.04 сес. е средната разлика на топ 5, 0.49 сек е минималната (в Каталуня, състезание 2)
– 0,43 сек. е средна разлика между победителя и втория (включително на 3 мокри състезания), 0,021 сек е минималната (в Сан Марино, състезание 1)
– 10 състезатели на подиума (от 18 участници)
– 8 различни победителя (от 18 участници), демонстриращи равен баланс на шампионата
– 7 отбора (от 9) на подиума
– 5 отбора (от 9) спечелиха поне едно състезание, още едно доказателство за нивото на участниците
– 10 възстановени позиции при най-доброто завръщане от пилот в състезанието (в Австрия, състезание 1). Със сигурност не липсваше зрелище!