Aprilia направи премиера на Tuono 660

Aprilia представи един от най-очакваните мотори през последните години. Той е добре познато и много уважавано име от всички състезатели, защото е генератор на силни усещания. Това не е обикновен гол спортен байк. Това е Tuono 660.

Tuono 660 е прекият потомък на Tuono V4, от който е наследил всички качества, които са толкова популярни сред феновете. За първи път в славната му история, характерът и ценностите, които направиха величествения Tuono V4 известен, вече се предлагат и в мотор със среден двигател.

Tuono 660 най-добре представя новата концепция за спортна гъвкавост, която Aprilia въведе с RS 660.

Това е мотор за пълно забавление на пътя или на пистата, също е идеален за всекидневна езда. Той е с изискана рамка и окачване, първокласно съдържание, предлагащо нов поглед към спорта. В спазване на тези традиции, от RS 660 се ражда Tuono 660, характеризиращ се със същото техническо съдържание, но с по-голяма улична и всекидневна насоченост, осигурена от повдигнатата позиция на езда на широкото кормило, което гарантира по-добра пъргавина и комфорт при каране.

Tuono 660 е уникален по рода си проект. Той е с двуцилиндров среден двигател с 95 к.с. с високо технологично съдържание, което води до изключителни характеристики, чар и леко тегло. Това е най-лекият мотор в своя сегмент със собствено тегло от 183 кг. Пословичната архитектура на шасито Aprilia е съчетана с най-доброто в класа съотношение тегло / мощност.

Tuono 660 е построен в завода на Aprilia Scorzè, близо до Ноале и има версия за млади ездачи, тъй като се предлага и във версията с мощност 35 кВт, но е и за мотоциклетисти, които се движат нагоре от по-малки мощности на двигателя към високото ниво, за забавление на пътя и също на пистата.

Дизайнът на Tuono 660 говори типичния език на всички спортни байкове на Aprilia.

Откроява се с намалените си размери, които подчертават неговия динамичен и спортен характер. Tuono 660 има най-добрия обтекател, фиксиран към рамката. Той е от съществено значение за да направи предницата прецизна и отзивчива. Гарантира добро ниво на защита срещу въздуха, нечувано при класическия спортен нейкид. Tuono 660 наследява от RS 660 иновативната концепция за двойния обтекател с аеродинамичен спойлер.

Вдъхновението явно идва от състезателните машини – налягането на въздуха, канализиран между двете стени, допринася за оптимизиране на стабилността при високи скорости. Повишава и комфорта на ездача, като предпазва от директен въздушен поток, като отклонява и горещия въздух, извлечен от двигателя.

В горния обтекател е разположен светодиодният фар, който разполага с периметър DRL, разположен около двете основни светлини. Мигачите са вградени в двата DRL профила, което прави предната част още по-компактна.

Седалката е удобна, подплатена и заострена отстрани, за да благоприятства почиването на краката на земята, улеснява и маневри при спиране.

Щедра част от седалката е посветена на пътника, а обтекателя на опашката е оборудван с дръжки. Изборът за поставяне на ауспуха под двигателя води до по-нататъшната полза от по-голяма свобода при позициониране на стъпенките на пътника. Резервоарът за гориво с вместимост от 15 литра е с компактен дизайн, който дава на водача усещане за безпроблемно каране. В съответствие с традицията на най-спортните модели на Aprilia, Tuono 660 е проектиран да улесни свалянето на онези елементи, които не са необходими за използване на пистата – огледала, стъпенки на пътника и скоба на регистрационния номер.

Архитектурата на шасито Tuono 660 е разработена с цел постигане на същите нива на забавление и ефективност в спортното каране, които направиха Tuono V4 известен.

Лесното каране и доброто усещане са гарантирани от изцяло нова структура, фокусирана върху малкото тегло, рамката и подвижното рамо от висококачествен алуминий. Архитектурата на шасито на Tuono 660 дава максимална пъргавина, благодарение на междуосието от 1370 мм. Рамката е изградена от две странични лонжерони, закрепени с болтове в областта на главата и в задната част.

Двигателят се използва като носещ елемент и допринася за формирането на компактна и лека конструкция.

За разлика от RS 660, има две опорни точки към двигателя. Това позволява много по-лесно и по-предсказуемо поведение на пътя. Архитектурата на шасито е завършена с регулируема обърната вилка Kayaba с 41 мм опори и спирачна система, включваща в предния край двойни стоманени дискове 320 мм, двойни радиални апарати на Brembo.

Aprilia Tuono 660 има новопроектиран двигател, вече инсталиран на RS 660 и предназначен да оборудва пълна гама от нови мотоциклети. Това е 660-кубиков двуцилиндров агрегат, последно поколение, много компактен, базиран на предния блок на двигателя Aprilia V4 1100 куб. см. Тази конфигурация е избрана заради своите компактни размери и леко тегло.

Двигателят е с намален хоризонтален и страничен обем позволява голяма дизайнерска свобода както по отношение на подреждането на всички основни елементи като всмукателна и изпускателна система, така и по отношение на архитектурата на шасито. Двигателят има и лагерна функция, а алуминиевият люлеещ механизъм е в задната му част.

Конфигурацията, обърната напред, осигурява комфорт на ездача благодарение на по-доброто разсейване на топлината.

Тази архитектура се поддава добре на охлаждане, отчасти благодарение на гениалната система на двойната стена на обтекателя, която ускорява въздуха, който тече през нея. Със същата тази цел са разработени дългите изпускателни колектори, които се появяват в заглушителя, разположен под двигателя. Така се разпределя по-добре теглото и се сваля центъра на тежестта.

Двуцилиндровият мотор на Aprilia е рожба на опита, натрупан от свръхмощния агрегат, с който е оборудван RSV4. Това значи, че са изпитани главата, горивната камера, каналите, цилиндрите и буталата, които произлизат от V4. Диаметърът на отвора също е 81 мм, както при 1099 V4, а ходът е 63,9 мм.

Агрегатът е с най-добрата производителност от всеки друг двуцилиндров двигател до 750 куб. см – 95 к.с. при 10 500 об/мин, с пикова скорост, която позволява ограничителят да бъде преместен до 11 500 об / мин. Максималният въртящ момент от 67 Нм се осигурява при 8 500 оборота в минута, като 80% от него се предлага от 4000 оборота.

Инжекционната система включва двойка дроселни тела с диаметър 48 мм с всмукателни канали с различна дължина за оптимизиране на разпределението при високи и средни скорости.  Ефективността на новия двигател е гарантирана от цялостна електроника, взета директно от тези на Aprilia V4, която включва електронна дросел клапа Ride-by-Wire с много карти, за прецизно ускорение, меко и прогресивно дори при ниски обороти и оптимизиран разход на гориво.

Друга една от уникалните характеристики на Aprilia Tuono 660 са нейните електронни системи за производителност и безопасност.

Те са най-пълните в момента в своя клас.Aprilia винаги е била на авангарда в областта на електрониката. Марката е първата, която въвежда Ride-by-Wire контрол на дросела през 2007 г.. В момента може да се похвали с пълния пакет от APRC (Aprilia Performance Ride Control) електронен контрол, разработен в състезания от най-високо ниво. APRC на Tuono 660, разработен да поддържа производителността и да направи карането на улицата безопасно и вълнуващо, включва:

• ATC: Aprilia Traction Control, регулируем контрол на сцеплението, характеризиращ се с оперативна логика, способна да поддържа спортно каране.

• AWC: Aprilia Wheelie Control, регулируема система за управление на предното колело.

• ACC: Aprilia круиз контрол, за да поддържа зададената скорост, без да докосва газта.

• AEB: Aprilia Engine Brake, регулируема система за управление на спирането на двигателя при затваряне на газта.

• AEM: Aprilia Engine Map, налични са различни съпоставяния за промяна на характера на двигателя и начина, по който той доставя мощност.

Шестостната инерционна платформа е допълнителен аксесоар. Благодарение на акселерометрите и жироскопите, които съдържа, тя е в състояние да разпознае състоянието на мотора по отношение на пътя. Записва и обработва данните, получени от пътуването и ги изпраща до ECU. По този начин управлението на контролните параметри става още по-прецизно и точно. Ако е налична инерционната платформа, е активирана функцията „Cornering“ на мултимап ABS, гарантираща още по-голяма безопасност на пътя, без да се жертва спортното каране. Със своето изключително ограничено тегло и размери, системата е в състояние да оптимизира спирачките и ABS намесата през завоите, благодарение на специфичен алгоритъм, който непрекъснато следи различни параметри при карането. Списъкът с аксесоари включва и AQS – Aprilia Quick Shift – електронната скоростна кутия, която позволява много бързо превключване без затваряне на газта или използване на съединителя. Той също така е оборудван с функция за превключване надолу.

За Tuono 660 Aprilia разработи пет режима на каране, които имат за цел не само да увеличат максимално опитността при каране при различни условия на употреба, но и да опростят живота на борда. Ездачът просто трябва да избере режима на езда, който най-добре интерпретира нуждите му, за да получи автоматично най-добрите настройки по отношение на контрол на сцеплението, контрол на предното колело, спирачката на двигателя, ABS и други управлявани параметри.

Има три режима на езда за използване на пътя:

Пътуване, за ежедневно каране;

Динамичен, за спортно каране на път

Индивидуално, което позволява напълно да се персонализира настройката на електрониката.

Два допълнителни режима на езда са предназначени за използване на писта:

Предизвикателство, подходящо за пистови сесии, при които мотоциклетистът използва пълния потенциал на Tuono 660

Time Attack, която позволява на по-експертни мотористи да персонализират напълно електронната настройка.