373 автомобила отпразнуваха Спасов ден в София

Хората, които обожават и почитат старите автомобили бяха зажаднели за събития. Спасов ден, известен още като Ден на шофьора отново събра стотици ретро автомобили пред храм-паметника “Св. Александър Невски“ в столицата. Събитието по традиция се организира от Българския автомобилен клуб Ретро и Съюза на българските автомобилисти и Столична голяма община. А нашествието на ретро автомобили бе наистина масирано. Само регистрираните ретро возила бяха 373.

През 1990 г. по идея на СБА бе положена традицията Спасов ден да се празнува с ретро парад. И тя бе спазвана стриктно всяка година. С изключение на миналата,  когато ни натисна Ковид пандемията, когато светът сякаш замря. Но не и хората, които като опитни скулптури, като ювелири, ваят всеотдайно своите бижута. Затова тази година, след паузата нашествието на ретро автомобили бе такова масирано и мощно.

Първоначално казаха, че са пристигнали  над 350 коли. После по списък, след регистрация при организаторите станаха 373. Но имаше и такива, които не бяха регистрирани. Затова може да се смята, че на площада пред „ Св. Александър Невски“ имаше около 400 возила – коли, мотоциклети и три автобуса. Да, за първи път бяха докарани и три автобуса – един съчленен Mercedes, един възстановен Ikarus, от хората от едноименния клуб. И един произведен в България Чавдар.

Мотоциклетите също бяха много – над 70. И то за първи, тъй като преди години имаше такова стълпотворение, но тогава бе организиран и мотопоход, а стартът му бе именно на Спасов ден.

Тъй като автомобилите бяха много, купите за награди – също. Този път организаторите от Български автомобилен клуб Ретро бяха заложили на дебютантите. А те наистина направиха успешно бойно кръщение. И затова получиха купи и медали от Съюза на българските автомобилисти.

Палитрата на наградените бе доста пъстра. Отличия получиха автомобили като Triumph от 1979 г., Porsche от 1969 г., едно малко като бонбонче натъкмено BMW Izetta, прекрасен и натъкмен Rolls Royce от 1977 г., Renault Super 5 и др.

Много от марките бяха разделени на секции – Volkswagen, BMW, Mercedes, FIAT, Porsche американските лимузини, соцвозилата… Специално участниците с VW пренебрегнаха събора на марката на пистата „Дракон“ в Калояново, за да участват на Спасовден.

Инж. Лъчезар Исаев, който преди години построи първото бъги у нас, сега строи ретро автомобили. Отново се появи с познатия червен Dodge от 1956 г., но дебютира си с един възстановeн Citroen 2CV или Дьо Шво, както го наричат. Сещате се, онова чудо от филмите на Луи дьо Фюнес и лудата монахиня.

С червено Porsche 911 от 1987 г. за първи път в ретропарада участва и Николай Стоянов. Колата е уникална с това, че е с 3,3-литров двигател с турбо и въздушно охлаждане.  Награда получи и Людмил Гайдарски за своя напет Alfa Romeo Spyder.

Изобилие имаше и от американски автомобили и лимузини –  Lincoln Continental, Cadillac, Buick… Награди получиха Oldsmobile от 1967 г. на Ивайло Цветков и Jeep Willys от 1963 г. на Иво Бакалов.

Тъй като стана дума за соцвозилата, то имаше и други автомобили Москвич, Волга, включително и бърза помощ,  Жигули, Skoda…

Сред специалните отличия имаше много сериозни автомобили. Един от тях бе уникалният Москвич 401 от 1954 г., възстановен от Емил Петров.  Той получи специалното отличие от Националния политехнически музей за най-стар автомобил на събитието.

Великолепна червена триколка Jawa Velorex от 1966 г. взе награтата на публиката. Голямата награда на кмета на Столична голяма община Йорданка Фандъкова бе присъдена на Austin Princess от 1951 г. на Александър Каменов и Ваня Гюдерова.