1035 броя продадени скутери и мотоциклети у нас през 2020 г.

За трета поредна година продажбите на скутери мотоциклети у нас са над 1000 броя. За 2020 г., въпреки пандемията на Covid-19, въпреки отложения мотосалон, у нас бяха продадени 1035 броя двуколесни и ATV-та. Това е 36 броя по-малко от рекорда, поставен през 2019 г. – 1071 броя.

Очевидно нашият пазар се концентрирал около 1000 мотоциклета годишно. При това миналата година изложението MOTO EXPO, което е стимул за мотористите, бе отменено. Тази година, дай Боже да стане на насрочените дати от 14 до 18 април 2021 г в Асикс Арена – София. На това разчитат и вносители и клиенти. Фирмите изложителки от сега обявяват куп новости и премиерни машини за 2021 г.

Естествено, ако погледнем данните, които публикувахме за първите 7 месеца, надеждите за крачка напред в продажбите не се сбъднаха. Тогава, след юли, имаше ръст на продажбите на нови мотоциклети, мотопеди и скутери за 2020 г. със 730 нови машини. След това обаче нещата като че бяха в застой.

Все пак на нашия пазар се появиха нови марки – Indian и GAS GAS.

За тях както и за други, присъстващи на нашия пазар, като Royal Enfield, Lambreta и Brixton, няма данни за реализираните машини. Ако добавим техните продажби, както и тези на фирмите, продаващи китайски скутери и мотопеди, които също не се отчитат в Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (AAП), бройката на продадените машини сигурно би била по-голяма.

За много от вносителите, кризата Covid-19 се е отразила сравнително добре на продажбите на двуколесни. При много от марките има нарастване на продажбите, къде с повече, къде с по-малко бройки. Ръст има въпреки пандемията. Особено на търсенето на скутери и мотопеди като евтини и икономически изгодни превозни средства. Естествено, хората искат да се придвижват безопасно, индивидуално. Пък и да се справят в и без това натоварения трафик в градовете.

Да не забравяме и нашествието на електрическите тротинетки – новата мода в градската мобилност. Все пак много хора се върнаха отново към малките скутери до 50 куб. см.

Отново лидер с най-много реализирани мотоциклети са КТМ – 149 или 14,4%.

Те имат реализирани бройки във всички класове – от под 50 до над 1000 куб. см. Има обаче сериозен спад спрямо 2019 г.  – 216 бр. или 20,2% от пазара. Най-много КТМ продават в кубатурата от 251 до 500 куб. см – 110 бр.

На второ място в класирането отново се задържат легендарните скутери от марката Vespa със 147 машини или 14,2%. Тук има ръст спрямо 2019 г. – 130 скутера или 13,1%. По 66 бройки са машините по0 50 и между 251 и 500 куб. см.

Трети в класацията отново са Honda със 135 машини и то във всички класове или 13%. Най-големият производител на мотоциклети в света има ръст спрямо 2019 г. – 120 броя или 11,2%. При Honda най-много продажби – 47,  има от 51 до 125 куб. см.

На 4-о място са Peugeot със 102 бройки или 9,9% дял. Френските скутери се „измъкнаха от „кризата“, споходила ги през 2019 г. със скромните 88 броя. Марката е лидер до 50 кубика с 82 броя. Пети в класирането са BMW с кръглите 100 бройки и 9,7% пазарен дял (116 бр. за 2019 г.). Точно колкото и миналата година – с 99 броя са Yamaha или 9,6%. Най-много са техните продажби между 501 и 1000 куб. см, а марката продава във всички категории.

Най-търсени са мотоциклети и скутери в средната кубатура.

По традиция, най-много са продажбите на машините от 251 до 500 куб. см – 382 машини или 36,9 %. Почти същото е както през 2019 г. – 390 или 36,4%. Тук първи са КТМ със 110 бр, а в топ 3 са още Vespa – 66 и Husqvarna – 40. Само с една ройка по-малко са Honda – 39, следвани от Yamaha – 36 и BMW – 32.

Втори в класацията със 188 брой или 18,2% са в диапазона от 501 до 1000 кубика. Има спад спрямо 2019 г. – 207 или 19,3%.  Тук в топ 3 японци: Kawasaki – 48, Yamaha – 39 и Honda – 33.

На 3-а позиция са машините под 50 куб. см – 187 броя или 18,1%. Има ръст спрямо 2019 г. – 170. Лидер отново е Peugeot с 82 бр., пред Vespa – 66 и Aprilia 14. Четвърти със 136 машини или 13,1% са тези между 51 и 125 кубика. В топ 3 са Honda – 47,  Peugeot – 19 и Vespa – 14.

В отделните категории, естествено най-много са продажбите в т.нар. Fun bikes.

Тук влизат почти всички видове машини – спорт, спорт туринг, нейкид, адвенчър, къстъм,  офроуд мотори, подлежащи на регистрация. Тези машини са 526 или 50,8% пазарен дял. Има спад спрямо 2019 г.  – 590 броя или 55,1%. Първите три места са заети от КТМ – 127 бр., BMW – 85 бр. и Honda – 73.

В следващата категория Commuters – 125-кубикови мотоциклети и скутери със същата и с по-голяма кубатура, са продадени 275 машини или 26,6%, което е повече от 253 или 23,6% през 2019 г. Тук начело са Vespa – 81, Honda -56 и Yamaha – 38.

Има леко нарастване при 50-кубиковите – 176 или 17,0%. През 2019 г. тези цифри са 162 или 15,1% пазарен дял. Peugeot са начело с 82 бройки, следвани от Vespa – 66 и Aprilia 13.
Спад има при машините без регистрация – кросови и ендуро мотоциклети. Те са 44 или 4,3% срещу 59 или 5,5% за миналата година. КТМ имат 17 броя, Yamaha – 12 r Husqvarna – 10.

Както е тръгнало с климатичните,  а и с пандемичните промени, двуколесните машини ще стават все по-популярни. Все по-често срещано явление е карането на мотори и скутери през зимата. Мечтата на всеки моторист е да кара нова машина, но за това се искат и средства. Очевидно е, че все повече хора могат за си позволят нова машинка – я скутер, я мотоциклет!