Щурмът на новаците под светлината на прожекторите в Катар

Два кръга в трите класа на Moto GP и куп изненади. Особено от страна на новобранците. Така се родиха звезди под ярките светлини на Лосаил. Нещо повече – новото поколение пилоти направи забележителни неща.

За някои от тях вече писахме по време на уикенда. За други тепърва може би ще говорим. Защото MotoGP сякаш избухна за нов живот в двата уикенда в Катар.  Пък и не само това. Изненади имаше и от сателитните тимове спрямо заводските, и от млади пилоти, спрямо изявени асове.

В двете Гран при – на Катар, така и в Доха, Yamaha направиха две от две победи, за които писахме преди ден. Pramac Ducati обаче засенчи своите фабрични „господари“ и колеги.

В средния клас пък Сам Лоус (Elf Marc VDS Racing Team) започна категорично да атакува титлата Moto2. Миналата година мина по „тангентата“ по ред причини, но сега извади не само висока скорос, но и стабилност както на квалификациите, така и в състезанията.

Екипът на Red Bull KTM Ajo имаше успех в лекия и средния класове. Един ездач, който беше в челните редици на този успех, беше чудесният Педро Акоста.

Само на 16-годишна възраст испанецът бе известен само на няколко избрани преди кръгове на сезона. Сега името му вече е познато на всеки фен на мотоциклетните състезатели. Знаят го анализатори и статистици на шампионата. Защото някои от тях са горди, тъй като  са били свидетели на раждането на звезда в пустинята.

Победителят в Red Bull Rookies Cup 2020 претендира за впечатляващ завършек на подиума при дебюта си. Седмица по-късно обаче направи нещо още по-сензационно. Той взе първата си победа в Moto3, като потегли от питлейна. Акоста стана първият състезател, постигнал този подвига в категорията. Това означава, че сега той е пилотът, който трябва да победи, като побеждава куп по-опитни ветерани в класа. И май трудно ще бъде спрян с тази скорост.

Той не беше единственият състезател, нов за пистата, който впечатли. Изан Гевара от новия тим GasGas Gaviota Aspar, показа обещаващ потенциал. Осигури си поредни финали в Топ 10 и в двете състезания. Той бе в най-жестоката битка на екшъна – във водещата група, когато се бореше за подиум. Въпреки че не се качи там, той показа, че има мисъл и способности. Записа 7-о и 6-о място в двата уикенда.

Поглеждаме в клас Moto2. Там Сам Лоус царуваше в пустинята, като донесе триумфи на гвардията на Аки Айо.

Пък и Раул Фернандес си спечели първи подиум в Moto2. Така пилотът от Мадрид още светлина в боксовете на тима. Фернандес често беше кралят на свободните тренировки и квалификациите в малкия клас.

Сега си личи, че няма никакво намерение да се откаже от тази титла, въпреки че  вече кара мотор с двигател от 765 кубика през този сезон. На Гран при на Катар той стартира 2-и, което доведе до почетното 5-о място. Седмица по-късно в Гран при на Доха той мина от 4-о на 3-о място с много впечатляващо каране.  Със сигурност ще бъде така бърз и в следващите няколко кръга.

Добра дума и за неговите колеги – Ай Огура (Idemitsu Honda Team Asia), Челестино Виети (SKY Team Racing VR46), Тони Арболино (Liqui Moly Intact GP) и Алберт Аренас (Solunion Aspar Team). Всички завършиха в точките и във втория кръг. Така шампионатът става яко наточен.

И все пак най-сериозните разговори и дискусии по време на първите два кръга беше представянето на новобранеца на Pramac Racing Хорхе Мартин. От неговия просто невероятен старт в първия кръг, до спираща дъха обиколка с първи полпозишън и първи подиум през втория уикенд. Това бе дори не бе мечтано начало на живота на испанеца във висшия клас. Той влезе и в известната елитна компания, като се присъединява към Марк Маркес (Repsol Honda) и Кейси Стоунър като единствените новаци, които вземат първа позиция едва във втория си старт в MotoGP.

Докато човекът, известен като „Мартинаторът“, бе в в центъра на медиите, друг пилот започна положително кариерата си при „кралете“.

Сава дума за Енеа Бастианини (Avintia Esponsorama). Световният шампион в Moto2 спечели 10-о място в първото си състезание, завършвайки преди победителите през 2020 г. Мигел Оливейра (Red Bull KTM Factory Racing) и Франко Морбидели (Petronas Yamaha SRT). Дори бе преди суперзвездата Валентино Роси (Petronas Yamaha SRT), който му бе и ментор. Той последва това с финал на 11-о място в Доха, осигурявайки поредната позиция в зоната на точките. 13 точки от първите два кръга дават на италианеца повече от стабилна основа за работа през останалата част от сезона.

Да не забравяме, че са минали само два кръга от началото на сезон 2021 в MotoGP. И в тях се изявиха младите момчета и новаците. Почти никой не очакваше такъв щурм от тях. А със сигурност ще има много изненади и в следващите месеци.