Трети пореден триумф на Стефан Стоев в “Шипка-Дамасцена 2022”

Стефан Стоев (АСК Боженци) със Silver Car  EF10 твърди, че планинската надпревара “Шипка-Дамасцена 2022” му е домашна. Нищо че живее от северната страна на Балкана на заветния проход. Доказа, че наистина е господар в последните години на това състезание, след като го спечели  за трети пореден път. Така Стоев откри победно бая позакъснелия шампионат на планинарите.

“Шипка-Дамасцена 2022” беше първия кръг от планинския шампионат, а доминацията на Стоев, особено във втория състезателен ден над конкурентите бе неоспорима и тотална.  На подиума му асистираха Васко Въжаров (Дунев рейсинг) с Opel Astra на 7,7 сек. и Любен Каменов (Дамасцена Алба) с Mitsubishi Lancer Evo 9 на 9,89 сек. Любен стана първи и в клас E1 до 6500 куб. см.

Класическата надпревара в планинските изкачвания е едно от най-добрите състезания в календара. И така е още от миналия век. Сега традицията продължи, макар че бе прекъсната за две години от КОВИД кризата и други, “федерационни” причини. Но възкръсна, с помощта на основния си спонсор Дамасцена Алба, а също и с намесата на общините Казанлък и Шипка. Общинарите от Казанлък почистиха основно всички храсти покрай трасето, „излъскаха асфална до блясък“ и осигуриха купите. Кметът Галина Стоянова пък даде специален трофей с позлатена роза в него за най-бързия пилот. Сиреч – на Стефан Стоев. АПИ възстановиха някои от старите мантинели, от което ще се възползват и обикновените хора, пътуващи през Шипка.

Тъкмо дългата пауза от каквито и да са автомобилни състезания, бе причината всички пилоти да ги сърбят ръцете. С първия кръг от планинския шампионат на практика се откриха позакъснелите първенства в основните дисциплини. Затова под връх Шипка, по трасето с дължина 5100 м се събра цялото автомобилно кралско войнство. Причината бе,  че всеки пилот е жаден за  каране. Затова в стартовия лист от 52-а пилоти, присъстваха не само планинари, а и пистари, и дори ралиджии.

Само че времето, както подобава на септември в планината, не бе от най-благосклонните. По-точно – беше ужасяващо. Дъжд и порой в първия ден и студ във втория. Затова, когато пекна слънце, всички се радваха като деца. Освен това, денят става по-къс и затова малко забавяне в програмата наложи нейното прекрояване. Очевидно, планинския шампионат трябва да завършва през август.

А нещата в първия ден бяха забавени с половин час от пороя, което наложи манша да се спре. После авария стопира втория. Разлято масло от повреден автомобил обърка плановете. И над трасето се спусна сумрак. Та затова е нужен дълъг ден.

Тъй като мокрото трасе дава предимство на автомобилите със задвижване  4Х4, те имаха предимство на мокро. Най-бърз в двете тренировки бе Любен Каменов. В първата обаче той бе изпреварен от Николай Златков (Проспийд) с Audi S1 – 3:02,330. Любен бе на 1,110 сек., а трети стана Юлиян Телийски (Дунев моторспорт) с Mitsubi Lancer Evo IX на 7,390.

Каменов веднага се реваншира във втория манш, като постигна 2:39.630 мин., а Дългия, както наричат Стоев се “събуди” и даде второ време, само на 0,22 сек. Трети стана Петко Манолов със Subaru Impreza, на 9,74 сек.

Тъй като денят превали, организаторите от АСК „Дамасцена-Алба“ решиха вместо загрявката на другия ден,  да се състои трети тренировъчен манш,  за да могат пилотите да донастроят колите си.

Тъкмо в този трети манш бе студено, почти като през зимата време. 6 градуса се усещаха като да е около нулата, заради силния вятър. Той пък се разбесня и изпотроши палатките на старта и в боксовете. Стоев каза тежката си дума и показа, че той ще е пилотът, диктуващ темпото. Даде 2:32,480. На 9,040 остана Златков, а трети бе Телийски на само на една стотна след Ники – на 9,050 сек.

В първия състезателен манш Стоев бе неудържим. Той даде 2:28,830 и бе на 4,6 сек. пред Васко Въжаров. Третото място бе за Каменов, на 6,060 сек. Във втория манш Дългия бе малко по-бърз – 2:28,40. Така и в двата манша той даде почти еднакви времена, макар при второто качване да напече оскъдното, но топлещо есенно слънце. Стоев обаче не можа до подобри рекорда си на пистата от 2018 г. – 2:23,820. Не му достигнаха 5 сек. Но пък рекорда бе при горещо време. Общото му време бе 4:57,07.

Втори отново стана Васко Въжаров на 3,1 сек и общо 7,7 сек. Трети бе Любен Каменов на 3,830 или общо на 9,89 сек. Любен спечели и в клас Е_6500. След него и в генералното, и в класа бе Юлиян Телийски на 12,73 сек. Пети стана Ники Златков на 20,93. Така те, заедно с Каменов, оформиха топ 3 в класа си.

Съвсем други цели имаше Антон Титов (Проспийд) с Skoda Fabia R5. Той тестваше в планинско „Шипка-Дамасцена“ за предстоящото следващия уикенд рали „Сърбия“. Титов стана шести и изпълни програмата си.

Най-бърз от пилотите с автомобили с предно задвижване  от клас Е1_2000 бе Иван Влъчков (Дамасцена Алба) с Honda Civic завърши 7-и и първи в класа си. Многократният шампион на писта у нас може да пропусне други планински надпревари, на този на Шипка – никога. Първо, защото му е любима, а второ, защото е организирана от неговия спонсор – Дамасцена. Иван остана на 36,51 от победителя.

След него пък бе Александър Димитров – Пъчката (Дамасцена Алба) с Honda Civic. Той спечели първото място и в клас Е1_1600. Пъчката победи основния си конкурент Искрен Веселинов (Honda Civic) с 2,94 сек. Двамата успяха да запишат почти идентични времена във втория манш. Бяха обаче разделени от Ивелин Йотков (Проспийд) с BMW Е30, който стана 9-и и първи в клас Е1-3500. 11-и в общото класиране и 3-и в класа стана Кирил Величков с Honda CRX.

Йотков победи в класа си Христо Парашкевов (Боженци) със Subaru Impreza, а трети остана Стефан Георгиев с Ford Escort, който стана 14-и в общото класиране.

Снимки Петко Петков