Технологични постижения при разработването на гуми: Continental отбелязва своята 150-а годишнина

На 8 октомври 2021 г. Continental ще отпразнува своята 150-а годишнина. От основаването си в Хановер, Германия, през 1871 г. Continental разработва новаторски технологии и услуги за устойчива и свързана мобилност на хора и стоки. От малка компания в Хановер Continental придоби една от основните роли в автомобилната индустрия в глобален мащаб и вече развива дейността си в 58 държави и пазари.

Continental е не само най-старият независим производител на гуми в света, но е и един от най-големите в тази област. През последните 150 години компанията задава нови стандарти в производството на гуми с пионерския си дух и силните си нововъведения. Инженерите на Continental непрекъснато създават невиждани до момента изобретения, с които гумите стават по-безопасни, по-ефикасни и по-устойчиви. Постиженията на Continental при разработването на гуми включват първата гума с протектор, първата гума с отделяща се джанта, патента за първата безкамерна гума на света и първата специализирана зимна гума за всякакъв терен.

Първата пневматична гума за трактори също е дело на Continental. По-късно се появява и оптимизираната за съпротивление при търкаляне гума и първата серийна гума с протектор от каучук от глухарчета. Continental е и сред пионерите в сферата на цифровизацията. Още през 1999 г. производителят на гуми демонстрира, че необходимите данни за усъвършенстваните технологии за подкрепа на водача могат да се определят дори още по-прецизно и бързо, ако гумите се използват като източник на данни. Така се ражда интелигентната гума. Междувременно Continental свързва гумите си и сензорите им към облака и предлага на клиентите си изцяло нови, интелигентни и цифрови решения и услуги за гуми.

„Гумите са нашата страст. Технологичните ни постижения осигуряват безопасност, надеждност и устойчивост вече 150 години. Гордеем се с това“, казва Кристиан Кьотц, ръководител на бизнес звеното за гуми и член на изпълнителния съвет на Continental. Той добавя: „Много от днешните технологични стандарти при гумите са дело на Continental. Непрекъснато разширяваме границите на възможното. Целта ни е да произвеждаме цялото си продуктово портфолио само от устойчиви материали по неутрален по отношение на климата начин най-късно до 2050 година.“

Корените на Continental могат да се проследят до ранните дни на компанията. На 8 октомври 1871 г. е основана Continental Caoutchouc & Gutta-Percha Compagnie. Продуктовата гама първоначално включва разнообразни продукти от каучук като топки за игра, гумени постелки, покрития за ролки, гумирани тъкани или балони и плътни гуми за карети и велосипеди.

Когато велосипедите излизат на световната сцена през 1892 г. със свободен ход и спирачки с празен ход, Continental е първата немска компания, която произвежда пневматични гуми за велосипеди, а думата „пневматика“ се превръща в запазена марка. Малко по-късно, през 1898 г., започва и производството на пневматични гуми за автомобили. Първите пневматични гуми все още са без протектори и имат сравнително ограничени характеристики на управлението по днешните стандарти, особено на мокри или зимни пътища. Всички производители на гуми търсят решения срещу податливостта на плъзгане на продуктите си, докато Continental не представя първата автомобилна гума с протектор през 1904 г.

Нуждите на индустриализацията и мобилността като ранни двигатели на нововъведенията

Възходът на личната мобилност и напредващата индустриализация изискват гуми за все по-голям брой нови приложения. В допълнение към безопасността започва да се обръща все по-голямо внимание на комфорта. През 1908 г. инженерите на Continental предизвикват световна сензация, като изобретяват отделящата се джанта, която улеснява значително монтажа на колелата и гумите. На 50-ата си годишнина Continental се превръща в първата немска компания, която пуска на пазара големи гуми за лекотоварни превозни средства.

През 1928 г. за първи път започват да се произвеждат гуми за селскостопански трактори.

Гумата за селскостопански трактори T2 е първата пневматична селскостопанска гума в Европа. В индустриалния отрасъл Continental революционизира сегмента на плътните гуми, които се използват за мотокари, летищни превозни средства и други промишлени приложения с голямо натоварване. Големият успех на представената през 1932 г. плътна гума ContiSuperElastic води до съкращението за тази категория, което се използва обичайно в индустрията днес: CSE.

Друг ключов момент в индустриалната история на ХХ век представлява производството на първата гума от синтетичен каучук през 1936 г. в завода на Continental. Поради отслабената икономика през военните години производителят на гуми започва да проучва възможностите за извличане на каучук от руски глухарчета. Проектът бе подновен през 2011 г. и оттогава работи успешно. Гумата за велосипеди Urban Taraxagum е първата гума на Continental в серийно производство, за което се използва каучук от глухарчета.

През 1943 г. Continental подава заявление за патент за безкамерната си гума.

Това изобретение подобрява значително съпротивлението при търкаляне на гумите и се превръща в общ технологичен принцип в периода след войната, който се използва и до днес. За първи път Continental постига изключително безопасно шофиране при зимни условия през 1934 г. с модела си за „всякакъв терен“, първата специализирана гума за сняг, която представлява и първата зимна гума. През 1953 г. Continental прекосява заснежения проход Сен Готард в Швейцария с гумите си M+S (сняг и кал) под нотариален надзор, като така извършва успешно първия тест на зимни гуми в историята.

Интензивно тестване за безопасност – в градския трафик или при шофиране в екстремни условия

Преди Continental да пусне нова гума на пазара, тя трябва да премине успешно голям брой тестове, независимо дали става въпрос за технически нововъведения при пътническите автомобили, камионите или специализираните гуми. Новите модели гуми изминават общо 25 милиона тестови километра всяка година, преди да започне производството им. Огромните усилия са оправдани. Защото те са в основата на качеството на продуктите на производителя на гуми от Хановер – за всякакви приложения, дори и в екстремни условия. През 2003 г. Continental се превръща в единствения доставчик на серийни гуми с максимална позволена скорост до 360 км/ч с ContiSportContact Vmax. През 2007 г. ContiSportContact Vmax е първата гума, която влезе в Книгата на рекордите „Гинес“, а освен това е първи избор за многобройни състезания и счупени рекорди.

Компанията разполага с изключително модерни съоръжения за тестване на гуми при всякакви условия в цял свят. Прототипът и референтен проект за всички центрове за тестване на гуми на Continental, Contidrom, отваря врати в близост до Хановер през 1967 г. Още през 1968 година първият електронно контролиран безпилотен автомобил излиза на пистата в Contidrom, което представлява истинска изненада за пресата и обществеността. Continental усъвършенства тази технология и сега я използва в тестовото си съоръжение в Ювалди, Тексас, САЩ, за да тества издръжливостта на гумите си.

През 2012 г. в тестовото съоръжение Contidrom е открит официално Автоматичният спирачен анализатор на закрито (AIBA). Това съоръжение – единственото по рода си в света – предоставя възможност да се тества спирачното поведение на гумите върху различни повърхности през цялата година, независимо от климатичните условия и напълно автоматично с безпилотни превозни средства. За в бъдеще тук ще се тестват гуми с нов вид динамичен симулатор за шофиране. По този начин професионални тестови пилоти ще извършват реалистични виртуални тестове. Извършването на всички тестове в симулатора за шофиране вместо на истински пътища означава, че ще трябва да се произвеждат по-малко тестови гуми. Следователно тази инвестиция в новите технологии за тестване допринася и към задълбочените усилия на Continental за устойчивост.

Осведомеността за ресурсите като ранен двигател на технологичните постижения

Continental поема ангажимент за по-голяма устойчивост в производството на гуми и автомобилната индустрия през 70-те години на миналия век. Ефектите от кризата с петрола през 1973 г. дават тласък на научноизследователски проект за разработването на гуми с оптимизирано съпротивление при търкаляне. Събраната по време на проекта информация води до представянето на невиждан досега продукт през 1993 г.

За първи път гума от серията ContiEcoContact съчетава екологичните предимства и икономическите аспекти с изключителни характеристики за шофиране и безопасност. Continental се изправя пред големи предизвикателства във връзка с ограничените суровини и необходимостта да се намалят емисиите на CO2. От много години устойчивото и отговорно управление е неразделна част от корпоративната стратегия на Continental. Усилията се съсредоточават върху стратегическите теми за действията по отношение на климата, мобилността с ниски емисии, кръговата икономика и устойчивите вериги на доставките, като така обхващат всички етапи от веригата на добавената стойност.

Още през 1903 г. в Зеелце край Хановер се създава завод, в който се преработва и рециклира остатъчният каучук. През 2013 г. Continental открива уникалния си завод ContiLifeCycle в Хановер-Щьокен. С интегрирания си подход за възстановяване на протектора на гуми за камиони и автобуси и специално построения завод за рециклиране на каучук с индустриални мащаби, това е първо по рода си решение в индустрията.

За да направи гумите на бъдещето дори още по-енергийно ефективни и екологични, що се отнася до производството, употребата и рециклирането, компанията инвестира систематично в научноизследователска и развойна дейност за нови технологии, алтернативни материали и съобразени с околната среда производствени процеси. Производителят на гуми например възнамерява постепенно да премине на 100% към устойчиво произведени материали за гумите си до 2050 г.

Сензорна технология и цифровизация за новаторски решения и услуги за гуми

Continental също така е сред пионерите в цифровизацията на гумите. Още през 1999 г. производителят на гуми демонстрира, че необходимите данни за усъвършенстваните технологии за подкрепа на водача могат да се определят дори още по-прецизно и бързо, като се използват гумите за източник на данни. Така се ражда интелигентната гума. След това Continental продължава да развива цифровизацията на гумите, като създава изцяло нови решения за автопаркове и крайни потребители.

От 2010 г. Continental обедини всичките си услуги за автопаркове под марката си Conti360° Fleet Services. Операторите на автопаркове получават изключително професионално цялостно обслужване в сферата на гумите – от препоръки и перфектен избор на точните гуми до правилен монтаж и бърза помощ при спукване на гума чак до непрекъснати проверки и задълбочени отчети относно гумите за всички превозни средства.

Компанията продължава да разширява екосистемата си от интелигентни цифрови решения за гумите на Continental от най-висок клас. Като един от най-големите доставчици на електроника, сензорни системи и софтуер в автомобилния отрасъл, Continental притежава решаващо конкурентно предимство. Например способността на Continental да даде възможност на гумите да комуникират с другите компоненти за безопасност като централен елемент от системата на автомобила води до удивителен проект в началото на хилядолетието – 30-метровия автомобил. Координацията на всички системи, които участват в спирачните операции, довежда до автомобил, който може да спре напълно само за 30 метра при скорост от 100 км/ч. По онова време средният спирачен път все още е между 36 и 40 метра. Това означава, че спирачният път намалява с до 25%.

Днес Continental използва пряката връзка на гумите и сензорите с облака, за да предлага съвършено нови бизнес модели. Захранвани от голям брой точки за данни, клиентите с автопаркове на Continental могат да проверяват състоянието на гумите си по всяко време, като използват свои собствени алгоритми. Това означава, че поддръжката на гумите може да се извършва само при необходимост, а не като превантивна мярка, което означава, че е много по-ефективна. По този начин доставчиците на автомобилни паркове могат да се възползват от сведен до минимум принудителен престой поради ремонти, по-голяма безопасност, по-ниски цялостни разходи поради по-голяма енергийна ефективност и по-ефикасна дейност като цяло.

През 2020 г. Continental задава нови стандарти в бранша, като представя успешния си пилотен проект за значително по-точно следене на дълбочината на протектора чрез алгоритми и телеметрични данни за превозното средство.

За в бъдеще Continental ще продължи да се стреми да постига отлични резултати с нововъведения в технологиите на гумите с портфолиото си от най-висок клас за пътнически автомобили, камиони и специализирани гуми. В новата си стратегическа програма, която представи през 2020 г., Continental описва пътя си през новото десетилетие. Фокусът на стратегическата програма „Визия 2030“ е постоянната ориентация към клиентите на организацията и всички бизнес дейности. Освен това секторът на гумите цели да продължи да увеличава доходността и да се разграничава от конкурентите си в бързо променящия се пазар в сферите на устойчивостта и цифровите решения.