Тест: Skoda Octavia – екологичeн „газовик“

Новата Skoda Octavia стана кола на 2021 г. в България. И това не е случайно. Четвъртото поколение на най-продавания модел от гамата на Škoda, пристигна и у нас в средата на миналото лято. Тогава Octavia бе с конвенционалните си икономични бензинови и дизелови двигатели. Като добавим към това обновения дизайн, по-високото  ниво на активна и пасивна безопасност, с много нови асистиращи системи и модерни инфоразвлекателни системи, се получава един наистина сериозен автомобил. При това на добра цена.

Наред с конвенционалните мотори, Octavia предприе екологичен щурм с още три алтернативни системи за задвижване. Octavia e-TEC е първият автомобил на Škoda Octavia с технологията „мек“ хибрид (Mild Hybrid). Octavia iV и спортната RS iV са модерни plug-in хибриди. Octavia G-TEC е проектирана да работи на екологичен природен газ – метан (CNG).

Именно новата икономична и екологична версия, работеща с природен газ, наречена G-Tec във версия комби имах възможност за тествам. Това бе последната от всички двигателни версии на чешкия бестселър Octavia, която не бях карал. Всъщност, за да съм съвсем точен, пробвал съм предишния модел.

В основата на Octavia G-Tec е 1,5-литров бензинов турбодвигател, оптимизиран за по-добра работа с газ, посредством т.нар. “цикъл на Милър”. Агрегатът предлага максимална мощност от 130 к.с. Отделяните вредни емисии обаче се намаляват с над 25%,  в сравнение с работата на подобен агрегат на бензин.

Метановата Skoda Octavia разполага с три резервоара за сгъстен природен газ, които побират 17,3 кг. Единият е стоманен, разположен пред задната ос, а двата композитни са под пода на багажника. Общият им обем е намален от 17,7 на 17,33 кг, въпреки че пробегът на газ е 500 км според цикъла WLTP вместо 480 км. Така посочва производителя – около 500 км или има разход от 3,6 кг/100 км. Ако вземем средна цена на метана от 1.50 лв., тава значи, че с 5,40 лв. се изминават 100 км.

Освен това, обемът на резервоара за бензин също е намалял от 11,8 на 9 литра. Това е достатъчно за 190 км, за да бъде намерена станция за метан. От тук дойде и голямото ми притеснение, за около 10-15 минути по време на теста. Но да я караме поред.

По време на теста с метан изминах към 430 км, от които повечето по магистрала. Карате ли газов автомобил, трябва да сте по-внимателни с газта. Трябва да я галите. Още повече, когато предавателната кутия DSG е 7-степенна автоматична. Честно да си призная, аз не съм от тези. И затова разходът скочи с близо килограм.

По време на теста в града разхода на метан бе 4,7 кг (7 лв. на 100 км). На дълъг път разходът на газ слезе на 4,5 кг или 6,75 лв. От споменатите 430 км, 350 – 360 км  бяха по-магистрала. И то при скорост между 130 и 150 км/ч. на круизконтрол. Octavia G-Tec се държеше отлично, особено при ускорение, което е за 10 сек. от 0 до 100 км.

Маршрутът по магистрала „Тракия“ от София – Калояново – Пловдив – Калояново – София и после към Кюстендил, отново по магистрала „Струма“… Някъде около Дупница светна предупреждение, че метанът свършва. И наистина свърши след Бобов дол. Веднага автомобилът, без да усетите нищо, премина на бензин. Изборът на гориво става автоматично, без намеса на водача. Бензин се използва не само като свърши метанът, а и при температура под минус 10 градуса по Целзий.

Нали Octavia G-Tec си е „умница“, предупреждава, като газта и е свършила. С надпис, който ще ти „избоде“ очите. И водачът трябва да послуша колата, за да търси метан-станция. Не трябва да се разчита много на бензина, заради малкия обем на резервоара. Той стига за около 100 -120 км, за които трябва да намерите и заредите с метан. У нас мрежата от метан-станции е сравнително добре развита, но трябва да потърсите и на най-близката до сипете газ. Иначе не усещате как ще „издумкате“ бензина и ще ви светне надпис, че имате гориво само а 20 км. И започва треперене до първата бензиностанция. Точно така стана при мен. Доре че край Перник има бензиностанции.

Както и да го погледне човек, новата Skoda Octavia G-Tec със CNG-уредба намалява значително разходи за гориво. Това не се отразява на динамичните качества. Моторът е същият като на „роднината“ с обикновен бензинов агрегат. Четирицилиндровият 1,5 турбо двигател има същата мощност от 130 к.с. и въртящ момент от 200 Нм. Турбокомпресорът е с променлива геометрия на турбината. Моторът работи с екологичен компресиран метан (CNG).

Природният газ осигурява по-чисто изгаряне, което води до около 25% по-ниски CO2 емисии в сравнение с работата на бензин. Отделя и значително по-малко азотен оксид (NOx) и не се отделят частици под формата на сажди. За високата ефективност, двигателят използва различни технологии, като например променливо регулиране на смукателния клапан според цикъла на Милър.

Добавянето на двете газови бутилки при комбито се е отразило на багажника. Той е 495 л, но той пак си е голям. Същото важи и за версията лифтбек – 455 л. Инак както в екстериора, така и в интериора, Skoda Octavia G-Tec се радва на всички удобства и нива на оборудване, каквито има и при останалите. Технологиите за свързаност и системите за безопасност също са налични в пълния си списък.