Анатемосаха дизела! Еколози, политици, правителства и парламенти се надпреварваха да го зачеркват. Но никой не му увря главата, че дизеловия мотор може да бъде и чист. Дори по-чист от конвенционален бензинов агрегат. Като изключим японците.
Този екологично чист дизелов мотор наистина идва от Япония, на борда на един от своите най-съвършените и технологични автомобили – Mazda CX-60.
Всъщност Mazda винаги са били в авангарда на задвижващите технологии. Всички европейски марки производители пристанаха на анатемата вредност на дизеловия мотор, като спряха да го разработват. Поеха курс към електромобилите.
В отговор японците от Mazda разработиха голям шестцилиндров редови дизелов двигател. Освен че е изключително динамичен и икономичен, той невъзможните норми на стандарта Евро 7, с които много от бензиновите му събратя не могат да се правят дори с половината цилиндри – 3. Японците го поставиха в уникалния си флагман SUV – Mazda CX-60. Това е кола, родена и произведена изцяло в страната на Изгряващото слънце.
Точно с този автомобил направих едно дълго пътуване из България – близо 900 с основен маршрут до Разград и обратно. Големият SUV на Mazda – CX-60, наистина показа уникална динамика, удобство и нисък разход на гориво – около 5,7 л на 100 км за цялото пътуване. На борда бяхме трима и с доста багаж. Не съм се стремял към икономии. Да уточня, че по каталог той харчи 5,2 л.
Това пътуване затвърди у мен вярата ми в „добрия, но не стар, а нов дизел“, съперничещ на най-високите еко стандарти. Да, определено е рано да го зачеркваме!
Дизеловият редови шестак със специално внимание.
Тестовият Mazda – CX-60 беше с 254 к.с. и задвижване на 4-те колела. Има и друга версия – с 200 коня и задвижване на задния мост.
Точното име на автомобила е Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D254 MHEV. Двигателят е 3,3 л или по-точно с обем 3283 куб. см. Той е много точно оразмерен, за да се оптимизира неговата производителност.
При нея възпламеняването на горивната смес е дозирана последователно на пет впръсквания. Главата на буталото и горивната камера имат специфична яйцевидна форма. По този начин се разделя въздушно-горивната смес в две отделни зони в камерата. Тя се възпламенява по-ефективно и изгаря в по-широк оборотен режим. Постигат се не само икономии, но и значително намаляване на шума.
Така се получава споменатата мощност от 254 коня при 3750 об/мин. Мощният дизелов агрегат има максимален въртящ момент от 550 Нм при 1500-2400 об/мин.
Той обаче си има верен помощник.
Това е 48-волтова мека хибридна система. Електромоторът е с мощност 17 к.с. и 153 Нм въртящ момент. Той се намира дизеловия двигател и 8-степенната автоматична скоростна кутия, като се куплира от силов електромагнитен съединител.
Така новата 8-степенна кутия превключва плавно и своевременно предавките. Затова е постигнат точния баланс между динамично и екологично представяне. Интегрираният електромотор предава директно въртящия момент с бързо и ритмично превключване, а общия става 703 Нм. Така Mazda CX-60 ускорява от 0 до 100 км/ч за 7,4 секунди. Максималната скорост е 219 км/ч.
Разходът пък намалява, защото при нормално каране, без да се „скача с двата крака на газта“, Mazda CX-60 може да работи на много по-ниски обороти, отколкото коли с 4-цилиндрови мотори. Така са постигнати 137 г/км емисии на СО2, което е по-малко от 4-цилиндровите дизели на Stelantis от 130 к.с. със 143 г/км.
Тестваният от мен модел със задвижване 4х4 има избор от три режима от превключвателя Mi-Drive на централния панел. Стандартният е Normal и е най-ефективен. От името Sport можем да съдим, че режимът дава хъс на автомобила. Той е полезен при изпреварване, а и по планински път с много завои. Off-Road дава повече сцепление на хлъзгава настилка или на черен път. И него го пробвахме.
Друг интересен трик е, че при спускане, когато отпуснеш газта, двигателят се изключва и колата се движи по инерция. Колеги твърдят, че при по-кротко каране с един резервоар от 58 л се изминават над 1000 км. Аз го докарах до близо 900 км.
Пътното поведение е впечатляващо.
Особено за такъв голям и висок семеен автомобил. CX-60 е забавен за шофиране луксозен кросоувър. Управлява се лесно, стои стабилно на пътя и в завоите, дори и с по-висока скорост. Е, има леко подскачане по неравностите на нашите пътища, но това е заради твърдото окачване. Затова пък на краткото излизане на оф-роуд трасе, автомобилът се представи блестящо.
Освен това с вида си се откроява на пътя. Дори и сред роднините си от Mazda. На паркинга на стадиона на ФК „Лудогорец“ имаше много Mazda 6 на футболистите от отбора на шампионите. CX-60 обаче е доста впечатляващ дори и сред седаните, подредени на паркинга.
Неслучайно японците се стремят да са в челните редици в премиум сегмента. Mazda CX-60 е с дължина от почти 4.80 метра, тя е най-голямата Mazda, продавана някога на европейския пазар. С 23 сантиметра е по-дълга от досегашния флагман CX-5. Размерите са 4745 мм дължина, височина 2134 мм, широчина 1686 мм и междуосие 2870 мм. Теглото е 2025 кг. Обемът на багажника е 570 л, а при сгънати седалки – 1148 л.
В салона на колата е приятно сред скъпите луксозни материали, като например естествена кожа. По-важното е, че купето е изключително обезшумено. Много от бутоните не са сензорни, което определено улеснява водача. Поне при мен бе така. Таблото прилича на това на CX-5, макар да е различно. Неслучайно японците се стремят да са в челните редици в премиум сегмента.
Като оборудване не липсва нищо.
12-инчовият екран на мултимедията е четлив и удобен за ползване, и върви в комплект с безжично свързване на Android Auto и Apple CarPlay. Всички актуални системи за безопасност са налице. Head-up дисплеят е голям и показва указания от навигацията в добавка към скоростта. Седалките са удобни, мястото отпред е изобилно, а отзад е достатъчно дори за човек с дължина близо 2 метра.
Базовата цена започва от 91 590 лв. За двете най-високи оборудвания е 109 690 лева цена на Homura и 112 690 лв. при Takumi.
Освен че е достоен за семеен автомобил, новата Mazda CX-60 е напълно достоен за премиум сегмента. Смея да твърдя, че дори превъзхожда лидерите в този клас по качество на материалите и сглобката. А защо не в някои отношения и като динамика, мощност, разход на гориво и даже екологичност.