Тест: BMW R18 Classic First Edition или мечтата на стария рокер

Павел Кършев, Снимки Георги Павлов

Новият голям боксер  не е типичен за баварската марка. Това е типичен круизър с класическа визия. Не че BMW нямат такива мотори. Напротив, имат и то с много елегантни съвременни форми. Този обаче е класически, в стил ретро… Прилича на онзи, класическия R5, който го показват по изложенията. Машината е с боксер двигател с въздушно охлаждане и обем от 1802 куб. см. Така BMW официално се намърдаха на територията, на която властваше досега Harley-Davidson и донякъде възродените Indian. На американците се опълчи черния германец.

С този мотоциклет, още като концепция – BMW Motorrad Concept R 18, баварците спечелиха престижна награда на Concorso d’Eleganza Villa d’Este през май 2019 г.

После дойде и серийния модел в смутните пандемични времена. Но моторът наистина е интересен, защото R18 е най – голямото и тежко BMW досега. А да яхнеш този черен „дявол“, за мен бе истинско предизвикателство.  Всъщност, моторът на живо е доста по-голям в сравнение с това как изглежда на снимки или видео. Да не говорим как се почувствах, когато го яхнах и стартирах двигателя. Байкът се разклати силно и забоботи приглушено.

R 18 Classic е круизър със стил, който привлича вниманието.

Нисък, широк, ергономичен и тежък. Трудно уцелих скоростния лост, скрит под лявата цилиндрова глава. Най-трудно позиционираш стъпалото си при превключване на първа предавка и при изключване от скорост. Отне ми известно време да свикна да редя предавките с петата си. Вероятно такава е основната идея. Доста по-лесно се оказа, но си трябва привикване. Но го укротих този черен „дявол“. Дори в края на теста си станахме добри приятели. Да не говорим, че вдъхвах огромен респект на пътя – и с вида, и с шума.

Машината е тъкмо като за стар рокер, който се носи някъде из прерията. Мечти! Понесох на мотора у нас, по нашите недотам „романтични“ пътища.

Двигателят на BMW R18 е с впечатляващия обем от 1,8 л (1802 куб. см) и не толкова впечатляващите на този фон 91 к.с. при 4750 об/мин. Това е по-малка мощност от 110-те коня на R nineT. Максималният въртящ момент обаче е автомобилен – 158 Нм. Почти целият въртящ момент – 149 Нм е наличен още от 2000 об/мин. Затова R18 е не само най-голямото и най-тежко BMW досега, но също така произвежда и най-голям въртящ момент. Така че няма нужда да се свалят надолу предавки за ускорение. Скоростната кутия обаче е с 6 предавки, като има и една опционална за заден ход – електрическа. Максималната скорост е 180 км/ч., а ускорението от 0 до 100 км/ч. и за 4,8 сек. Скоростта е напълно достатъчна за тази тежка и впечатляваща машина. Пък и когато се движиш по-бавно на пътя, могат да те забележат и да опулят очи.

По време на теста разходът на гориво беше между 6 и 6.6 л/100 км. При 16 литра обем на резервоара (4 л резерва), пробегът е малко над 200 км, което е доста малко, но път моторът е доста тежичък.

Всеки детайл на мотоциклета сам по себе си е изящен, а тяхната съвкупност представлява R18.

Корпусът на този гигант е шаси от стоманени тръби, подобно на класическите машини, с конзола в задната част. Това означава, че уж няма окачване, но има заден амортисьор и той е с 90 мм ход. Целият заден край е фиксиран като твърда опашка и се завърта около една точка в долната част на рамката – в горната част на конзолата.

Истинският чар на шасито е откритият, полиран стоманен кардан. Характерно за R 18 Classic е, че предното колело е 16“ за разлика от 19-те цола на стандартния модел, но ъгъла на завиване не е променен. Все така и при обратен завой с малък радиус тежащия 345 кг (напълно зареден с течности) байк се накланя и те увлича с тежестта си. Но при нормална езда плава с изумителна лекота. Всъщност, единственият недостатък сред всички характеристики е теглото. Еквивалентният Harley-Davidson Fat Boy е 30 кг по-малко, а от Indian Chief Dark Horse е по-тежък със 7 кг.

Седалката е 690 мм или е повдигната с 20 мм – 710 мм. Моторът, който тествахме е оборудван и с дисаги с обем 15.5 литра, които се закопчават както с катарами, замаскирано зад тях има пластмасови закопчалки, които значително улесняват отварянето и затварянето на капаците.

Впечатлиха ме имената на режимите на работа – Rock, Roll, Rain.

Има и „MSR“ – електронно контролирана функция на въртящия момент. Тя е, за да се предотврати спускането при силно ускорение или прекалено бързо понижаване на предавките. Отоплените ръкохватки и асистентът за стартиране на наклон се предлагат като допълнителни екстри.  Задната предавка, задвижвана от електродвигател, за която споменахме – също. За разлика от стандартната модификация, Classic версията е оборудвана с круиз контрол.

Въпреки ретро външния си вид, в големия звяр има много скрити интелигентни технологии, включително превключващи се режими на каране – Rain, Rock and Roll, както споменах по-горе), контрол на сцеплението, круиз контрол, ride-by-wire, контрол на потегляне при наклон, контрол на приплъзването при превключване на низходяща предавка, дроселна клапа, запалване без ключ, светлини за завои и комбиниран ABS1 както и нагреваеми ръкохватки. Определено тези иновации не са присъствали при модела от 30 -те години на миналия век.

Технически характеристики на BMW R18

Двигател: двуцилиндров боксер, обем 1802 куб. см

Мощност: 91 к.с. при 4750 об/мин.

Максимален въртящ момент: 158 Нм при 3000 об/мин.

Максимална скорост: 180 км/ч

Разход: 5.6 л/100 км.

Резервоар с обем 16 л., от които 4 л резерва.

Трансмисия: 6 степенна скоростна кутия, карданно задвижване, сух, еднодисков съединител

Височина на седалката: 690 мм

Тегло: 345 кг (зареден с течности)

Рамка: стоманена рамката, ход на амортисьора отпред/отзад

120 мм / 90 мм, обърната телескопична вилка отпред

Размери: дължина 2440 мм, височина 1397 мм, широчина (с огледала) 964 мм.

Спирачки ABS BMW Motorrad – интегрален ABS

Отпред – двойна дискова, диаметър 300 мм, 4-бутален фиксиран апарат

Отзад – еднодискова, диаметър 300 мм, четирибутален фиксиран апарат

Цена – 49 600 лева