Тест: BMW 128ti – малкият господар на високата скорост

BMW имат много бързи и мощни коли. Почти всяка серия има своите „шампиони“, въплътили в двигателите си стотици конски сили. Но когато една наглед малка кола, събере под капака си много коне, то вече е впечатляващо. А още по-впечатляващо е, когато видите означение с две букви – „ti“. Да, става дума за легендарното съкращение „TI“ от 60-те години на миналия век, което означава „Turismo Internazionale“. BMW използват абревиатурата „TI“ за спортните си спортните модели, като първото е иконата BMW 1800 TI с дизайнер Джовани Микелоти. После идва и BMW 2002 TI, който става особено популярен състезателен рали автомобил у нас през 70-те години на миналия век. Зад волана на такава кола са били майстори като Стоян Колев, Илия Бонев, Янчо Таков…

Един голям фен на BMW – Румен Минчев, първият победител в рали „Хеброс“, имаше 2002 TI. Тъкмо той навремето ми отстъпи „едно кръгче“ с неговия автомобил, който за мен тогава беше като самолет. След това често се случваше да пробвам моделите от 90-те години – BMW 323ti Compact и BMW 325ti Compact, но онова, първото си беше страхотна тръпка.

А ето че сега сядам зад волана на новото BMW 128ti. Колата е малка, компактна и с неподозирани възможности – чистокръвен спортист. Само гърления звук, който издава при подаване на газ, те кара да се впечатлиш. От производителя определят BMW 128ti като автомобил, призван да запълни нишата между BMW 120i и BMW M135i xDrive. Дай Боже да има повече такива коли, запълващи разни ниши. Това е хотхеч, чистокръвен спортист, с невероятни мощност – 265 к.с. и скоростни възможности.

Фактът, че е само с предно задвижване може да дразни някои върли фенове на BMW, почитащи например M135i xDrive. Не бързайте да съдите! Мен изобщо не ме притесни, тъй като колата си има всичко необходимо за да е бърза и стабилна – М Спортно окачване, Torsen блокаж на диференциала, специфични настройки, 8-степенна трансмисия Steptronic Sport…

Е, с тази направена да бърза кола тръгвам на път към Пампорово, където е последния кръг от рали-спринт шампионата на България. Изключителната маневреност и ускорението дават самочувствие на магистралата. Отговарям на предизвикателството на някои по-нахални колеги, които си мислят, че с тази „единичка“ могат да се справят лесно. Истинските възможности на автомобила обаче, идват из Родопите. На кратката разходка към Асенова крепост по бившата скоростна на рали „Хеброс“, а след това и към Чепеларе и Пампорово, с BMW 128ti доставя невероятно усещане и удоволствие по завоите със прецизното управление и стабилността си.

Но най-голямото предимство е жестокото ускорение и късото разстояние за изпреварване. Достатъчна е видимост от 100 – 150 метра,  за да изпреваря пъплещата пред мен кола. При рязко подаване на газ, колата сякаш се изстрелва и развихрената мощност се усеща, но не и на волана, който не потреперва. Не е нужно да се „обира полюшването“, което се появява при други коли. Спирането също е уникално и на късо разстояние. Все пак спирачките са M Sport . Всъщност, личи си, че това е чистокръвно спортно, наточено BMW, пък дори и „единичка“.

Казахме за стабилността, особено в завоите дори и с по-висока скорост. Окачването е твърдо – M Sport, а шасито е с 10 мм по-ниско. Като състезателна кола, макар че през неравностите не друса чак толкова. Дори ги минава твърде меко. Предните стабилизиращи щанги са по-стегнати и заедно с тампоните на стабилизаторите са от BMW M135i xDrive. Затова по-твърдите пружини и амортисьори осигуряват сигурна обратна връзка с волана. От друга страна, 8-степенна скоростна кутия Steptronic Sport отлично пасва на колата. Сякаш е правена тъкмо за тази кола, заедно с блокиращия диференциал Torsen.

Моторът е 2,0-литров 4-цилиндров с 265 к.с. между 4750 и 6500 об/мин. и въртящ момент от 400 Нм между 1750 и 4500 об/мин. Именно въртящият момент от ниски обороти дава жестокото ускорение от 0 до 100 км/ч. за 6,1 сек.  Ако го сравним с други „бегачки“, то 128ti не е от най-мощните в сегмента. Но повярвайте, че и тези кончета, които има, вършат прекрасна работа. Да не говорим, че максималната скорост от 250 км/ч. си я прави без никакъв проблем.

При тези бесове, които обладават новото BMW 128ti, не чакайте от него икономии. По време на пътуването средният разход бе 7,9 л, което си е страхотно постижение. Каталожно разходът е 6,4 – 6,1 л/100 км, СОемисиите 148 – 139 г/км. Все пак колата е по-икономична от по-големия си събрат M135i xDrive – среден разход 6,7 – 6,3 л/100 км.

Автомобилът не е голям – дължина 4319 мм, широчина 1799 мм, височина 1434 мм и междуосие 1560 мм. Теглото е 1560 кг, с 80 по-малко от топмодела BMW M135i xDrive. Но пък кокпитът е страшно удобен и водачът се чувства спокоен и сигурен. Както във всяко BMW. Седалките са анатомични спортни и с голяма повърхност в Race Red на облегалките, са бродирани с надпис „ti“. Той присъства също на подлакътника и в контрастни шевове във вратите, тапицериите на седалките и арматурното табло. Воланът и капакът на въздушната възглавница също са с червени шевове.

Изобщо, спортният червен цвят присъства доста добре апликиран като елемент, за да докаже колко е бърза тази наглед малка кола. То присъства и на апаратите на М спортните спирачки, под праговете, в крилцата на предната броня, в задната брона. Тъй като моделът BMW 128ti е базиран на M Sport, дизайнът включва специфични покрития и надпис „ti“ пред задните колела, също в спортен червен цвят.

Е, да ви предупредя, че ако такава кола ви изпревари, а вие се с далеч по-мощен автомобил, не се изчервявайте! Нито от срам, нито от яд!