Обновената 3-а серия на BMW лови окото, приятна е във всичките си версии. Особено класиката – седан, която е като визитна картичка на автомобилите BMW. От 3-ата серия са продадени над 16 милиона автомобила за съществуването й вече 48 години. Затова е най-продавания модел на баварците.
Но най-нахъсаният седан на „тройката“ има една буквичка – М. Така колата става толкова вълнуваща, че в пълна сила отговаря на слогана на баварците за „удоволствието от шофирането“.
Така се случи, че карах BMW М340i xDrive два пъти в разстояние на три седмици. Изминах около 600 км, като два пъти минах през прохода Петрохан. След старопланинското изпитание последва пътешествие на юг, през нови планински масиви, включително и по магистрала Струма. И колата доказа колко умело може да разгърне и мощността, и възможностите си, и капризите си.
Всичко в този автомобил е балансирано, премерено, без да има нищо излишно и натруфено. Естествено, най-впечатляващи са динамичните качества. Самото подаване на газ те кара да настръхваш от гърления звук на редовия шестак с битурбо. Грохотът е подобен на този на колите от американските серии НАСКАР. А мощността и въртящия момент се развихрят в движение при рязко подаване на газ. Особени в режим Sport.
От двигателя с обем 2998 куб. см са извадени 374 к.с. при 5500 куб. см. Тази мощност кара колата да излита при всяко подаване на газ. Освен това и съотношението на мощност към тегло е впечатляващо – на конска сила се падат по 4,7 кг от общата маса 1725 кг. А максималният въртящ момент от 500 Нм идва още на 1520 об/мин.
Ускорението от 0 до 100 км/ч. е като на състезателна кола – за 4,4 сек. Така че, ако ви е нужно бързо изпреварване, то автомобила не се замисля за секунда, а излита напред.
Както може да се очаква, моторът е комбиниран с традиционната осемстепенна трансмисия. Както е добре известно, тя служи изключително вярно и прилежно на двигателите на BMW с 6 и 8 цилиндъра. С нея дори мощта на двигателя не се губи някъде „по трасето“. Това личи особено при изпреварване, когато автомобилът се изстрелва като с лаунчконтрол, но задействан при движение. Всъщност, лаунчконтрола си го има и се активира с тракшън бутона и спирачката при 3000 оборота на двигателя.
Въпреки многото коне, разходът не е кой знае колко голям. При двете минавания през Стара планина и то без много екстремно каране, той стигна до 9,3 л. По магистрала и при не толкова стръмни изкачвания е с литър по-надолу – малко над 8. Важното е да не се настъпва непрекъснато газта яко и да не се кара постоянно на спортен режим.
При тези спортни характеристики, човек очаква колата да подрусва яко по неравностите и дупките по пътищата. Учудващо, но не е така. Возенето е комфортно, като на лимузина и не ти „къса бъбреците“, дори при спортно шофиране. За сметка на това няма компромис с поведението в завой. Колата е балансирана отлично.
Пътното поведение както може да се очаква от този почти състезателен автомобил е страхотно. Управлението е леко, прецизно и изключително сигурно, особено при влизане и излизане от завои с по-висока скорост. Всъщност, колата сама те държи в завоите и изобщо не дава признаци на непослушание или своенравие.
Отвън автомобилът изглежда така, сякаш е направен, за да бърза. Това BMW изглежда като добрата стара класика – аеродинамично, с плавни форми, без модерните огромни бъбреци при новите модели. Все пак предната решетка е малко по-голяма. Формите на колата са спортно-елегантни, каквито са изискванията на една бърза и наточена кола.
Разликите с обикновената 3-а серия са в бронята, предната престилка и въздухозаборниците, които дават агресивен вид на автомобила. Нов дизайн имат и светлините. Задният дифузьор също е променен.
Вътре материалите на обновената “тройка” са подбрани прецизно и всичко е на топ ниво. Оборудването е обогатено и разширено, като впечатлява новият извит двоен дисплей. Двата свързани сензорни екрана с диаметър близо 15 инча.
Сама ергономична концепция е нова. Но от BMW са запазили добрият стар въртящ и натискащ се регулатор е запазен, макар да се носят слухове, че това ще е последният модел, на който се поставя. Вината е в бързия напредък на дигиталните технологии. Идва модата на гласовия асистент и др.
Мултимедията интегрира Apple CarPlay, Android Auto, Spotify, Alexa и още дузина услуги. Колата има персонална SIM-карта и 5G връзка, а също и възможност за дистанционно актуализиране на софтуера или отключване на нови функционалности.
Кокпитът за водача и пътника до него определено е един от най-добрите. Но и на задните седалки е много приятно да се седи. Там е широко и удобно дори за хора като мен около 100 кг и височина 183 см.
Размерите са: дължина 4713 мм, широчина 1827 мм, височина 1440 мм. Междуосието е 2851 мм. Теглото е 1725 кг.
Багажникът побира 480 литра. Ако някой има претенции за повече багаж, то вече е налична и тройката Touring. Там може да се товари на воля. Тъкмо с тестовия автомобил отивахме на представянето на новата кола в гамата на High-Performance в премиум средния клас – първото BMW M3 Т Touring, за което вече писахме. То е с редови шестцилиндров двигател с мощност 375 кВт или 510 к.с. и технология M TwinPower Turbo, осемстепенната трансмисия M Steptronic с Drivelogic и системата за задвижване на четирите колела M xDrive.
Колкото до системите за сигурност и асистиращи на водача, то в автомобила не липсва нищо. Дори ги има в изобилие .
Накрая можем да кажем, че BMW M340i e един от най-истинските автомобили на марката. Този спортист в средния клас ще си остане комбинация от отличен баланс, мощност, отличен комфорт, добра ергономия, солидна изработка, безупречна функционалност и задвижване. Както се казва – кола за удоволствие от шофирането.