Въртя волана из София в петъчен ден, почти като таксиджия. Придвижвам се тихо, безшумно и екологично. Дори нахалниците, които ме засичат тук-там не могат да ме ядосат. Това е, защото съм зад волана на най-харесваният от мен кросовър на Синия овал – Ford Kuga. Още повече ми допада фактът, че това е версията му Plug-In Hybrid. Сиреч – движа се на ток и си върша работата тук и там. И така близо 50 км. По-точно – 46. Разход на бензин – 2 л.
Новият Ford Kuga тръгна в света на електрификацията.
Както повечето автомобили на Ford. С Kuga от компанията направи сериозен удар в SUV сегмента. КС появата на новият Kuga, Ford предлага на само електрифицирана опция, а също мек хибрид и богат избор на конвенционални двигатели. Автомобилът стана хит, защотото е практичен, удобен, технологичен, икономичен, проходим, функционален и отговаря на разнородни всякакви претенции.
Като добавка, взех Kuga Plug-In Hybrid (PHEV) малко след като бе обявено, че е най-продаваният плъгин хибрид в Европа през първата половина на 2021 г., отчитайки реализацията на този вид автомобили във всички сегменти – близо 16 000 бройки. Само за юни продажбите са над 6300 единици. Новите данни показват, че клиентите се възползват максимално от 56-километровия (по WLTP) чисто електрически пробег. Според данни на Ford, шофьорите на Kuga PHEV в цяла Европа досега са изминали 49% от пробега си при използване на батерията, заредена от външен енергиен източник.
Затова реших да заредя батерията отново, преди да поема на път ден по-късно. Литиево-йонната батерията се зарежда през монтирания на предния калник заряден порт. Кабелът за зареждане си върви с колата. Зареждането бе малко повече от 11 часа от обикновената 220-волтова мрежа. Батерията бе заредена. Така си гарантирах поне още 40-50 км на електричество, въпреки че тръгнах извън града.
Двигателят на Kuga PHEV е 2,5-литров, четирицилиндров бензинов двигател с цикъл на Аткинсън и електромотор с 14,4 кВтч.
Общата мощност е 225 к.с. Наличното количество електричество издумках до след кръговото за Перник. Все пак до Владая и след това си е баир. Като излязох на магистрала „Струма“ вече си заработи бензиновият агрегат.
Но пътьом батерията също може да се зарежда. Това става автоматично в движение, чрез технологията за регенеративно зареждане, като улавя кинетичната енергия, която се губи при спирането. Така например до местността „Трите буки“ в планината Осогово разходът на гориво достигна „ужасяващите“ 4,3 л, но пък при спускането към Кюстендил, получих „аванта“ ток за 12 километра, които след това използвах в града.
Освен това, водачът може да избира кога и как да използва мощност от батерията чрез режимите EV Auto, EV Now, EV Later and EV Charge. Когато батерията достигне най-ниското ниво на заряд, Kuga автоматично превключва в режим EV Auto. Така допълва мощността от бензиновия двигател със сила от електромотора с възстановена енергия. Новата 8-степенна автоматична трансмисия на Ford с бърза смяна на предавките допълнително оптимизира икономичността и осигурява повече динамика.
В двигателя има доста новости. Например интегрираната всмукателна система с обратно шибърно газоразпределение и турбокомпресор с по-малка инерция, също допринася за икономичността на колата. Коляновият вал е изместен с 10 мм и намалява страничното натоварване на буталата и силите на триене в стените на цилиндрите. Самите бутала са стоманени. Минимизирани са диаметрите на лагерите на коляновия вал. Ремъците на разпределителния вал и маслената помпа са потопени в масло.
За първи път при новият Kuga се предлага технология за избираеми режими на шофиране.
Шофьорът може да регулира реакциите на горивния дросел, твърдостта на волана и контрола на сцеплението. Дори времето за смяна на предавките при автоматика. Освен режимите Normal, Sport и Eco, режим Slippery дава на водачите по-голяма увереност върху повърхности с намалено сцепление като сняг и лед. Режим Deep Snow/Sand помага за стабилността на колата върху кал и пясък .
Новият Kugа e с мнoгoтoчкoвo нeзaвиcимo oкaчвaнe. Това се усеща осезаемо, когато разберете поведението на Kugа в пoрeдицa oт остри зaвoи. Кормилното управление е неочаквано добро за SUV. По-малкият клирънс обаче ограничава възможностите за проходимост на Kuga, но пък при движение на черен път, можете да бъдете напълно спокойни.
Kugа е изграден на платформата Mk3, както новия Fосus.
Неслучайно казват за автомобила, че това е пораснал Focus. Автомобилът обаче е със свои, характерни черти, който му предават аеродинамика и спортен характер. Особено задния дифузьор, страничните огледала и дръжките на вратите. Kugа e пораснал спрямо предишната ис версия. Автомобилът е c 89 мм пo-дълъг, 44 мм пo-ширoк, 6 мм пo-ниcък, а базата е увеличена с 20 мм. Затова се усеща и увеличено пространство за раменете, краката и главите за пътниците отпред и най-вече отзад. Там пък за първи има отопляеми странични седалки, а целият втори ред може да се измести назад. Kugа е с най-доброто в класа пространство за краката отзад – 1035 мм. Като се изтеглят седалките напред, се увеличава багажното пространство до най-доброто в класа от 645 л. Задният ред седалки се сгъва с лекота.
Интериорът на изцяло новия Ford Kuga представя иновативни инженерни решения и усъвършенствани технологии за комфорт и удобство. За първи път Kuga се предлага с модемната технология FordPass Connect. С нея се управляват дистанционно набор от функции от всяко място със сигнал за мобилни данни. Новият 12,3-инчов LCD инструментален панел е първият, който използва технологията със свободна форма.
При Kuga има адаптивни LED светлини, както и цял списък от системи и технологии, подпомагащи водача.
Това са система за придържане в лентата, BLIS Assist за следене на мъртвата точка на видимост и др. Нова е технологията Предупреждение за локална опасност, благодарение на FordPass Connect, може да информира водача за опасни ситуации по пътя напред, дори ако инцидентът не е видим поради завой.
В Kuga дебютира и новата технология Intersection Assist 1.0, която може автоматично да приложи спирачките, за да избегне или смекчи ефекта от даден инцидент, ако водачът завива в насрещен трафик и системата определи, че сблъсъкът е неизбежен. Технологията Засичане на пешеходци и велосипедисти предупреждава водачите за хора на пътя отпред, които могат да пресекат пътя на автомобила. Към всичко това можем да добавим Адаптивен круиз контрол (ACC) със Stop & Go, Разпознаване на пътните знаци за скорост и др.