Тест: С обновените Scala и Kamiq на Škoda по бреговете на Рейн

Два от най-търсените модели на Škoda Auto в Европа – Scala и Kamiq, бяха сериозно обновени. Време беше, тъй като те са на пазара от 2019 г.  Реализирани са над 670 000 броя, а претенциите на клиентите растат. Тъкмо в съответствие с развиващите се нужди и очаквания на всекидневните потребители по целия свят, са направени въпросните промени. Обновените два модела тествахме в лозаро-винарския район Райнгау в Германия, сред средновековните замъците около реката Рейн и вливащата се в нея Майн.

Новостите на двата автомобила са доста.

Scala и Kamiq са на една и съща платформа, заедно с по-малката  сестра в гамата Fabia. Определено подобренията правят и Scala, и Kamiq по-изискани, по-ефективни и по-технологични.

Новото е в преработените предни и задни брони, както и основните светлини.  Интериорът е освежен, с нов дизайн и устойчиви материали. Освен трите двигателя от настоящото поколение evo2 с мощност от 70 до 110 kW, са подобрени осезателно системите за безопасност и асистенция.

Замъкът Бург Шварценщайн бе „базовият лагер“ на маршрутите за изпитания на автомобилите. Той е над малкото градче Оещрих-Винкел, между Висбаден и Майнц.

За да стигнем до там, пътуваме с новия Kamiq. Червен, с топ оборудването Montе Carlo.

При Kamiq дизайнерите са се фокусирали върху по-стабилното SUV присъствие.

Масивен сребрист дифузьор с три отвора служи и като впечатляващ предпазител на задната час. Автомобилът е с изписано името на марката на вратата на багажника, в съответствие с новата корпоративна идентичност на Škoda. Задните светлини за мъгла са интегрирани в задната броня.

Червеният Montе Carlo бе с най-мощния двигател 1.5 TSI – 110 кВт (150 к.с.), въртящ момент от 250 Нм и 7-степенна DSG автоматична скоростна кутия. Това е „най-наточената“ версия. Веднага си пролича по-магистралата, а след това и в горите на Райнгау.

Нямам много спомени от предишния Kamiq, но определено обновеният се чувства добре, и с напетия си външен вид, и с новото си „сърце“. Силата му се усеща, особено при ускорение, а управлението е прецизно.

Най-мощният двигател 1.5 TSI има подобрения, внесени от новия каталитичен преобразувател. Той е с подобрена ефективност и достига работната си температура по-бързо. Нов е софтуерът за системата за деактивиране на цилиндрите ACT+. Това прави автоматичното деактивиране и повторно активиране на два от четирите цилиндъра – първи и четвърти, въз основа на изискванията за мощност, още по-плавно. Диапазонът на активност на системата, също е разширен, благодарение на корекциите, направени на кривата на повдигане на всмукателния и изпускателния клапан за активните цилиндри.

Размерите на най-малкия SUV на Škoda – Kamiq  са доста впечатляващи – дължина 4241 мм, широчина 1793 мм, височина 1531 мм и междуосие 2651 мм. И при него, и при Scala  е преработена решетката.

За първи път са налични LED Matrix светлини.

Нашите тестови автомобили бяха точно такива. LED Matrix предните светлини, са допълнени с анимирани пътепоказатели в Kamiq, LED задни светлини с анимирани пътепоказатели и LED предни светлини за мъгла с ъглова функция са стандартни за Monte Carlo. Същото важи и за Scala.

За да си извадим багажа на паркинга, ползваме опционалното отваряне на електрическата пета врата с  виртуален педал. Багажното отделение е 400 л, но нараства до 1395 л.

Там, на паркинга на замъка Бург Шварценщайн, сменяме автомобила за нови врътки из района. Избираме обновената Scala. Няма да крия, че това е един от любимите ми автомобили на Škoda. Той пренесе настоящия дизайнерски език на марката в компактния клас. Позициониран е между Fabia и Octavia, която също вече е обновена.  С предишната версия на Scalа съм изминал над 1500 км. И бях впечатлен.

Така разбрах колко много е израснала обновената кола. Първо в оборудването. С новите Scala и Kamiq, Škoda въвежда и нова структура на гамата с три нива на оборудване: Essence, Selection и Monte Carlo и шест избора на дизайн за интериора.  Нашата версия Selection съвсем не се различаваше драстично от Monte Carlo, освен по доста пипнатия интериор и изцяло стъкления си покрив. С топ изпълнението пък се прибрахме до Франкфурт.

Хечбекът Scala е вдъхновен от динамичния концептуален автомобил Vision RS.

Затова автомобилът има още по-спортен външен вид. Новата предна броня на модела осигурява отличителни нови елементи за въздух, които разделят централния въздухозаборник. Аеродинамичният пакет е по-забележим.

Въпреки че беше с по-малкия трицилиндров 1.0 TSI двигател от поколение evo2 на семейството EA211, автомобилът беше достатъчно бърз и мощен. Агрегатът е с мощност 85 кВт ли 116 к.с. Но е по-ефективен, защото доставя 4 кВт (6 к.с.) повече от своя предшественик и е достъпен с 500 об/мин по-рано и в по-широк диапазон на оборотите. Максималният въртящ момент от 200 Нм е наличен и за допълнителните 500 об/мин в горния край на диапазона.

Благодарение на допълнителни хардуерни и софтуерни подобрения, има променлив контрол на всмукателните и изпускателните клапани, налягане на впръскване до 350 бара, цикъл на горене на Miller с висока компресия и турбокомпресори с променлива геометрия (VGT).

Новите функции са инжектори с десет отвора за още по-хомогенна смес въздух-гориво. Има и нов трипътен каталитичен конвертор с филтър за твърди частици. Температурната устойчивост на турбокомпресора е увеличена до 980°C. Така  оптималното съотношение на възпламеняване въздух-гориво вече е в по-широк оборотен диапазон от обороти на двигателя.

Да споменем и размерите на Scala. Те са малко по-различни от тези, на компактния Kamiq. Дължината  е 4362 мм, широчината 1793 мм, височината 1471 мм и междуосието 2649 мм. Тук обемът на багажника е по-голям – 467 л и 1410 л при сгънати задни седалки.

Топ оборудваната версия на Scala е Monte Carlo

Взехме я на връщане, както стана ясно. Не за друго, ами от симпатия към легендарната традиция в моторните спортове на Škoda и успехите на марката в едноименното рали. Scala и без това си е със спортен характер. Но версиите Monte Carlo, както и Kamiq Monte Carlo се отличават с особено динамичен външен вид с гланцови черни детайли и спортен интериор.

Емблемите Monte Carlo са на предните калници. Рамката на решетката на Škoda, капаците на външните огледала и страничните прагове, детайлите на предната броня, задния дифузьор и всички надписи са в гланцово черно.

И двата модела разполагат с черен панорамен покрив, който се слива безпроблемно с удълженото задно стъкло на Scala. Kamiq се предлага и с черни надлъжни рейки на покрива. Задните стъкла (и страничните) са тонирани. Новите 17-инчови джанти Kajam са стандарт в моделите Monte Carlo. Те имат черно диамантено покритие и черни аеродинамични капаци. Новият 18-инчов дизайн на джантите Ursa се предлага по избор.

Изобилие от системи за асистенция и безопасност

Тъй като започнахме да говорим и за двата модела, то трябва задължително да споменем богатото оборудване от системи за безопасност. В Млада Болеслав се гордеят, че Škoda Scala и Kamiq са сред най-безопасните в съответните си сегменти. Това е благодарение на изключително устойчивите на усукване купета и многобройните асистиращи системи.

Въпросните системи са присъщи на автомобили от по-високите класове. А при двата модела са стандартни. Сред тях са, базираните на камера системи за асистиране на водача – Front Assist с наблюдение за наличието за пешеходци, Lane Assist и система за разпознаване на пътните знаци. Модернизираните версии на двата компактни модела вече разполагат и с Easy Light Assist, която автоматично включва и изключва късите светлини.

От нивото на оборудване Selection нагоре, функциите на борда включват също темпомат с ограничител на скоростта, система за следене на налягането в гумите (TPM+) и предни LED светлини за мъгла.

Обновените Škoda Scala и Škoda Kamiq се предлагат в България от Еуратек Ауто ООД. Могат да се поръчат във всички дилърства на марката в страната. Цената на Škoda Scala започва от 35 690 лв. до 53 370 лв. в топ изпълнението. Kamiq стартира от 37 960 лв. с ДДС.

Снимки Екатерина Дончева и Škoda