Тест: Спортният мъник Renault Clio E-Tech 145

Компанията Renault има хитови модели, записани със златни букви в историята на марката. Такива са например Megane, Clio, преди тях – Renault 5, Renault 12 и др. Но ако към тези модели се прибави и емблемата Alpine, макар и само за оборудване, нещата стават други.

Точно тази малка емблема със стилизирана буква А –  Alpiine, веднага ми направи впечатление, когато взех за тест Renault Clio E-Tech  145. Винаги съм я свързвал със бързината, със състезанията. Още от времето,  когато у нас се произвеждаше спортната легенда BulgarRenault Alpine. Уникален автомобил, в който съм имал възможност да седна до великия Илия Чубриков, дори сам да шофирам. Но това беше преди повече от четири десетилетия! Свързвам го и с друга състезателна легенда – Renault 5 Alpine.

Естествено Renault Clio е най-популярният модел на французите с над 16 милиона продадени автомобили. Със спортната си модификация Alpine, колата идва на мястото на по-наточените версии RS. Това е обновената 5-а генерация на Clio, чиито дебют бе през 2019 г. Промените наистина са сериозни. Те не са само във външния вид и оборудването под знака на Alpine. Нови са и задвижващите системи,  целящи да вкарат Clio в руслото на екологичните европейски изисквания. Естествено топ-нивото на оборудване е Esprit Alpiine. То цели да подчертае връзката на Clio с едноименния тим от Формула 1 и изобщо с моторните спортове.

Тестовият автомобил е с хибридна задвижваща система, с 1,6-литров бензинов двигател. Система E-Tech 145 full hybrid е и с два електромотора. Както се досещате от името, мощността е 145 к.с. Е, не е много, но е достатъчна да даде приятно усещане за бързина.

И тъй  заговорихме за задвижващата система, то тя е впечатляваща. Clio E-Tech full hybrid е със 145 к.с. и въртящ момент от 205 Нм. Двигателят е 4-цилиндров турбо и с обем  1598 куб. см. Помагат му двата електромотора – единият с 36 кВт и високоволтов стартер-генератор с 18 кВт, а батерията е 1,2 kWh.

Казват, че с един резервоар могат да се изминат около 900 км. Аз лично минах 550 км и имах гориво за още около 140. И посочения среден разход от 4,4 – 4,7 л не можах постигна. Наистина в града ми даде 5,5 л, а по магистрала – 6,3 л.

От  Renault казват, че Clio може да използва електромотора до 80% от времето в града. Така разхода се намалява с 40% в сравнение на конвенционален бензинов двигател. Може, но трябва много „галене“ на газта.

Хибридната система действа така, че при изтощаване на батерията, двигателят с вътрешно горене я зарежда. Шофьорът разполага и с режим „В“. Той увеличава регенеративното спиране, което зарежда батерията.

Трансмисията е автоматична многорежимна. За нея се изисква време на водача да свикне с особеностите й. Когато се кара в града, тя е много добра. На пътя или на магистрала при ускорение е нужно настройка на шофирането, тъй като има сериозно форсиране на двигателя при рязко подаване на газ. Особено при изпреварване. Трябва по-плавна работа с газта. Но все пак, това не е състезателна кола и скоростни чудеса не трябва да се очакват. Ускорението от 0 до 100 км/ч. е за 9,9 сек.

В режим Sport водачът вече може да се забавлява. Воланът става по-твърд и директен, като се променят и настройките на задвижващата система.

На планински път колата е сигурна и стабилна. Може да се има пълно доверие на Clio при влизане и особено при излизане от завоите. Колата не те подвежда. Стои сигурно заради по-твърдичкото спортно окачване и 17-цоловите колела. Вярно на неравностите малко повечко друса. Но това е за сметка на стабилността. Това не е кола за много неравности и разбити пътища заради малкия клирънс.

 

Затова пък дизайнът на колата е впечатляващ. Изглежда, наточена, модерна, красива… Независимо че е малка.  Размерите са: дължина 4053 мм, широчина 1798 мм, височина 1440 мм и междуосие 2583 мм.

Ромбът като че ли е основен градивен елемент, и не е само в основното лого на Renault. Той присъства в предницата, в цялата голяма радиаторна решетка, изградена от малки ромбчета. И светлините вдъхновени от логото. Дневните LED светлини от двете страни формират половината на ромб. Тънките LED предни фарове придават спортно излъчване и комбинират пет светлинни лъча.

Отзад бронята е леко променена. Стоповете са прозрачни. Скритите ауспуси говорят също за нивото на оборудване Alpine.

Топ оборудването esprit Alpine присъства и в интериора. Тук спортно усещане наистина е впечатляващо. Започвам от истински удобните спортни седалки със странични опори. Тази на водача поне ми пасна изключително много. Точно като в състезателен автомобил, макар и само с 3-точкови колани.

Четирима пътници се чувстват добре. Може би!?  Е, тези отзад не трябва да са много високи.

Педалите са алуминиеви, воланът е много удобен. Централният дисплей е 9,3-инчов, а приборното табло е много удобно и информативно.  Обемът на багажника от 330 литра заради батерията.

Добро е оборудването откъм системи, подпомагащи водача. Това са например предупреждение за безопасно разстояние, помощ при аварийно спиране, разпознаване на пътни знаци, асистент за поддържане на лентата, автоматични светлини, сензор за дъжд, регулатор и ограничител на скоростта. Към тези благинки може да се добавят задни сензори за паркиране, камера за задно виждане, автоматична ръчна спирачка, детектор за мъртва точка, автоматични дълги светлини, адаптивен круиз контрол, предупреждение за превишена скорост и за задния трафик.

Освен че е градски автомобил, Renault Clio E-Tech  си остава онази младежка и привлекателна кола от последните 33 години.  Автомобилът се движи наистина добре. Има добри динамични и интериорни качества. Не става за семейна кола, защото задните седалки не са от най-добрите. Багажникът с хибридната версия може да е малко тесен за някои клиенти. Но пък за градски автомобил е прекрасен. Ако към добрите страни добавим и онова А – Alpine, то нещата стават направо маниашки.