Тест: Смелост и синя кръв – Range Rover Sport

Това е третия от династията британски благородници Range Rover Sport. И за времето си на съществуване е доказал както „синята си кръв“, така и смелостта си да се впуска в приключения, да премине от там, където конкурентите му сред премиум SUV-ата или ще се задъхат, или ще спрат.

Самият той – Range Rover Sport е роден от друг легендарен приключенски модел – Land Rover Discovery и от луксозната му версия Range Rover. Взел му е платформата и силата на духа, за да стане могъщ. Постигнал го е. Повярвайте, знам какво може роднината Range! Пробвал съм го преди 30 години в джунглата на Калимантан! В почти нечовешки условия!

Автомобилът е достоен за компанията на Императора Range Rover, който властва сред  луксозните SUV-та. Той е най-желаният, технологично усъвършенстван и високопроходим модел досега. Съчетава достолепно присъствие на пътя с най-модерната комбинация от шаси технологии и оборудвани, внедрени някога в автомобил Land Rover.

Затова Range Rover Sport (RRS) е представителен, способен да представи собственикът му в най-добрата светлина на бизнес среща, на прием, на концерт или опера. И в същото време няма да се затрудни да се изкачи в гората, до ловната хижа, по калния и стръмен път. Като офроуд качества, неговите преки пазарни конкуренти изостават значително.

И винаги съм се учудвал как луксозен SUV като него нагазва в дълбока река, в гъста и лепкава кал, лази по стръмни баири и се бори с буйна растителност. Не прави изключение и третото поколение RRS, който се появи миналата година. Тази година път го тествахме. Първо из България до Кресна, после в едно екстремно качване по черен път до върховете на Малешевска планина, а след това и в Северна Гърция, до Урануполи и обрано.

Познавам добре предшествениците му, всеки от които е „класика в жанра“. Всеки се отличава с топ технологии, невероятни офроуд възможности, несравним лукс и удобство. Гамата от двигатели е впечатляваща. Е, и добри цени, естествено. Тестваният от нас автомобил струва 233 287 лв. с ДДС. Но благородник като Range Rover Sport винаги си заслужава парите.

Има новости, които правят автомобила по-добър и по-проходим.

Сега той е върху платформата MLA-Flex, която използва и „Императорът”. Задвижва се от същите двигатели като топ модела, има същото междуосие и завиваща задна ос до 7,3 градуса.

Тръгваме на път. Четиримата в RRS се чувстваме удобно по магистрала Струма. На асфалт, въпреки високата скорост от 140 км/ч.,  двигателят не се чува. Автомобилът е със система за потискане на външния шум. И най-важното – не се усеща да е тромав въпреки теглото си от около 2400 кг. Тишината и спокойствието се подобрява от новите настройки на въздушното окачване.

Технологията Активно шумопотискане от следващо поколение в RRS, заслужава внимание. Тя позволява да се насладите на перфектен звук от двигателя чрез филтриране на нежелания шум от пътя и гумите. Сензорите, поставени на всяко колело следят вибрациите и изчисляват обратните звукови вълни. Те се излъчват от високоговорителите, интегрирани във всяка от облегалките за главите, като унищожават другите  паразитни шумове.

На обикновен път Range Rover Sport се държи като лимузина. Возията е приятна, но не и чисто спортна. Достойна е за луксозен автомобил, макар и с всъдеходни качества. За да отговори на думата Sport в името си, той стои с 20 мм по-ниско. Опция са завиващите задни колела.

Споменахме за теглото на новия Range Rover Sport. Той е станал и по-голям на дължина с 67 мм или 4946 мм, по-висок със 17 мм – 1820 мм и е с широчина 2047 мм. Междуосието е 2997 мм.

Ние сме в бензинова версия на автомобила с 6-цилиндров двигател с обем 2996 куб. см, мощност 400 к.с. и максимален въртящ момент от 550 Нм от 2000 до 5000 об./мин. Скоростната кутия е автоматична 8-степенна ZF, а задвижването – на 4-те колела.  Естествено, за нисък разход на гориво не можем да говорим. Той е над 10 л на 100 км.

В началото споменахме, че новият RRS е с много богата гама двигатели.

Впечатляващо е наличието на два електрически хибрида с увеличен пробег, 6-цилиндрови бензинови и дизелови двигатели Ingenium с мека хибридна технология и изцяло новия V8 с двоен турбокомпресор. През 2024 г. гамата на RRS ще бъде допълнена от изцяло електрически модел.

Новият хибрид 510e е има над 100 км електрически пробег и впечатляваща ефективност. Съчетава 3,0-литровия 6-цилиндров бензинов двигател Ingenium на Land Rover с мощен електрически мотор 105 кВт и батерия с капацитет 38,2 киловатчаса с обща системна мощност от 510 к.с. Автомобилът ускорява от 0 до 100 км/ч само за 5,4 секунди. Електрическият пробег до 113 км е достатъчен да се измине до 75% от пътуването в града на електричество и CO2 емисии от едва 18 г/км. За по-дълги пътувания plug-in хибридният двигател осигурява комбиниран бензинов и електрически пробег от 740 км. Електрическият хибрид P440e, генериращ обща мощност 440 к.с., има същия изцяло електрически пробег и ниски CO2 емисии.

Флагманът е с V8 двигател, с двоен турбокомпресор и 530 к.с. Този RRS ускорява от 0 до 100 км/ч за 4,5 секунди с активирана функция за динамично стартиране Dynamic Launch.  Бензиновите двигатели са Ingenium P360 и P400 и 6-цилиндрови меки хибридни дизелови двигатели D250, D300 и D350.

Стигаме до изпитание на офроуд възможностите.

Към ловната хижа в планината се стига но черен път. В последната част трасето е доста стръмно и изровено от пороите. Предварително повдигаме хидравличното окачване на нашия Range Rover Sport. Просветът е 216 мм, а при офроуд става 281 мм. Така возилото без затруднение се изкачва, а после и слиза по разкаляния, пълен с локви и неравности път. Веднага се сещам за един негов конкурент – Porsche Cayenne, с който брахме ядове по далеч по-лек и дори без кал и локви път. Но това е друга история.

Като възможности извън пътя, новият Range Rover Sport определено превъзхожда конкурентите си. Определено е най-добрият „офроудаджия“ в премиум сегмента със системи като регулиране на клиренса, блокажи на диференциала, прехвърляне на момента към отделните оси, контрол на скоростта на спускане.

Range Rover Sport е с интелигентно задвижване на всички колела (iAWD), All Terrain Progress Control, отворен диференциал с Torque Vectoring by Braking, двустепенна раздатъчна кутия и новата система Terrain Response 2. Тя е с адаптивен автопилот за офроуд. Избира се между 4 различни настройки, а системата регулира скоростта и сцеплението за сигурно придвижване. На водача му остава само да държи волана и да управлява автомобила. Затова RRS се справи блестящо с разбития и кален път, въпреки че беше с гуми за „мъгла“, т.е. обикновени, за движение по асфалт.

Тъй като стана дума за преодоляване на препятствия и за стари спомени от 90-те години, то новият RRS отново се нарежда при първенците. Максималният ъгъл на атака е 33 градуса, на отход – 30, на преминаване на рампа – 26,9 градуса. Дълбочината на газене през водно препятствие е 900 мм. Това са водещи офроуд показатели, но са същите като на предишната версия.

Отново сме на асфалт. Този път по завоите към Атон. Автомобилът се държи отлично в остри и обратни завои, без да е спортен, въпреки името Sport и 400-те си коня. Все пак е SUV. Но пък няма недозавиване, крен и клатушкане. Спирането на автомобила е отлично въпреки тежестта му от 2,4 тона. Спирачките са вентилирани –  388 мм отпред и 355 мм отзад. Естествено има ABS, електронно разпределение на спирачното усилие (EBD), асистент при аварийно спиране и система за автономно аварийно спиране.

В RRS не липсва нищо от системите за сигурност и за помощ при управлението.

Сред тях са: Динамичен контрол на стабилността (DSC), Електронен контрол на сцеплението (ETC), Система против преобръщане (RSC), Система за контрол на спирането в завой (CBC), Асистент за стабилност на ремарке (TSA), Система за следене на налягането в гумите. Други системи са за следене на трафика зад автомобила, за състоянието на водача с възможност за активно спиране, за следене за потенциален удар в задната част на автомобила. Не липсват и асистенти за сляпа зона, за запазване на пътна лента и за защита на пътниците.

Пътуването в Range Rover Sport е истинско удоволствие и не предизвиква умора. Дори когато си зад волана. Комфортът на тази благородник е невероятен и създателите на интериора и оборудването са си погрижили нито на водача, нито на пътниците да липсва нещо.

Седалките са доста гъвкави. Вторият ред се повдига с 11 мм спрямо предните седалки. Пода е снижен с 9 мм в сравнение с предишния RRS. Увеличено е пространство за краката с 31 мм и за коленете със 17 мм. Ъгълът на основата на седалките предлага опора и комфортна стойка при дълги пътувания.

Багажното пространство сега е по-използваемо, с подобрен достъп през електроуправляемата задна врата и нова преграда за пода. Багажното отделение предлага 835 л пространство до тавана. При сгънати задни седалки то става до 1860 л. Впечатляващи са и решенията за съхранение на дребни вещи. Те са революционизирани с нови, по-използваеми и достъпни места за малки предмети – поставки за чаши, места за слънчеви очила или портфейли и др. Преработените са джобовете на вратите, в централното отделение под подлакътника е достатъчно голямо, за да побере няколко предмета, включително таблети.

Сред екстрите, доставящи удоволствие са аудиоуредбата Meridian, стандартният панорамен люк, двузоновият климатроник отзад, отопляема задна седалка и др. Аудио системата Meridian Signature е впечатляваща с 29 високоговорителя и мощност 1430 вата.

От всички новости, като най-традиционен изглежда приборният панел. Централният екран е под ъгъл, за да се обслужва по-лесно. Пред водача е 13,7-инчов приборен панел Interactive Driver Display. Той може да се радва още на ClearSight огледало за обратно виждане, на Heads Up дисплей и на паркинг асистент.

Новият Range Rover Sport е наличен със системата за професионално пречистване на въздуха в купето с филтрация на фини прахови частици с размер до 2,5 µm и технология nanoe X за най-здравословния и чист въздух в интериора. Модерните системи за филтрация на въздуха работят в хармония и значително намаляват миризмите, бактериите и алергените, включително вируса Covid-19.