Тест: Светкавицата Opel Asтра

Пътуваме по магистрала „Струма“. Времето е топло слънчево, каквото трябва да е в края на юни. Зад волана съм на новият Opel Asтра – шесто поколение на модела или L. От аудио системата Multimedia на колата се носи вибратото на Роб Халфорд в песента Lightning Strike (Светкавица). И изведнъж се сещам, че на колата отпред емблемата е тъкмо… светкавица.

Каквото и да си говорим, от цялата гама на марката от Рюселсхайм, това е един от най-добрите, успешни и търсени автомобили вече 30 години. Той замени друг суперхитов модел на Opel –  Кadett. Неслучайно три десетилетия Asтра определя политиката на немската марка и е основен играч в изключително ключовия и конкурентен С сегмент.

Свършва парчето на Judas Priest, но аз продължавам да си мисля колко много се промени Opel. Естествено във всяко отношение – напред и нагоре. Все пак това е една от най-старите автомобилни марки в Европа. Тази година се честват 160 години от появата на първата… шевна машина на Адам Опел. И през тези години като компания Opel е претърпяла много метаморфози. Сега, вече се отърва от General Motors, за да заеме достойно място като част от групата Stellantis.

Веднага започнаха нападките, че  марката е станала прекалено „френска“. Не, не са основателни. Въпреки влизането в голямото семейство, Opel успяха да запазят своята идентичност и германски дух. Това си личи не само по колата, с който се движим по магистралата, но и за останалите нови модели на Opel – Mokka, Crossland и Grandland, откакто марката влезе в съюз PSA Peugeot Citroen. Но това са SUV-ове, докато Astra е нещо различно.

Точно германския дух си личи в дизайнерският почерк на екипа от развойния център от Рюселсхайм.

Той е ярък последовател на концепцията Opel Vizor, при която дизайн и технология се сливат в едно. Ако се вгледаме в автомобила, то в него се откриват черти и форми на легендарния спортен модел Manta.

Opel Vizor е същата концепция, по чиито канони са направени и споменатите по-горе три модела. Само че генерация L на Astra e достигнала превъзходна обтекаемост, много по-добра от тази на предшественика. Усещането е за спортен автомобил, откъдето и да го погледнеш – като силует, като предница или в задната му част.

Всъщност „френското“ е платформата Stellantis EMP2. Инак Astra се произвежда в Рюселсхайм с типично немската прецизност и внимание към детайла. Затова Opel поддържа имиджа си различен въпреки френските си собственици.

Все пак семейството си е семейство и то си носи гените – платформа, технологии, двигатели, трансмисия.

Astra технологично е близка до Peugeot 308. Но външният вид, настройките на окачването и ред други елементи правят Astra различна. Дори като размери – дължина 4374 мм и широчина 1860 мм. . Височината е 1442 мм. Дължината е само с 4 мм повече от предшественика си. Междуосието обаче е увеличено с 13 мм до 2675 мм. Това дава определено голям простор за краката на пътуващите на задните седалки. Масата на колата е 1271 кг. Багажникът е 433 литра.

Като погледнем колата отпред, се създава впечатлението, че тя е широка. Просто оформлението е за хоризонтално, а не вертикално възприятие. Също и отзад.

Фаровете IntelliLux LED Pixel на новата Astra са последният писък на модата. Те са със 168 LED елемента, а заедно с LED дневните светлини и мигачите са интегрирани в предната решетка. Между тях е светкавицата или на немски Blitz. Ръб разсича предния капак, като идеята се основава на Opel Compass.

Както стана ясно, от Stellantis са оставили инженерите в Рюселсхайм да настроят окачването по свой тертип.

И затова личи, че автомобилът е германски. Окачването е по-твърдо от това на френската Peugeot 308, но пък прави Astra много стабилна и сигурна в завоите. Особено, ако вкараш автомобила в кривата с повечко газ. Тогава се усеща как скоростта на колата те измъква от завоя. Управлението е меко и прецизно, не те подлъгва. В същото време колата сякаш „прескача“ дупките и неравностите с лекота и елегантност. Това си пролича при преминаването на колата през бабуните и т.нар. легнали полицаи.

Колите, които карахме на теста бяха с познат агрегат.

Утвърдилият се като много ефективен бензинов 3-цилиндров, 1,2-литров бензинов турбо двигател с мощност 130 к.с. Той е с 8-степенната автоматична предавателна кутия и с три режима на движение. Има и версия със 110 коня и 6-степенната механична предавателна кутия.

Двигателят, въпреки трите си цилиндъра е безшумен. Освен при рязко ускорение и над 5500-6000 оборота. Ускорението е добро – 9,7 сек. от 0 до 100 км/ч.

Opel Astra дава възможност за отговорно шофиране – сиреч с активиране на различен режим (Driving Mode), който да отговаря на пътните условия, състоянието на настилката и на желанието на водача. Докато се движим из София, сме на режим „Еко“. На ниски обороти трите цилиндъра би трябвало да се усещат като мотоциклетен двигател – леко пърпорещ. Но не е така. На магистралата слагам „Комфорт“ за по-нисък разход. Дори включвам круизконтрола.

Тръгвам от Симитли към Предела. Е, сега е моментът за режим „Спорт“. Колата изръмжава, а по баира и в завоите автоматикът работи най-дълго време на 3-и и 4-а предавка. Но пък колата побеснява, усещаш как помпа мускули и придобива мощ и сила.

На отиване карахме автомобил във версията Elegance, а на връщане по-добре оборудвания GS Line. Средният разход при пътуването ни към Банско бе 6,5 л, а обратно към София – 6,2 л.

Само да допълним, че Astra се предлага и с дизелов двигател 1,5 и 130 к.с. Хибридната версия е с мотор 1,6 л и мощност 180 к.с., а от догодина ще има електрическа Astra.

Другото впечатляващо в Astrа са седалките.

Досега това бе една от традиционните „болести“ на Opel. Те не бяха съвсем удобни и то на повечето модели. Сега обаче нещата са съвсем различни. Ергономичните активни седалки на новия Opel Astra носят знака за качество на AGR (Дружество за здрави гърбове). Те имат много възможности за настройка, включително регулируеми опори за глава и лумбална опора с електрическа настройка. Дори масаж за някои версии! Седалките са невероятно комфортни и осигуряват здравословна позиция за удобство на водача и пътниците при дълги пътувания. Естествено те имат и подгряване, както можете да се досетите. Затова спокойно, без умора се пътува на дълъг път.

Голямо предимство е таблото с двата дигитални екрана. Те са разположени един до друг – Pure Panel или Pure Panel Pro. Този, който е пред водача е предимно за данните за автомобила, скоростта и др. Другият е за системата Multimedia, навигацията, климатичната система и др. Тези два екрана дават усещането за голяма ширина на автомобила.

С доста по-богато оборудване е версията GS Line, с която пътувахме на връщане.

Тя е и с head-up дисплей – Opel Astra Intelli-HUD, което не се вижда често в кола от С сегмента.  А функцията е изключително полезна и от гледна точка на безопасността.

Като стана дума за безопасност и комфорт, то в новата Astra са събрани почти всички технологии, нужни на един автомобил. Те са обединени в две системи.

Системата Intelli-Drive 1.0 интегрира асистента за  позициониране в лентата (LPA) и коригира с кормилното управление, за да помогне на водача да остане между линиите. Добавя се асистентът за смяна на лентите. Той информира, че друг автомобил бързо наближава в задната част или се намира в спяпата зона. Асистентът за напречен трафик отзад, предупреждава, ако нещо наближава при движение на заден ход. Той разпознава даже велосипедисти и пешеходци, на разстояние от 40 метра.

Другата система е Intelli-Drive 2.0.

Тя е най-авангардната и интуитивна група от технологични решения на Opel. С нея новата Astra осигурява безопасно и комфортно изживяване на пътя.

Системата включва цял арсенал от множество подсистеми. Например адаптация на скоростта спрямо завоя (CSA). Тя изчислява и адаптира ускорението при движение в завои, за максимален комфорт и контрол. Друга е Авангардната интелигентна адаптация на скоростта (A-ISA). Тя следи пътните знаци и предлага намаляване или увеличаване на скоростта. Дори компенсира параметрите при указанията в зависимост от метеорологичните условия. Intelli-Drive 2.0 притежава възможност за полуавтоматична смяна на лентата (SALC). Тя разпознава смяната на лентите от водача и може да свърши тази работа вместо него.

Базовата цена на Astra е 43 205 лв. Версиите, които карахме ние бяха за 55 790 лв. за Elegance и 57 770 за GS Line.

Снимки Тони Тончев