Тест: Право в десетката или 1000 км с новия Volkswagen Multivan

Ако ти трябва голям бизнес автомобил, офис на колела, возило за да отидеш да спортуваш сред природата или просторна семейна кола за уикенди и дълги пътешествия, то има решение. Простичко е – вземаш новия Volkswagen Multivan и всичко си идва на мястото. С този автомобил решаваш всичките си нужди. С него от Volkswagen са уцелили клиентската маса право в десетката.

Винаги със се кефел на вановете на Volkswagen като превозно средство за пътуване с приятели. Още от времето на хипитата в края на 60-те и началото на 70-те години. Свързвам го с Децата на цветята, свободната любов, рок музиката, легендарния фестивал „Удсток”, с легенди като Джанис Джоплин, Джими Хендрикс, групите Free, The Who…

Седмото поколение Multivan обаче е нещо много по-различно от първообраза в Лятото на любовта. Това е един от най-просторните съвременни автомобили на пътя. Дава всичко – функционалност, пространство, удобство, лукс, сигурност, товароподемност, проходимост, динамика…

Да, има от всичко – кое по-малко, кое повече.

С него изминах близо 1000 км и по магистрала, и по планински пътища. С него возех колеги на планинско „Шипка“ и го ползвах за работно място. Най-щастлив обаче беше едногодишния ми внук, който щрапаше и се забавляваше на воля в пространството между първия и третия ред седалки. Естествено, при спряно превозно средство.

Вземам автомобила от Porsche BG и тръгвам на път. На магистралата все едно че съм с лек автомобил. Изобщо не е трудно да се поддържа разрешената от закона скорост от 140 км/ч. Дори колата си иска още и при подаване на газ усещам завистливите погледи на изпреварените.

Още на първата спирка за кафе, на бензиностанцията, около тестовия Multivan се струпват хора. Първо, защото на външен вид е впечатляващ. Има нетипичен за ван дизайн. Пък и като отворих страничните врати, се видя колко е широк отвътре. Същият бе ефектът и на площада в град Шипка, и на старта на планинското, а и на закрития парк след финала под върха.

Тестовият автомобил бе дългата база.

Дължината е 5173 мм, широчината – 2252 мм и височина 1902 мм. Естествено, бе с топ оборудване във всяко едно отношение. Но учудващото е,  че такава „грамада“ се управлява с удивителна лекота. Автомобилът е изключително маневрен, с диаметър на завой 12,1 м. Да не говорим колко добре се държи в завоите. Сякаш е лек автомобил, а не с близо 2 метра височина.

 

Най-важното е, че докато карах Multivan, не почувствах и „грам“ умора. Напротив, почивах си, а изтръпналите ми от стоене прав крака просто се отпуснаха. Причината – креслото на водача, а и на пътника до него са страшно удобни. Същото може да се каже и за седалките отзад – две на втория ред, три на третия.

Точно в интериора и хитростите във вътрешното пространство е силата на новия Multivan. Идеята е реализирана на модулната платформа MQB. Тя дава възможност на инженерите и дизайнерите на Volkswagen да се развихрят и да предложат уникални конструкционни, дизайнерски и технологични решения. Всички те са събрани само в една думичка – Multivan.

Кокпитът на Multivan е страхотен.

Има ново цифрово табло за управление, а информацията за водача идва от 10,25-инчовия Digital Cockpit. Мултимедията и всички функции се управляват чрез централния 10-инчов екран. Липсата на централно разположен скоростен лост и централна конзола между седалките освобождава още повече място, прави пода равен и дава простор. Отваря се и място за съхранение на различни вещи.

Шофирането е както при лек автомобил, а липсата на класическия скоростен лост дава още по открито табло. Там е превключвателят на  предавките на автоматичната скоростна кутия. Много е удобен, само трябва да му свикнеш и да не го търсиш отдясно долу.

Страничните електрически плъзгащи врати и задния капак се отварят от ключа, който си стои обикновено в джоба на водача. Страничните врати с ширина 931 мм са портите, които откриват пътя към салона, способен да впечатли всеки, дори и претенциозната… съпруга.

Ами седалките?

Между двете предни може да се изтегли подвижната конзола, която се движи по цялата дължина на вътрешното пространство. Но ако не е нужна, тя се пренася назад, между петте отделни кресла. Двете от втория ред, могат да се обърнат дори и с гръб на движението. Между тях се поставя подвижната конзола, която става на маса, когато се отворят двата странични плота. Така Multivan се превръща в офис, но там може да се направи каре белот. Или пък да се сложи храна, за да хапнат децата, по време на път…

   
Благодарение на възможностите за персонализиране на конфигурацията, ванът дава товарна вместимост до 4053 л. Това го прави най-гъвкавото превозно средство на марката. Но не само това са възможностите му. Той може например да тегли прикачен товар до 2000 кг.

Multivan може да бъде преобразуван и в товарен.

Седалките могат да се демонтират и то много лесно. Те тежат по 12 кг всяка, а не както на предишното поколение – по 19 кг. Така в Multivan може да се превозват доста обемисти товари от всякакъв тип зад предните две седалки.

И въпреки че изглежда гигант на пътя, Multivan има съвсем приличен разход на гориво. За целия пробег бе 8,9 л. Тестовият автомобил бе с бензинов двигател 2.0 TSI с 204 к.с. и максимален въртящ момент от 320 Нм. Моторът е комбиниран с 7-степенна роботизирана трансмисия DSG. Задължително обаче трябва да споменем пет качвания до връх Шипка. На магистрала например разходът пада под 8 л. С резервоара от 60 л, дистанцията за пътуване става отлична. Ускорението от 0 до 100 км/ч. е 9,4, а максималната скорост – близо 200 км/ч.

Има още една бензинова версия – с по-малка мощност 1.5 TSI със 136 к.с. Дизеловият вариант е с двулитров двигател TDI с максимална мощност 150 к.с. и максимален въртящ момент от 360 Нм.

Не може да не спомена и технологичната новост Multivan eHybrid. Зареждаемата (PHEV) хибридна версия е с 218 коня мощност. Multivan eHybrid изминава около 700 км. С рlug-in хибридната система автомобилът винаги стартира и спира на електричество и в града могат да се изминат около 50 км на ток. При наличие на достатъчно ток в батерията икономичният 1,4 TSI двигател на Multivan eHybrid се включва само при скорост над 140 км/ч.

Като системи в помощ на водача, новият Multivan има почти всичко.

И то като стандартно оборудване. Това са: системата за наблюдение на зоната пред автомобила Front Assist, която разпознава пешеходци и велосипедисти, система за засичане на препятствия при завиване, функция за разпознаване на пътни знаци, система за предупреждение при неволно напускане на лентата за движение Lane Assist и круиз контрол. Допълнително ванът разполага с новия Travel Assist, който позволява частично автоматизирано шофиране в целия диапазон от 0 до 210 км/ч., система Car2X за ранно известяване при опасност на пътя напред, спирачен асистент и др. Неслучайно Multivan получи максималната оценка от пет звезди на тестовете на Euro NCAP през май.

Допълнителен комфорт Multivan осигтурява с панорамния стъклен таван покрив, аудиосистемата Harmon Kardon, седалките с подгряване, системата за индиректно осветление на интериора и системата за безключов достъп. Голямо удобство предоставя цветния  head-up дисплей. Има и системата за видео наблюдение около цялото превозно средство.