Тест: Обсебващ, Volkswagen Tiguan отново с щурм към върха

За Volkswagen Tiguan може да се говори много. Това е автомобил, който те пленява от пръв поглед. А когато седнеш зад волана, няма начин да не изпиташ удоволствие от качествата и възможностите на това бижу, сътворено във Волфсбург.

Това не е случайно. Tiguan е най-успешният SUV в Европа и един от най-продаваните SUV модели в световен мащаб. Границата от 9 милиона произведени бройки май вече е прехвърлена. Нещо повече – Tiguan стана най-популярният модел на Volkswagen  и на марката, и на Volkswagen Group като цяло.

Колата е създадена през 2007 г., а на следващата 2008-а, имах възможност да тествам първата версия на Tiguan в Гърция. Дори с него минах по един от най-атрактивните макадамови скоростни етапи на рали Халкидики. И тогава ми стана ясно, че е роден един уникален автомобил, който ще засенчи не само по-големия и могъщ SUV Touareg, но ще се озъби и на Golf (б.р. Да ме прощават голфарите!).

Сега, около Великден изминах близо 1000 км с новия Touareg. По-точно с неговия фейслифт и със спортното ниво на оборудване R-Line. Автомобилът бе с добрия „стар“ класически 2,0-литров дизелов мотор с мощност 200 к.с. Напук на факта, че вече има plug-in хибридна версия, аз си оставам традиционалист. Пък и този мотор е достатъчно чист и екологичен, както ще стане дума по-нататък.

Волейболните треньори имат едно правило: „Върви ли ти играта, смени не се правят!“ Та и инженерите във Волфсбург май се ръководят от този принцип. Tiguan II е от 2016 г. и носи неспирен успех. Но все пак те се решиха да направят някои промени, предимно козметични. Така Tiguan се промени за добро – стана по-напет, по-чаровен и обсебващ. Последното не е силна дума, тъй като автомобила има едно наистина силно, но не „фатално“ привличане.

Tiguan  има по-висок преден капак в стила на удължения вариант и нови калници. В тях са интегрирани новите LED-фарове. Те са серийни и са като при Golf 8. Като опция могат да бъдат и матрични, с каквито разполагаше нашият тестов автомобил. Те са интелигентно разпределение на светлинния сноп. А това повярвайте, много помага при нощно каране, особено на пътища като нашите без забележима хоризонтална маркировка.  И идващи насреща водачи, забравящи да сменят от дълги на къси.

Задните светлини също са нови, с изместени нагоре светодиодни мигачи и странични габарити. Промени са направени по броните, които са динамични при ниво на оборудване R-Line. Има и много интересни алуминиеви джанти.

Влизаме в автомобила! Цялото оборудване е много свежо и с добре подбрани материали. Всичко е разположено много удобно и ергономично. Приборното табло може да се конфигурира, включително и менюто му на български. Такова е и на новия 10,25-инчов сензорен екран на мултимедийната система, който се намира на централната конзола.

Климатикът на Tiguan е 3-зонов, командван от нов цифров блок за управление. Всичко е със сензорни панели и плъзгачи. Действията с блока обаче са много логични и интуитивни. Характерни за нивото R Line са логата на волана и на седалките.

Нова е и инфотейнмънт системата. Тя е изградена на основата на изцяло новата модулна платформа MIB3 и дава богати възможности за свързаност и онлайн услуги. В зависимост от нивото на оборудването, инфотейнмънта е с изцяло нови функции. Сред тях са гласово управление, стрийминг услуги като Apple Music, безжична смартфон интеграция и използване на приложения чрез App-Connect Wireless за Apple CarPlay и Android Auto.

Tiguan е семеен автомобил. Широк и удобен е не само отпред, но и на задните седалки. Детското столче се монтира много лесно, а на него перфектно се чувстваше моят внук. Багажникът е огромен с обем 616 литра и сензорно управление. В него бе не само количката, но и тротинетката на малкия. Естествено и багажът ни.

Размерите на новия Tiguan  са дължина 4486 мм, широчина 1839 мм, височина 1654 мм и междуосие 2677 мм. Масата на автомобила е 1715 кг.

Честно казано, радвах се, че тестовият Tiguan беше с дизелов двигател. Двулитровият TDI е с 200 к.с. при 4000 об/мин. и 400 Нм въртящ момент между 1750 и 3500 об/мин. Всеки, който е пробвал този уникален мотор знае за динамичните му качества.

Спокойно! Не сме нанесли никакви вреди на природата. Във Volkswagen са се постарали всичко да е според новите еконорми. Този двигател при Tiguan е доста по-чист от много бензинови. Има два SCR-катализатора, а AdBlue се впръсква към всеки поотделно.  Процесът е т.нар. двойно дозиране, който намалява значително количествата на азотни окиси.

За цялото пътуване разходът бе 6,2 л, а на магистралата скачаше до 6,5 л. Освен това автомобилът е с двойно задвижване 4MOTION и със 7-степенна DSG трансмисия.

Ускорението от 0 до 100 км/ч. за 7,5 сек, е впечатляващо. Максималната скорост е 216 км/ч, но така и не успях да я достигна. А 58-литровият резервоар осигурява около 900 км безпрепятствен пробег, ако разходът се свали на 5,6 л. Това е напълно реално, стига водача да не „инквизира“ автомобила на спортен режим с педала на газта. Така че, никой не може да ме разубеди, че „добрият стар“ дизел не е за предпочитане. Особено при сегашните цени на горивата.

Като говорим за гамата от двигатели, то има още един двулитров дизел, но със 150 к.с. Освен споменатият plug-in хибрид, има два бензинови 1,5-литрови TSI мотора с мощност 130 и 150 к.с.

Tiguan стои на пътя изключително добре. На магистрала е ясно. По планински път, на завои поведението му е по-скоро като на лек автомобил, а не на SUV. Стабилно, без клатушкане. Въпреки че според мен новата версия е с малко по-меко окачване, това не попречи на Tiguan да се справи перфектно  с лек офроуд. Всъщност това бе път, малко подобен на този в Халкидики, за който споменах в началото. Но определено возията на новия автомобил е по-добра от на предшественика му. Може би това се дължи и на просвета от 191 мм.

В автомобила не липсва почти нищо от наличните асистиращи системи, използвани при автомобилите. Всъщност има цял пакет – Plus, навигация Discover Pro, система от камери и др.  Във всички версии е  налично най-новото поколение на адаптивен темпомат ACC. Темпоматът е основа за системата Travel Assist, която работи дори при скорост 210 км/ч.

Практичността и качествата на Tiguan, заедно с високото ниво на комфорт му гарантират продължително присъствие в компанията на бестселърите. Може да звучи пристрастно и дори демоде, но дизеловата версия за мен си остава най-доброто решение за семейството и за дълги пътувания.