Тест: Новото MINI Countryman с макси удобства и технологии

Може ли MINI да е семеен автомобил? Не е за вярване, но е истина. Стига то да е MINI Countryman. Това е последното превъплъщение на легендарната марка. Дори неговият създател – сър Алек Исигонис преди 65 години не е вярвал, че това ще стане. Както не е вярвал, че колата ще спечели рали Монте Карло. По-късно пък прототип на MINI ще триумфира четири пъти и в свръхтежкото изпитание рали Дакар…

През всичките тези години обаче, MINI се развива и превъплъщава, но  ревниво съхранява своя британски характер и дух. Затова в една мартенска сутрин, бяхме посрещнати от новото MINI Countryman, готово за тест. И то не къде да е, а в резиденцията на британския посланик в София. Лично Негово превъзходителство Роб Диксън ни приветства  преди началото на теста.

Тестовите автомобили бяха от по-мощните, със задвижване на четирите колела във варианта JCW ALL4. Сиреч най-наточената версия MINI Countryman – John Cooper Works. Сядам зад волана и се чувствам така, сякаш съм голяма кола, в лимузина. Не е за вярване!  Да не ми се сърдят собствениците на BMW 5-а серия например, но в MINI Countryman се чувствам много по-удобно и ми е много по-широко. Седалките са адски удобни и в това се уверих и през цялото пътуване.

Ясно е защо това е вече автомобил за цялото семейство.

MINI e по-високо с още 6 см, по-дълго с още 13 см. Колата е пораснала не само на дължина, височина и обем, но е  получила по-внушителна визия, който изразява по-силния характер. Това си личи по специфичната радиаторна решетка, подчертаните фарове и много скулптурно оформеният преден капак.

В интериора, както стана ясно,  MINI предлага още повече място, комфорт и сигурност. Наистина в Countryman водачът и пътникът до него се наслаждават на повече простор. Това са близо 3 см по-голяма широчина в областта на раменете и лактите, което значително повишава комфорта. Мястото на раменете на задната седалка също е увеличено с 2,5 см.  Там и високи хора се чувстват удобно!

Другото изключително хитро решение е централният OLED.

Кръглата му форма, която се появява за първи път, наистина е впечатляваща не само с високата си резолюция. Тя доминира в интериора с разнообразните си функции. MINI Interaction Unit е като комбиниран инструмент. Благодарение на MINI Operating System 9 всички функции на автомобила могат да бъдат управлявани интуитивно чрез докосване или гласови команди. В оборудването са и новите MINI Experience Modes и разширените асистиращи системи, включително MINI Intelligent Personal Assistant с гласово управление.

В оформеният по нов начин кокпит дисплеят е изместен по-близо до водача. Диаметърът на тънкия тъч дисплей е увеличен до 240 мм и с логиката си на управление наподобява познатите от смартфоните стандарти.

Графичното оформление на съдържанието е модерно и фокусирано върху най-важното. В горната част се изобразяват информация като скоростта и нивото на заряд на батерията. В основното меню отляво и отдясно са актуалните функции на менютата. Чрез хоризонтално плъзгане те могат да бъдат поставени в средата и избрани. В долната част на OLED дисплея директно могат да бъдат избирани менютата за навигацията, медията, телефона и климатичната инсталация.

Но не е само това. Арматурното табло на новото MINI Countryman е без допълнителни индикатори зад волана. Опционалният Head-up дисплей проектира цялата необходима информация в зрителното поле на водача.

Целият интериор е разделен на горна и долна част от хоризонтална линия под новия кръгъл инструмент. В горната част всички дизайнерски елементи като дюзите на вентилацията и дръжките на вратите са оформени вертикално.

Опционалният панорамен стъклен покрив прави интериора особено светъл и приветлив, като предната му част може да се отваря. При серийното, както и при версията JCW, спортните седалки се предлагат с електрически регулировки с функция Памет.

Задната част е максимално редуцирана и просторна.

Надлъжното положение на задната седалка може да бъде регулирано с 13 см. Това осигурява особено комфортно пространство за краката отзад или допълнителна вместимост на багажника. Наклонът на облегалките на трите задни места също може да бъде регулиран индивидуално на 6 степени с до 12 градуса. Така за мен, с височина 183 см, нямаше проблем да пътувам и на задните седалки.

Багажникът на Countryman изобщо не е MINI. Той е с вместимост от 460 до 1450 литра при сгъната задна седалка. Може да се превозват доста обемисти предмети. Допълнителното отделение под дъното предлага място за комфортно съхранение на аксесоарите за зареждане на напълно електрическото MINI Countryman.

Новото MINI Countryman се предлага и с иновативни и ефективни бензинови двигатели. Тестовият автомобил беше със задвижване на четирите колела във варианта Countryman JCW ALL4 и с бензинов двигател 2,0 л с мощност 306 к.с. С този мотор автомобилът показва сила и мощ, както и ускорение от 0 до 100 за 5,1 сек. Има още два бензинови двигателя с мощност от 170 и 218 коня. Всички те са с Mild-Hybrid технология, като регенерират спирачната енергия и при ускорение подпомагат двигателя с вътрешно горене с до 14 кВт електрическа мощност. В гамата се предлага и дизелова версия.

Естествено, гордостта на новото MINI Countryman е, че за първи път осигурява мобилност с нулеви локални емисии с напълно електрическо задвижване. Електромоторът на MINI Countryman E е с мощност 150 кВт/204 к.с. и максимален въртящ момент от 250 Нм. С двата електромотора мощността е 230 кВт/313 к.с. и комбиниран въртящ момент от общо 494 Нм със задвижване на четирите колела. Батерията е с капацитет от 66,45 кВтч. С нея MINI Countryman E дава пробег до 462 км.

Другата силна страна на MINI Countryman е управлението и пътното поведение.

През цялото пътуване с автомобила, не ме напускаше усещането, че съм зад волана на спортен автомобил. И не е само заради динамиката, а заради отличната балансираност и пътно поведение. Накратко – колата се управлява като картинг. Накъдето заповядаш с волана, натам върви и то без подвеждане.

Дори и при висока скорост в завой се усеща стабилността, която сякаш лепи колата за пътя. За това допринасят леко разширената следа и удълженото междуосие. Те подобряват и динамиката на управлението. Серийното окачване е с висококачествени, отлично настроени амортисьори в комбинация с предварително напрегнати стабилизатори. Те осигуряват още по-висока прецизност на кормилното управление и стабилност, като допринасят за по-добра стабилизация на каросерията срещу наклоняване.

При шофиране водачът може да избира между балансирана, комфортна или особено спортна конфигурация на окачването. Като опция се предлага снижено с 15 мм Адаптивно окачване с честотно селективни амортисьори. Чисто механичното окачване се адаптира към състоянието на пътната настилка и предлага значително преимущество при овладяването на автомобила.

Прецизните настройки на кормилното управление и всички системи за контрол на стабилността за избор между комфортно и спортно шофиране, дават чувство за сигурност. С предавателното число на кормилната рейка от 55 мм на един оборот на волана, Countryman осигурява директно усещане във волана.

Спирачната система също е перфектно интегрираната. При интензивно спиране се усеща ефектът на прецизност и стабилност на автомобила. Скъсеният спирачен път повишава сигурността в комбинация с множеството асистиращи системи.

При новото MINI Countryman има множество функции.

Те могат да бъдат управлявани с първия пълноценен гласов асистент на марката. MINI Intelligent Personal Assistant, за който споменахме в началото, може да бъде активиран с поздрава „Hey MINI“ или с Push-to-Talk бутона на волана. Гласово управляваното взаимодействие се отразява на кръглия OLED дисплей под формата на анимации от графични елементи, типография и аватар.

MINI Intelligent Personal Assistant непрекъснато научава нови неща. Обучава го водачът, който си взаимодейства с автомобила по повтарящи се маршрути. Използвайки географски данни, автомобилът може да се научи например автоматично да отваря прозореца при влизане в гаража. И още ред други хитринки.

В допълнение към познатия Активен контрол на скоростта, Асистентът за завиване и движение в лентата, подпомага страничното водене. То е част от опционалния пакет Асистент за шофиране Plus. Чрез комфортното и подпомагащо кормилно управление водачът получава подкрепа при поддържане на лентата.

При всеобхватния пакет от опции Асистент за шофиране Professional чрез частично автоматизираното шофиране на Level-2, водачът получава подкрепа при избора на правилната отбивка. На базата на автомобилните сензори и другите асистиращи системи, асистентът разпознава необходимите за отбивката свободни места в трафика и осигурява оптималната скорост на колата за смяна на лентата.

За пръв път при MINI Countryman е възможно и частично автоматизирано шофиране.

То става по подобни на автомагистрали пътища със скорост до 60 км/ч. До тази скорост водачът може да отмести ръцете си от волана, стига внимателно да следи случващото се на пътя. Той обаче трябва по всяко време да е готов да се намеси активно в кормилното управление и да спира. Функцията е базирана на другите асистиращи системи и поема както надлъжното, така и страничното водене в рамките на собствената лента.

Всички опции на разширените асистиращи системи се визуализират в реално време на OLED дисплея чрез Assisted View. Проследимостта на предложенията за управление от Асистента за шофиране опростява използването на новите асистиращи системи.

Серийният нов Trailer Assistent помага при паркиране с ремарке и дава съвети за необходимия ъгъл на завъртане на волана при движение на заден ход. Освен автоматичната функция за паркиране и 360-градусовия Parking View, с 12 ултразвукови сензора и 4 Surround-View камери, Countryman може да идентифицира евентуалните паркоместа и самостоятелно да паркира автомобила в тесни пространства.

Като част от опционалния Асистент за паркиране Plus автомобилът може да бъде паркиран и със смартфона чрез функцията Remote Parking. Когато страничното пространство за слизане е недостатъчно, с тази функция MINI Countryman автоматично излиза от паркомястото и облекчава качването.