Тест: Катерачът ŠKODA KODIAQ

Най-големият SUV от офроуд семейството на ŠKODA – KODIAQ бе обновен. Това стана повече от четири години, след дебюта на един от най-успешните модели на чешкия производител.

Всъщност големият „мечок“ (б.р. KODIAQ е името на вид кафява мечка в Аляска), появил се през 2016 г., стана първият SUV модел на ŠKODA. След него се нароиха в различни версии по-малките KAROQ, компактният KAMIQ, електрическият ENYAQ iV, индийският KUSHAQ… Досега ŠKODA е произвела и продала над два милиона SUV автомобила.

Ние срещаме новият KODIAQ още на летището в Женева.

С него ни чака интересен маршрут из югоизточната част на Френските Алпи до Межев, известен ски курорт в департамента Савой. И като ще е „гарга, нека да рошава“. Избираме с колежката Екатерина Дончева най-мощната версия – KODIAQ RS с новия 2.0 TSI бензинов двигател с мощност 180 кВт или 245 к.с. С „най-яката машина“ смятаме да покоряваме алпийските шосета, градчета и баири.

Нямаме бърза работа и избираме най-дългия маршрут. И най-разнообразния.  Тъкмо тръгваме, излизаме на магистралата и като заплющя един порой, та пред колата стена от вода. Нищо се не вижда! Пътят се превърна в река. Но KODIAQ RS се справи прекрасно с „плуването“ по асфалта. И то с прилична скорост от 110-120 км/ч. Поройният дъжд не затруднява движението ни. Напротив, кефим се и на стабилното пътно поведение, и на лукса в купето, за който ще стане дума.

Новият KODIAQ е плод на още по-усъвършенстван дизайнерски език. За първи път автомобилът е с full-LED матрични предни светлини, както и с ергономично оптимизирани седалки с вентилация и функция за масаж. Като стана дума за седалка, SUV-ът се предлага и във вариант със 7 седалки. Нива на оборудване са Active, Ambition и Style, както и версии SPORTLINE и L&K.

Отвън автомобилът има допълнения в черен гланц, включително и на обновената шестоъгълна радиаторна решетка, рамките на прозорците и надлъжните греди на покрива. Специфичната за RS предна престилка е обновена и е в цвета на купето. Новите 20-инчови лети джанти Sagitarius имат аеродинамични тасове. KODIAQ RS сега има своя, специфична за модела, елегантна предна броня.

По-тънките предни фарове са стандартно оборудвани с full-LED матрична технология. От задната страна, както при всички RS има светлоотразител, разположен по цялата ширина на автомобила. Логото RS може да се види на петата врата и на радиаторната решетка ŠKODA.

Дъждът спира, небето леко просветлява, а от колата се виждат алпийските зъбери, пробили с върховете си облаците. Тук-там се забелязват мощни водопади… Минаваме покрай Анеси – познато градче, което сме посещавали на всеки автосалон в Женева. Слизаме от магистралата и се насочваме по планинските пътища към въпросните скалистите зъбери от масива Монблан. Като ги гледам се сещам за филма „Катерачът“ със Силверстър Сталоун. Ние няма да катерим планините пеша, а с кола – RS. Но на надморска височина от 1800 -1900 м.

Пътят е стръмен, изпъстрен със завои и чудни гледки като на календар. Минаваме през китни селца със сложни френски имена… Едно от тези селца е Ла Гиетаз, за което казват, че е „Вратата на Монблан“. Само около него има 100 км ски писти. Има наистина удивителна природа. Особено когато стигаме до планината Монт д’Арбуа на надморска височина 1833 м. От там се открива невероятна панорама. RS се оказа неуморен и удобен, дори луксозен катерач. Какво може да се очаква от автомобил с такъв як мотор.

Сменяме се често зад волана. На една от тези смени Катя потегля и казва: „Тази кола защо взе да ръмжи така?“ шегувам се: „Защото е мечка!“ Всъщност това е от системата Dynamic Sound Boost усилва звука на двигателя. Особено когато колата е на спортните предавки S. А спортният режим е много подходящ по криволичещия планински път. Особено като „ни ужили пчелата“ за по-спортно шофиране по предразполагащите за това пътища.

Моторът на KODIAQ RS е нов 2.0 TSI бензинов.

Той замества предишния битурбо дизел. Мощността му е увеличена с 4 кВт или 5 к.с. до 180 кВт (245 к.с.). Максималният въртящ момент е 370 Нм и се достига още при 1600 об/мин. Новият двигател с повече от 60 кг по-лек от своя предшественик. Нова е и 7-степенната DSG скоростна кутия, която също е олекотена с 5.2 кг. С това задвижване RS ускорява от 0 до100 км/ч. за 6.5 секунди, с 0.4 сек. по-бързо от своя предшественик. Максималната скорост е увеличена с 9 км/ч. на 234 км/ч. Само че повече от разрешените по магистралите във Франция 130 км/ч. не сме вдигали, че „бият през пръстите“.

Има други четири задвижващи агрегата. Те са познати – двата бензинови с мощност 110 кВт (150 к.с) и 140 кВт (190 к.с.), както и двата дизелови – 110 кВт (150 к.с.) и 147кВт (200 к.с.).

Другото нещо, което ми направи впечатление бе, че въпреки мощния 2,0-литров средния разход за около 200 км бе 7,4 л. И това е, при положение, че „инквизирахме“ SUV-то по алпийските пътища с много газ. Пък и не само там, а и на оф-роуд трасе.

Точно за завоите по планинските шосета, за по доброто управление на RS се на намесва прогресивното кормилно управление. Това е стандартна функция и за L&K и SPORTLINE. Предлага се като екстра за ниво на оборудване Style. Кормилната система с променливо съотношение, което зависи от ъгъла на завиване, позволява по-добър контрол при по-високи скорости и по-голяма гъвкавост при завои.  Същевременно, усилието върху волана е значително по-малко при по-голям ъгъл на завой. Помага и в града при завиване с ниска скорост или при паркиране.

Прави впечатление, че в интериора на новия KODIAQ RS не само материалите са по-качествени, но и сглобките са пипнати перфектно. Причината е, че заводът в Квасини стартира преди време с този модел. И ако в началото всичко е било в период на напасване и трупане на опит, то сега вече всичко на конвейера е канализирано и подредено. Затова и качеството е върховно.

Вътре RS е с черен спортен стил, стандартен дигитален инструментален панел със специфични за модела изгледи. Дисплеят е 10.25-инчов, познат още като “Виртуален кокпит”. Той предлага пет обновени изгледа с възможност за персонализация. Опционалната аудио система CANTON с обща мощност от 625 вата също е подобрена. Тя вече има 10 вместо 8  високоговорителя. Двата нови са в панелите на предните врати.

Спортните седалки с интегрирани подглавници са тапицирани в черна Suedia с контрастен червен шев. На предните седалки е избродирано логото RS в червено. Червен шев има още на приборното табло и подлакътниците на вратите. Предните седалки са облицовани с кожа, с вентилация и електрическо регулиране.

Вече стана дума за това, че в ŠKODA KODIAQ могат да се возят 7 човека, ако клиентът си поиска трети ред седалки. Автомобилът е с дължина 4697 мм, широчина 1882 мм и междуосие 2790 мм. Човек се чувства удобно и отпред, и на задните седалки. Има достатъчно място за краката. Багажникът също е голям, което е типично за автомобилите на ŠKODA. На RS, който е за петима, обемът е 835 л, а при сгъване на задните седалки се стига до внушителните 2065 л. Дори Катя Дончева като дама го одобри и го определи: „Добре е!“ Според мен дори е отлично!

На новия KODIAQ не липсва сериозната гама асистиращи системи. Опция е разширената версия на Системата за защита на пътниците. Тя има допълнителни радарни сензори отзад, за да реагира на автомобили при опасност от сблъсък. Има два варианта на системата Travel Assist. В зависимост от модела се комбинират от пет до осем асистиращи системи. Те включват Темпомат с предиктивна функция, Адаптивен асистент за поддържане на избраната лента и подобрена версия на Асистента за разпознаване на пътните знаци. Системата Travel Assist сега може да се управлява чрез един единствен бутон.

Тестовият автомобил бе с опционалния нов мултифункционален триспицов спортен кожен волан с подгряване. От него могат да се управляват много от функциите на автомобила. Асистиращите системи предлагат и проверка за Ръце на волана. Автомобилът проверява през определени интервали дали водачът докосва редовно волана или може да е загубил контрол поради възможен здравословен проблем.

Снимки Екатерина Дончева, Skoda и автора