Тест: Да препускаш с… Volvo EX30!

На свечеряване, в полите на Рила, на една заснежена поляна, е тихо. Изведнъж по току-що натрупания сняг се втурва в галоп бял кон. Редом с него лети бял автомобил.

Тропотът на копитата не се чува, заглушен от 30-сантиметравия сняг. Звук на двигател от автомобила също няма. Той е електрически – новият Volvo EX30. Белият жребец Император е един от най-добрите в конюшнята на неговия собственик Здравко. Volvo EX30 е най-добрият до момента от електрическата гама на шведската марка.

Още с появата си новото напълно електрическо Volvo се окичи с много „най, най, най…“ И тези определения не са без покритие, както стана ясно в теста. И така, на фона на всички коли,  създадени от марката досега, Volvo EX30 е: най-мощният, най-бързият, най-устойчивият, най-малкият SUV, най-екологичният, с най-нисък СО2 отпечатък, най-сигурен като всяко на Volvo, с най-доброто пътно поведение…

Е, при толкова много „най“, няма нужда да споменаваме качествата със средната степен „по“. Но и от нея има в изобилие в този SUV. Неслучайно от на Volvo твърдят, че EX30 е автомобилът, за който цял свят говори. Пък и мераците на Volvo са, с него да си удвоят продажбите.

Както стана ясно, още с пристигането на EX30 у нас го тествахме. Всъщност имаше още едно “най“ – карахме го в най-студения зимен ден, с типично шведско време, при минус 11-12 градуса.

За икономичното шофиране до Сапарева баня няма да говорим. Как се представяте да имате 428 коня мощност и да галите колата за пестене на ток! Аз лично не мога.

Всъщност тези коне се развихриха после – на състезанието, организирано от Safety driving academy. Трасето бе яко, емоционално и предразполагащо към майсторство с трима души на борда – с остри завои, слалом, гараж, бърза смяна на водачите.

Абе, беше си екшън, който може да сътворят само Владимир Илиев и един от най-добрите рали навигатори в България Янаки Янакиев. В тази импровизирана надпревара си пролича мощта от 428 к.с., бясното ускорение от 3,6 сек. от 0 до 100 км/ч. и огромния въртящ момент от 543 Нм.

Най-вече изпъкна поведението на EX30, особено на слалома и при рязко влизане в завоите. Лекотата на шофиране и пъргавината идва от ниския център на тежестта и относително малкото, равномерно разпределено тегло.

После, надвечер пък направихме и съвместното препускане с белия жребец в дълбокия сняг, за който говорихме в началото.  И колата показа своите възможности извън пътя, на дълбокия и доста хлъзгав снежец. Както и по вече заледените от студа пътища.

И при всичките тези изпитания видяхме колко сигурен, стабилен, приятен и лек за управление може да бъде EX30. Колкото може да бъде само един автомобил на Volvo!

Не ми е ясно, защо го водят най-малкият SUV на марката. По-точно – първият премиум компактен SUV в сегмент В. Автомобилът си е доста голям. Дори на задната седалка, за човек с височина 183 см като мен, се чувствах добре. Дори на „скоростната отсечка“ на полигона. Размерите на EX30 са дължина 4233 мм,  височина 1549 мм, широчина 2032 мм, междуосие 2650 мм и клирънс 170 мм.

Пространството вътре наистина си го бива, въпреки аеродинамичността. Има и много места за съхранение на вещи. Най-впечатляващ е безкрайният панорамен покрив, който дава допълнителен простор на автомобила. Той идва от дългото междуосие, големите колела и еднакво отстояние от броните. Естествено не може да мине и без дигиталните светлини на Volvo – „Чукът на Тор“.

Офроуд възможностите на SUV-то не са от най-впечатляващите, дори и спрямо други представители на марката. Но на снежната поляна, в сравнително дълбокия сняг, EX30 се справи безкомпромисно. Все пак е със задвижване на четирите колела.

За мощността и ускорението – съответно 428 к.с. (315 кВт)  и 3.6 сек., вече стана дума. Интересното е, че EX30 има и други опции – със задвижване на двете задни колела и 275 к.с.  Има и два различни типа батерии. С това автомобилът получава и доста атрактивна цена за премиум електромобил – от 79 900 до 108 400 лв., като на нашият тестов автомобил.

Тъй като го водят градски SUV, за тези които карат с къси периоди на зареждане, има вариант с един двигател с LFP батерия. Тя е по-рентабилна. По-дълъг пробег има вариант с един електродвигател с NMC батерия и разширен обхват. Батерията NMC е от литий, никел, манган и кобалт и произвежда енергията си по-ефективно. Дава възможност за изминаване до 480 км между зареждания.

Вариантът Twin Motor Performance, кактто личи от името, е със сдвоена NMC батерията и с допълнителен втори електромотор. Този вариант бе наличен на нашия тестов автомобил.

Зареждането на EX30 е зареждането. Вариантът Twin Motor има капацитет за зареждане до 153 кВт.  За по-малко от час в зарядното устройство, вече имахме 60% енергия в батерията – предостатъчно да стигнем София.   Стандартният е със 134 кВт.  Освен това, от централния дисплей и приложението на автомобила се задава силата на тока, максималното ниво на зареждане и началото на зареждането.

За системите за безопасност, няма нужда говорим. Все пак това е Volvo! А марката е сред пионерите в сферата на сигурността от десетилетия. Както за хората в автомобила, така и за останалите участници в движението.

Volvo EX30 е с усъвършенствана функция за безопасност, която помага на водачите и пътниците да избягват да отварят вратите си на пътя на превозни средства и хора,   приближаващи се отзад. Това спомага за предотвратяване на така наречените злополуки с „врата“. Предупреждава за връхлитане на велосипедист, тротинеткаджия, скутерист или бегач.

Колата разбира също ако водачът е разсеян. Инфрачервен сензор на кормилната колона проследява движенията на очите и главата на водача. Той следи колко бързо или бавно, и колко често мига водачът. Това са само част от стандартните функции.

EX30 е първият автомобил на Volvo с ново поколение на Park Pilot Assist. Може да се справи с всички видове места за паркиране, включително успоредни, извити, перпендикулярни и диагонални. Това прави паркирането в тесни пространства бързо и лесно.

Снимки Екатерина Дончева и ЧавдарТашев