Тест: Грациозният лъв Peugeot 408

Лъвът се готви за скок! Имаше някога по соца един унгарски екшън. При вида на новия Peugeot 408, веднага се сетих за този филм. Защото този френски лъв наистина иска да скочи смело в конкурентния сегмент С. Иска да завладява като истински звяр. С цялото си излъчване, силует, размери, пъргавина и характер.

Новият 408 е едно от най-добрите творения на Peugeot. Той е изцяло нов и не трябва да сравнява с седана 408, предназначен за пазара в Китай. Той е разработен на платформата EMP2. Има много възли и агрегати с Peugeot 308, но е много по-голям, наточен и елегантен хищник, настървен, готов за нападение…

Моделът дойде в и в България, а вносителите от София Франс Ауто го представиха пред медиите.  Имахме възможност да тестваме автомобила в двата му варианта – с бензинов и хибриден двигател от София до Казанлък и обратно. С него изминахме над 400 км по обикновен път и по магистрала. Дори за кратко стъпихме и на черен път. Така новият Френски лъв разкри истинските си качества. Смело мога да кажа, че 408 е едно от най-добрите попадения на марката на пазара.

Новият 408 отразява ценностите на модерните хора: креативност, динамика, дързост. Те търсят новости и искат да допринесат за енергийния преход, без да се налага да жертват моментите си на удоволствие. Според маркетолозите, колата е насочена да се ползва от млади хора за лични и професионални цели, като задоволяват своето изобилие от потребности и желания.

Определят Френският лъв 408 като класически фастбек.

Но хищникът 408 е странна смесица от хечбек, SUV и дори седан. Също като роднината си Citroen C5 X. Само че споменатата кола изглежда доста по-различно, кротко. Докато Peugeot 408 си е хищник, див, като че ли е леко прикленал, извил гръб за атака, оголил два предни остри зъба отвесно в бронята. Отзад светлините са с типичните три резки от нокти, характерни и за други коли на Peugeot. Но при  408 са някак съчетани с цялата визия.

Дизайнът на Peugeot 408 е впечатляващ. Това е типично за марката, които в последните си модели се стараят за изпъкнат сред другите. Дългият преден капак подчертана спортния стил. Технологията Matrix LED, използвана за осветлението, прави възможно проектирането на ултра тънки фарове, които обаче дават уникална осветеност. Стана дума за дългите „зъби“, които оформят предната хищна „паст“ и се впиват в предната броня. Сред тях е стисната основната впечатляваща радиаторна решетка, изградена от елементи с цвета на колата.

Пластмасовата защита на долната част на броните на 408, арките на калниците и праговете, асоциират колата със SUV или с крос-купе, заради скосената задница. Задната пета врата се отваря заедно със стъклото. Там са така наречените „котешки уши“. Това са два издадени елемента в двата края на багажника, под които са пантите на петата врата.

За да няма бягство от традицията, в задните светлини личат резките от нокти.

Но сега те изглеждат по-различни и семпли. Под багажника и бронята е дифузьорът, който характеризира спортният дух на колата. Естествено, не е само украшение, а си върши перфектно работата за стабилност и отвеждане на завихрения въздушен поток при по-висока скорост.

Първо пътувам в автомобила на задната седалка. Чувствам се уникално удобно, без притеснения за краката. 408 е с дълго междуосие от 2787 мм, което осигурява доста място за краката на пътниците на втория ред седалки. Дължината достига 4690 мм, широчината – 1859 мм, а височината е 1480 мм. Въпреки това масата е намалена на 1396 кг. Въпреки скосеният в задната част покрив, имам достатъчно място и за главата, въпреки моите 183 см височина.

Багажникът е с обем 536 литра при бензиновата версия и е един от най-големите в сегмента. Нараства до 1611 литра при сгънати задни облегалки. При хибрида е 471 л.

Както може да се предположи, от Peugeot залагат на „волейболното правило“: „Върви ли ти играта, смени не се правят“. Затова са съхранили познатият i-Cockpit, но от най-новото поколение. Същото важи за компактния и удобен волан, даващ прецизен контрол над автомобила и удоволствие от шофирането.

Зад волана е новият дигитален панел с 10-инчов цифров екран.

На него могат да се изваждат различни изображения, включително свързаната TomTom навигация. Централният 10-инчов сензорен екран е разположен малко по-ниско, за да е по-близо до ръката. Познатата клавиатура е запазена и това ме радва. Поне за мен е предпочитана за различните функции. Централната конзола е висока, а в нея са интегрирани превключвателят за скоростите, място за безжично зареждане на смартфон и подлакътник с пространство за съхранение.

Акцентът в интериора е върху качеството на материалите и свързаността, осъществени с нови технологии, за да бъдат шофирането и пътуването приятно. То определено е такова и заради задвижващите агрегати на Peugeot 408. То се предлага само с два двигателя – 1.2-литровият бензинов със 130 к.с. и 230 Нм въртящ момент и хибрида 1.6-литровия бензинов, който работи съвместно с електромотор и 12.4 кВтч батерия. При конфигурацията с включен електромотор има две мощностни версии – 180 или 225 к.с. При всички агрегати, трансмисията е 8-степенна автоматична скоростна кутия EAT8.

Първо потегляме в посока Казанлък с добрия стар 1,2-литров двигател със 130 к.с.

Не крия, че е един от най-предпочитаните от мен в гамата на Peugeot. Познат ми е от други модели и смея да твърдя, че един много подходящ за 408. Трицилиндровият мотор е много добър, икономичен и нормално динамичен. Ускорението е от 10.4 сек. до 100 км/ч. не е нещо впечатляващо. Все пак на изкачване към Гълъбец и след това към Калофер, при изпреварване помогна на 408 за си покаже агресивния нрав.

Но пък моторът е икономичен – 6,1 л на 100 км среден разход, което за съвсем нова кола не е никак зле. Освен това водачът има възможност чрез селектора да избира за режим на шофиране – Eco, Hybrid, Normal и Sport. При хибрида има и електрически режим.

С хибридната версия на 408 се връщахме обратно.

В посока към София, минахме през Стара Загора и по магистрала „Тракия“. Личи си как електромоторът помага на бензиновия мотор и ускорението от 0 до 100 км/ч е за 7.9 сек. При 408 разходът реално също е малко над 6 л бензин, въпреки електрическата помощ. Това е добре за споменатата по-горе мощност.  Инак официалната информация е разход от 1,2 л на 100 км.

Затова пък бензинът свършва по-бързо отколкото при конвенционалния двигател. Причината е, че при бензиновата версия резервоарът е 52 л, а при хибридната – 40 л, заради батерията. Затова си имайте едно наум, че трябва да зареждате по-често.

Официално колата може да се движи само на ток около 60 км.

Но това зависи от карането и става най-вече в града. Постигал съм 52 км на електрически в 308, но също само в града. На дълъг път, колата си иска тяга, а не „милувки“ на педала на газта.

Литиево-йонната батерия на двата plug-in хибрида има капацитет от 12,4 киловатчаса и мощност от 102 кВт. Предлагат се два вида бордови зарядни устройства: 3,7 кВт монофазно като стандартно и опционално 7,4 кВт еднофазно зарядно устройство.

Времето за зареждане със 7,4 кВт зарядно, отнема час и 40 минути. От усилен контакт (14 A) и с 3,7 кВт е 3 ч. 55 мин. От стандартен контакт (8A) и с еднофазното устройство 3,7 кВт, зареждането е приблизително 7 ч.

Peugeot 408 е с по-твърдо окачване, нетипично и за марката, и за френска кола. Меката возия е избегната за сметка на стабилността. 408 предлага малко по-твърдо окачване, особено във версията с новите и впечатляващи 20-цолови джанти. Колата е невероятно стабилна в завоите. Особено при по-агресивно каране, с включен режим Sport.

Силата на 408 е в свързаността.

Това е естествено, след като моделът е насочен към модерните хора, той предлага и необходимите за това технологии. Всеки водач може да дефинира и поддържа свой собствен дисплей и настройки. Системата съхранява осем различни профила. Функцията, свързваща смартфона с информационно-развлекателната система на автомобила е безжична. Може да свържете два телефона чрез Bluetooth едновременно. Има е четири USB-C порта.

Peugeot оборудва новото 408 с голям брой технологии от последно поколение. Тези системи са захранвани от информация от 6 камери и 9 радара: адаптивен круиз контрол с функция Stop and Go и настройка на разстоянието до предния автомобил, както и функция за автоматично аварийно спиране с предупреждение за сблъсък и разпознаване пешеходци и велосипедисти при скорост от 7 км/ч до 140 км/ч.

Има още функция за активно предупреждение за напускане на лентата с корекция на волана, сигнал за внимание на водача, който открива нарушена бдителност при дълго шофиране и при скорости над 65 км/ч, чрез анализиране на движенията на кормилното управление, както и система за разширено разпознаване и показване на пътни знаци.

Има и система за нощно виждане.

Тя открива пешеходци или животни пред превозното средство през нощта или при лоша видимост. Обхватът е извън този на дългите светлини, с централен инфрачервен визуален дисплей.

Предлагат се още мониторинг на мъртви зони на далечни разстояния – 75 м, сигнал за движение зад автомобила, 180-градусова камера за заден ход, 360-градусова помощ при паркиране с 4 камери и др. Достъпен е и пакетът Drive Assist 2.0, който е стъпка към полуавтономно шофиране. Той добавя две нови функции. Полуавтоматичната смяна на лентата позволява на водача да изпревари автомобила пред него и след това да се върне обратно в своята лента при скорости от 70 км/ч до 180 км/ч. Другата е препоръка за скорост, която предлага водачът да адаптира своята скорост според знаците за ограничение на скоростта.

Peugeot 408 се произвежда в завода в Мюлуз. Цените в България започват от 66 800 лв. за бензиновата версия и стигат до 98 000 лв. за най-мощния хибрид с най-високото оборудване GT.

Снимки Тони Тончев