Спомен за Йохен Бергер – рали легендата на Opel

Йохен Бергер, асът на рали спорта, останал верен на Opel, този месец щеше да навърши 75 години. Той е първият германски професионален навигатор и като партньор на легендарния Валтер Рьол през 1974 г. печелят европейската рали титла с Opel Ascona. Бергер почина през 2010 г.

Йохен Бергер, роден преди 75 години на 19 юли 1946 г. Той е първият германски професионален навигатор в ралитата и бивш мениджър на отдела за моторни спортове на германския производител Opel. Бергер е най-известен с факта че е навигатор на рали легендата Валтер Рьол, с когото си партнират от 1972 до 1976 г.

Годината е 1974 г. На старта на нашето рали “Златни пясъци”, тогава кръг от европейския шампионат застават Валтер Рьол и Йохен Бергер с Opel Ascona. Всичко се развива добре до възловия етап Твърдица – Елена. В историята на ралито, тази отсечка остана най-дългата и трудна с дължина 29 км., от които 13 км. макадам и 16 км. асфалт. Изборът на подходящите гуми за отсечката играеше ключова роля за спечелването. Стартирането на етапа от Твърдица беше в 1:00 ч. след полунощ. Там през 1974 г. поради техническа повреда отпадат Рьол и Бергер. Друг германец, познат у нас – Райнер Алтенхаймер прави 50 минути закъснение.

Въпреки това тандемът Рьол – Бергер печелят Европейският рали шампионат през 1974 г. Те печелят шест победи от общо единайсетте кръга с Opel Ascona. Последното им съвместно участие е Рали „Монте Карло“ през 1976 г., където при нетипичните за сезона сухи трасета на специалните етапи, които облагодетелстват конкуренцията, достигат впечатляващото четвърто място в Група 2 (леко модифицирани серийни модели) със своя Opel Kadett GT/E. Двамата са победени единствено от трите заводски и специално разработени за рали автомобила Lancia Stratos (Група 4).

 

Следвайки невероятния успех на „Монте Карло“, Бергер поема ръководството на Opel Motorsport, където полага основите за участията на своя пилот Рьол, който през 1982 г. заедно с навигатора Кристиян Гайстдьорфер печели Световния рали шампионат с Opel Ascona 400.

В биографията на Рьол, “Aufschrieb”, Бергер споделя: „Аз бях мениджър на екипа, не шеф на Валтер. Пилотът винаги е ръководител сам на себе си, той получава това което иска и от което се нуждае. Никога не съм фаворизирал Валтер пред останалите. Този, който бе най-напред получаваше най-доброто.”

Бергер си остава „човек на Opel“, лоялен приятел на марката, и след като се пенсионира от компанията. Той все повече се ангажира със състезания и ралита с класически автомобили, в които влага същия професионализъм и ентусиазъм като в култовите рали спортни автомобили на Opel.