Ретро: ŠKODA 1100 OHC и мечтите за Льо Ман

ŠKODA Motorsport празнува своята 120-годишнина. Легендарната чешка марка е произвеждала уникални модели за състезания. Един от тях е двуместна пистова спортна кола. Конструкцията на състезателния автомобил ŠKODA 1100 OHC влиза във финалната си фаза в края на 1957 г.

Създадено в компанията като 968, превозното средство първоначално е било предназначено за пистови състезания за издръжливост. Първо са построени две коли без покрив, а след това и две купета през 1959 г. Откритият състезателен автомобил без покрив, боядисан в червено, е част от колекцията в музея на ŠKODA в Млада Болеслав.

Разработката на двуместния спортен автомобил започва през пролетта на 1956 г. с една цел – да продължи там, където първата и единствена произведена от ŠKODA кола е спряла в престижното 24-часово състезание в Льо Ман през 1950 г. Моделът се основава на решетъчна рамка, изработена от заварени заедно тънкостенни стоманени тръби. Това го отличава от предшествениците си ŠKODA SPORT и SUPERSPORT, които използваха модифицирана версия на здравото шаси от серийния модел ŠKODA 1101. За да се постигне възможно най-доброто управление, натоварването е оптимално разпределено на двете оси. Включени са също съединителят, петстепенната скоростна кутия и диференциала отзад, които образуват едно сглобяемо звено.

Задвижването на ŠKODA 1100 OHC е надлъжно монтиран четирицилиндров редови двигател с двойно запалване и два разпределителни вала, разположени в цилиндровата глава. С обем само 1089 куб. см, той генерира впечатляваща за времето си мощност от 68 кВт  или 92 к.с. при 7700 об / мин., което съответства на еднолитров обем от малко под 63 кВт (85 к.с.). Максималната скорост се достига при 8500 об/мин. Първоначално двигателят работи с високооктанов авиационен бензин, който се подава от два двойни карбуратора, произведени от чехословашката марка Jikov и по-късно от италианската Weber.

Независимото окачване също играе важна роля. Отпред е монтирана ос с трапецовидни носачи. Задните колела, разположени на разстояние 2200 мм, са на люлееща се ос със задвижващи рамена. Управлението е точно и директно с триспицов волан. Той може да се сваля, за да се влезе по-лесно в колата. Друг прогресивен елемент за края на 50-те години е торсионът на 15-инчовите джанти, произведени от Borrani.

Състезателната колата е с размери 3880 мм дължина, 1430 мм широчина и 964 мм височина. Благодарение на използването на пластмаса, тя тежи само 583 килограма. Така ŠKODA 1100 OHC постига отлично ускорение и максимална скорост между 190 и 200 км/ч. Ниският поток на въздуха и устойчивостта на тялото, създадено от дизайнера Ярослав Киндл, също допринася за това.

Комбинацията от практичност и елегантност е отразена в двата flip-up (отварящи се) фара на първия модел. Те обаче бяха заменени с по-практичните за състезания два фиксирани фара, монтирани под аеродинамични стъклени капаци.

ŠKODA 1100 OHC постига веднага победа, още на своята премиера на пистата по улиците на Млада Болеслав. Опитният пилот Мирослав Фоусек печели състезанието в края на юни 1958 г. Пилотите Вацлав Бобек-старши, Вацлав Чижковски, Йозеф Виднер и Ярослав Бобек също сядат зад волана на състезания в следващите години. Пилотите на ŠKODA постигат успехи и в чужбина, въпреки че ŠKODA 1100 OHC стартира само в социалистическите страни, заради политическа ситуация в края на 50-те и 60-те години. Плановете за участие в 24-те часа на Льо Ман не можаха да се реализират.

Двете превозни средства с отворени GRP каросерии, произведени в края на 1957 г. и началото на 1958 г., са последвани през 1959 г. от още два варианта на купе с покрив, изработени от ламарина и алуминий. Въпреки това инженерите успяха да запазят теглото на купетата до 555 килограма и да поддържат същата максимална скорост.

И двете купета ŠKODA 1100 OHC са унищожени при катастрофи. Експерти от работилницата за реставрация на музея ŠKODA в момента работят по възстановяването на едно купе, като се използват оцелели компоненти, включително рама, шаси и двигател.

Отворените версии на състезателния автомобил са все още непокътнати. Моделът от музея ŠKODA редовно взема участие в класически автомобилни събития в Чехия и в чужбина. Второто превозно средство е собственост на ŠKODA Великобритания и се използва за рекламни цели, предимно там.