Рекорден брой автомобили отпразнуваха Спасов ден

Като че ли Ковид пандемията е стимулирала любителите на стари автомобили да работят здраво. То нали народът казва: „Любовта ръжда не хваща“! Та така беше и сега, на Спасов ден или Денят на шофьора.

Събитието по традиция се организира от Българския автомобилен клуб Ретро и Съюза на българските автомобилисти и Столична голяма община. Мястото е традиционно – пред храм-паметника “Св. Александър Невски“ в столицата  се събраха стотици ретро автомобили.

За да не бъдем голословни, то рекордът падна.  Този път се събраха рекордните 487 автомобила. Досега са били малко над 400 преди ковид кризата. Миналата година бяха 373 коли.

Сега към споменатите 487 регистрирани при комисията, трябва да добавим и 32 мотоциклета и мотопеда, а също и 4 велосипеда. А, щяхме да забравим и двата автобуса – Ikarus и Чавдар, родно производство. На всичко отгоре отсъстваха „американците“. Става дума за армадата от американски лимузини, които са колорита на Спасов ден. Този път те имаха отделно събитие в Сливен.

Така че, рекордът е факт. Та като стана дума за любовта, то майстори и реставратори на автомобили са работили здраво и с мерак, за да се представят на такива събития. Затова и пред “Св. Александър Невски“ можеха да се видят съвсем нови коли, изградени по време на напастта от Ковид. Затова тази година, след паузата нашествието на ретро автомобили бе такова масирано и мощно.

През 1990 г. по идея на СБА бе положена традицията Спасов ден да се празнува с ретро парад. И тя бе спазвана стриктно всяка година. С изключение на 2020 г. Тогава ни натисна Ковид пандемията, а светът замря. По важното е, че нещата се раздвижват и интересът към ретро возилата става все по-голям.

Неслучайно Съюза на българските автомобилисти връчи 30 медала. Това бяха избрани автомобили от представителите на Съюза Марио Нецов и Милен Еленков. И двамата бяха на мнение, отличия заслужават поне два пъти,  че и повече коли, присъствали на площада. Защото наистина си личеше, че ювелирната и прецизна работа е безгранична.

Това мнение изрази и председателката на Българския автомобилен клуб Ретро г-жа Ваня Гюдерова.  Самата тя бе пристигнала със своя огненочервен кабриолет VW Golf.

Организаторите на парада бяха подготвили много награди: за най-добре реставрирани автомобили, за дебютанти, за ретро мотори и др. Общо имаше 41 купи и дипломи.

Първата награда спечели Citroen HY на Христо Коцев. Това е камионетка – подвижен павилион, от който се продават сандвичи, закуски и сладолед. Всичко бе автентично, само продавач липсваше. На второ място бе класиран Mercedes 190SL  от 1962 г. на Кръстьо Димитров. Третото място беше за Alfa Romeo GTV 1750 от 1965 година на Небойша Еленкович от Сърбия. Та ето че и гости от чужбина влязоха н топ 3.

Специалната награда на Политехническия музей за най-стар автомобил получи De Soto от 1928 г.  на цирк Колизеум. Наградата на публиката спечели Mercedes – Benz 115. Всъщност автомобили от тази марка изобилстваха на площада, включително и спортен Mercedes Gazella SSK.

Награди и купи  взеха още доста горди собственици на ретро возила.

Две червени „чудовища“ бяха едно до друго. Mercedes 230 S от 1938 г. на Кирил Николов и Jawa Velorex от 1966 г., която миналата година взе наградата на публиката.  Можеха да се видят два автомобила Skoda един до друг. Единият Felicia от 1960 г. на Александър Александров до Skoda 100.

Бежово-кафява лимузина Mercedes Daimler от 1932 г. събираше погледите с лукса си.

До наградената лимузина почти на 100 години – De Soto скромничко стоеше 10-години по-млад FIAT Balilla (1938 г.) на Димитър Кондев. Имаше още един FIAT 1100 от 1936 г.

Две наточени спортни коли Ford Capri в червено и синьо стояха един до друг.

Полицейски Volkswagen от Германия гордо „охраняваше“ Москвич 401 от СССР.

Като говорим за съветско производство, то за първи път се появи цяла армада от автомобили Волга в различни версии и разцветки. Имаше и ЗАЗ, а също и Москвич Кабриолет.

Повечето „американки“ бяха забягнали към Сливен, но се намираха и на площада. Като например Buick Special от 1955 г.

Колкото до мотоциклетите, то ви предлагаме галерия на някои от показаните модели: