Рали Дакар 2024: Сайнц с историческа първа победа за Audi, 4-а за испанеца

Карлос Сайнц показа изключително каране и стратегия в рали Дакар 2024 г., за да спечели първата победа на Audi в престижния рали-рейд. Двукратният световен рали шампион зад волана на Audi RS Q e-tron E2 водеше почти през цялата дистанция в 46-ото издание на Дакар в Саудитска Арабия. В крайна сметка Сайнц спечели победа с 1.20:25 ч. пред Гийом дьо Мевиус  с Overdrive Toyota.  Трети след драма в предпоследния ден стана Себастиен Льоб с Prodrive.

Трима различни производители спечелиха етапи при автомобилите. Prodrive води с 5 победи, 4 от които са на Себастиен Льоб и 1 за Насер Ал-Атия. Това бе 7-ият производител, с който пилотът от Катар печели на Дакар. Toyota спечели 4 етапа с 3 различни пилоти: 2 за Герлен Шишери и по 1 за Гийом де Мевиус и Лукаш Мораеш. За Audi Матиас Екстрьом спечели два пъти и Стефан Петерхансел веднъж, което бе неговата 50-та победа в Дакапр.

Единственият липсващ в списъка бе победителят Карлос Сайнц, който взе четвъртата си титла в Дакар след тези през 2010, 2018 и 2020 г. Испанецът не спечели нито един индивидуален етап за трети път в кариерата си в Дакар. А тя датира от първото му участие с Volkswagen през 2006 г. Матадорът успя обаче да надмине съперниците си с поредица от постоянни карания, като избягваше проблемите.

Това обаче не беше напълно безпроблемно 17-о участие в Дакар за Сайнц, който претърпя първия си неуспех в Пролога. Там едва завърши 48-и, компрометирайки стартовата си позиция за ралито.

Но 61-годишният състезател бързо се възстанови от този удар, за да се върне веднага в битката и поведе в общото класиране на етап 2. Саудитският пилот Язид Ал-Раджи с Overdrive се придвижи напред на следващия ден. Но той освободи пътя на Сайнц, след като преобърна своята Toyota Hilux в 48-часовия етап 6.

През втората седмица на ралито Сайнц повече или по-малко запази 20-минутната преднина, която наследи от Ал-Раджи. Най-силният му конкурент бе 9-кратния световен рали шампион Себастиен Льоб. Двамата се бяха „захапали“, когато французинът загуби един час на предпоследния етап с повредено окачване. Бе и без батерия във винтоверта, за да ремонтира колата си сам. Непростимо нещо за професионален екип.

След като Льоб беше извън надпреварата, Сайнц можеше да си позволи да махне крака си от газта и да стигне безопасно до финала. Той дойде в бивака в Янбу в последния ден извън топ 10. Пилотът на Audi обаче взе четвъртата си титла в Дакар. Тук не влиза триумфа му през 2008 г. в Централноевропейското рали. Така Сайнц се присъедини към списъка на най-успешните пилоти в историята на рали-рейдовете.

Той спечели Дакар с четири различни производителя. Предишните му успехи идват с различни марки -Volkswagen, Peugeot и Mini. Показателно е, че той отбеляза и първия триумф на Audi в Дакар. Германската марка влезе в Дакар едва през 2022 г. с амбициозния си проект – електрически RS Q e-tron.

Резултатът е подходящо изпращане за Audi от Дакар. Марката ще спре последната си останала фабрична програма, за да постави цялата си тежест зад предстоящия си проект във Формула 1 през 2026 г. със Sauber.

Audi се състезаваше за финал 1-2, докато двукратният шампион в DTM Матиас Екстрьом получи механични проблеми на етап 7, оставяйки Сайнц като единствения си претендент за победата.

В образцова демонстрация на екипна работа, както Екстрьом, така и Стефан Петерхансел,  помогнаха на Сайнц за победата, особено през през втория ден. Петерхансел изпусна шанса си за 15-и триумф в Дакар. Той имаше поредица от проблеми през първата седмица.

Това беше в рязък контраст с Prodrive, където пилотът на Bahrain Raid Extreme – Льоб беше оставен до голяма степен сам след напускането на Насър Ал-Атия от Дакар.

Льоб се очерта като основен съперник на Сайнц след изключителната си победа на 48-часовия етап 6. Французинът трябваше да преодолее 30-минутен дефицит, след като загуби значително време в първия и третия ден със спукани гуми и други проблеми.

Льоб незабавно намали преднината на Сайнц с една трета, като спечели етап 7 и след това успя да стигне на пет минути от испанеца. После се изгуби в пустинята с грешка в навигацията.

Льоб се върна на 13 минути от Сайнц в предпоследния ден, когато удари камък след приземяване от гребен, повреждайки окачването на колата. Тъй като Ал-Атия, който се премести в Prodrive от Toyota през зимата, напусна ралито с поредица от проблеми на своя Hunter, деветкратният шампион на WRC трябваше да чака повече от час, докато пристигне друг пилот на Prodrive на местопроизшествието с резервните части, от които се нуждаеше, за да поправи колата си.

Това позволи на Де Мевиус да си осигури второ място в първото си излизане в клас Ultimate/T1+ на Дакар. Льоб се задоволи с последното място на подиума, въпреки че спечели пет от 12-те етапа, включително финалния.

Overdrive успя да надмине заводския отбор на Toyota благодарение на впечатляващото представяне на новобранеца в T1+ Де Мевиус, който взе шокираща победа на началния етап с неговия клиентски Hilux.

Заводският тим на Toyota можеше да завърши в топ 3 с Лукаш Мораеш. Бразилецът обаче спря на етап 11 само на 60 км от финала и загуби два часа в ремонт на колата си. От това се възползва друг пилот на Overdrive – Герлен Шишери, който спечели две поредни победи на етапи 10 и 11, за да завърши 4-и зад бившия си съотборник в Prodrive Льоб.

Това прати Мартин Прокоп от MP Sports Ford до пето място, най-добро класиране в кариерата му в Дакар. Чешкият пилот направи впечатляващо възстановяване след мъчителен начален етап, който го остави на 45-то място.

Южноафриканският новобранец Гай Ботерил в крайна сметка се оказа най-добрият представител от петте отбора на заводския отбор на Toyota на шесто място, с 2.40 часа по-назад от Сайнц. Победителят от 2009 г. Жиниел де Вилиерс беше 7-и, докато проблемите на Мораеш го оставиха да падне до девето място след участието на Toyota Baltics на Бенедиктас Ванагас. Десети стана Матийо Серадори  с неговия Century CR6-T с две задвижващи колела, въпреки че французинът претърпя собствена драма на предпоследния тест.

Снимки рали Дакар и Audi