Рали Дакар 2023: Пясъчният диагонал

Ще има нов маршрут за четвъртото издание на Дакар в Саудитска Арабия от 31 декември 2022 г. до 15 януари 2023 г. и 1-ви кръг от Световния рали-рейд шампионат на FIA-FIM.

Маршрутът ще отведе пилотите от плажовете на Червено море до пясъците на Арабския залив в Дамам. Това пресичане на страната всъщност ще бъде пълна обиколка, тъй като 14-те етапа първо ще отведат Дакар до северозападните планински райони, преди да се насочат към дълбокия югоизток за тридневно пътуване през океана от дюни в Празния квартал .

XXL бивак близо до плажа

Състезателите ще пристигнат в Саудитска Арабия близо до плажа. Новият стартов формат ще побере целият керван в Дакар по време на последните технически и административни проверки. Те ще се проведат основно на пистата Льо Кастеле в края на ноември. Структурите са преработени за случая, за да включват и зони за забавление и взаимодействие. Концепцията “Морски лагер” се състои в превземане на парче пустиня край морето. Приключението вече е започнало.

1 + 14 = 15 дни на състезанието

Дакар 2023 се характеризира със своята дължина, с 14 етапа плюс пролог за общо 15 дни състезание. Маршрутът включва 70% нови специални етапи. Това е и най-плътният рали формат в съвременната си ера. По-голямата част от специалните етапи са близо 450 километра. Секторите за връзка ще бъдат по-къси. Финалните линии са по-близо до биваците, което ще намали времето за връзка. Като цяло, с почти 5000 км специални етапи, това издание ще включва най-дългата дистанция от 2014 г. насам.

Три дни в Празния квартал

Състезателите на Дакар са се запознали с този огромен регион на саудитска територия. Той е познат като „Празния квартал“ на Арабския полуостров. Но набезите към маратонския бивак в Шубейта през 2020 г. или примките, проследени от Вади Ад Давасир, разкриха само малка част от тази огромна пустиня. Благодарение на маршрута, който осигурява комуникация със съседната държава Оман, сега е възможно много по-дълбоко потапяне в пясъците. Позволява да се създаде бивак в крайния източен регион на Саудитска Арабия. Пилотите ще трябва да се справят и с предизвикателството на маратонски етап през трите дни в Празния квартал.

Награди за „Изследователите“

Дакар има славата да събира най-успешните състезатели на планетата и ентусиасти, които си поставят спортното предизвикателство за цял живот с много по-малко претенции. Взаимната гордост да се мине по състезанието по един и същи маршрут е неразделна част от същността на Дакар. Съответните средства на професионалистите и аматьорите осигуряват допълнително насърчаване на последните. Те всеки ден ще се възползват от отделно класиране и парична награда. Ще има списък с “Фабрични пилоти“ за всяка категория въз основа на резултатите в тяхната кариера в рали-рейдовете. „Изследователите“ ще се състезават за ценни бонуси, за да потвърдят подобрението си в дисциплината като оборудване и др.

Случайни пътни книги, без копиране!

Принципът е познат от дълго време в началните училища, където учителите понякога раздават различни задачи на двама ученици на един чин… Това е най-добрият начин да се гарантира, че умните състезатели няма да се изкушат да копират. По подобен начин маршрутите на повечето специални етапи ще бъдат разделени на две в повече или по-малко дълъг участък. Пътните книги на маршрутите A и B ще бъдат разпределени на случаен принцип. Състезателите, изкушени да последват тези преди тях, без да се замислят, рискуват да пропуснат своите точки и по този начин да понесат тежки наказания.

Мотоциклетисти с бонус за откриване на етапа

Последователността от етапи предизвиква йо-йо ефект сред водещите състезатели. Той може да даде опортюнистични състезателни стратегии. Да бъдеш първият, който започва етап е най-деликатната позиция от всички. Случва се така, че етапната победа може да се възприеме като недостатък до такава степен, че някои ездачи доброволно се отказват от нея. Така те искат да избегнат да се изложат на почти неизбежна загуба на време на следващия ден. Догодина ще бъдат присъдени компенсации за време.

Дигитална пътна книга за всички

Хартията е нещо от миналото. През последните няколко години “таблети” се появяват в колите, а след това и в камионите, преди да бъдат тествани от ездачите в елитната категория. Системата е щателно тествана и вече е готова за използване във всички категории. Всички превозни средства ще бъдат оборудвани с тази цифрова версия на пътната книга от 2023 г.

Дакар класик: две нови предизвикателства

Със 140 автомобила, второто издание на Dakar Classic беше голям успех и подчерта значителните разлики в потенциала между по-старите автомобили и тези от края на 90-те години. По този начин е добавена скоростна група, наречена H0, за да се дефинират по-ниски средни скорости, адаптирани към по-малко мощни автомобили. Ще има две нови предизвикателства: “Authentic Codriver Challenge” за превозни средства, които влизат без съвременни електронни инструменти и “Iconic Classic Club” за оригинални превозни средства, участвали в Дакар през 20-ти век. По този начин се изключват всички превозни средства “реплики”. Комисия за подбор ще ограничи броя на заявките до максимум 150.

Бъдещето на Дакар – още една стъпка напред

Дакар направи решителна крачка напред в енергийния си преход през 2022 г. със създаването на категория T1-U и грандиозното влизане на хибридните 4×4 на Audi, победители в 4 специални етапа с Карлос Сайнц, Матиас Екстром и Стефан Петерхансел. Разработват се нови проекти и напредъкът продължава благодарение на използването на биогорива или синтетични горива, които драстично намаляват въглеродния отпечатък на превозните средства.