Рали Дакар 2023: Льоб – неудържим, Бенавидес – предизвикателен в етап 11

Дългоочакваният ден на гмуркането в Празния квартал настъпи. На на финала този напрегнат ден в на етап 11 триуфира отново, за 4-и пореден път Себасткиен Льоб с BRX при  автомобилите и Кевин Бенавидес с КТМ при мотоциклетите.

След бягане по границата с Обединените арабски емирства вчера, днес беше ред на Султаната на Оман. Състезателите  и екипажите се озоваха на един хвърлей разстояние по пътя си към лагера на маратона, бивак без сервизни екипи. В това огромно пустинно пространство на състезателите на ралито бяха предложени 275 км специално изпитание, с изобилие от естествени дюни. Имаше също така и гигантски участъци, позволяващи на участниците да се опитат да достигнат максимално разрешените ограничения на скоростта: 160 км/ч за мотоциклети и 170 км/ч за колите. Лучано Бенавидес се чувстваше комфортно и на двата типа терен и ясно демонстрира, че е сред мъжете, които трябва да се следят в неговата категория. Той бе крайно предизвикателен по трасето. Да не говорим за неизчерпаемия Себастиен Льоб, който нише пабесда след победа по трасето.

Опасностите, гафовете и ударите са толкова чести в дисциплината рали-рейд, че правят всички прогнози рисковани. Това правило е валидно както в началото на Дакар, така и само в предния ден. Този факт  още е в съзнанието на всички само няколко дни преди финала.

Това се вижда от класацията на мотоциклетистите, в която лидерът днес отново се смени.  Кевин Бенавидес окупира върха  само за днешния ден. Победителят през 2021 г. беше детрониран от Скайлър Хоус от върха, но все още се бори за титлата, като изостава само с 2:44 мин. И това, въпреки че неговият съотборник в KTM Тоби Прайс е по-добре позициониран – втори, с малка разлика от едва 28 секунди в генералното от Хоус.

Тази близост и малка разлика в надпреварата сред елита, особено разпали апетита на Лучано Бенавидес. Той изоставаше от съперниците си през първата седмица поради няколко загубени минути, но в момента показва, че е във форма. Пилотът на Husqvarna направи демонстрация на дюните на Празния квартал, за да стане първият трикратен етапен победител в категорията тази година. Тоа започва сериозно да се доближава до състезателите пред него, чиито места са в обсега му. Малкият брат наистина порасна и сега е на 6-то място в класирането, по петите на Адриен Ван Беверен с Honda. Французинът, който направи най-големите загуби за деня, сега има разлика от повече от 15 минути между себе си и Скайлър Хоус.

След Лучано Бенавидес бе Даниел Сандърс на 1:38 мин., а трети бе Прайс на 1:56 мин. С четвъртото си място Хаус бе на 2:44 мин. все пак запази лидерството си, макар и твърде крехко. На 2:54 мин. в етапа остана Пабло кинтанила с Honda.

Прогресът при моторите на Лучано Бенавидес може да е успешен, но е по-малко впечатляващ от този на Себастиен Льоб при автомобилите. Французинът неумолимо се доближава до второто място, заемано от Лукас Мораес. Бразилецът ревниво се е вкопчил в позицията си и все още има девет минути преднина, въпреки щурма, показан от пилота от Елзас. Льоб продължава да доказва, че в момента е най-бързият в Саудитска Арабия

С победа в първата част от маратонския етап, Себастиен Льоб постигна четвърти пореден успех в специално изпитание тази година. Подобна серия не е постигана досега в елита на автомобилната категория след Карлос Сайнц (2009), Ари Ватанен (5 поредни етапа през 1989, след това 4 през 1990) и Джаки Икс (през 1982, 1983 и 1984). Разбира се, рекордьорът по победи в рали WRC твърди, че не се интересува от статистика, но в случая подобно омаловажаване на постижението му, би било погрешно. Може обаче да не е достатъчно да окаже сериозен натиск върху Насър Ал-Атия, за да го дестабилизира.

След Льоб днес финишира Герлен Шишери на 2:16. На съвсем малко – само 10 секунди от него и на 2:26 мин. от Льоб е единственото оцеляло Audi в колоната, това на Матиас Екстрьом. Той еостана сам, след като стана ясно и окончателното отпадане на Карлос Сайнц. На следващите две места са блазилецът Мораис на 6:12 и лидерът Ал-Атия – на 6:42.

В категорията Т3 приключи двубоят на  Гийом дьо Мевиус с Остин Джоунс на върха на категория Т3. Това стана след 40 км, когато белгиецът получи  механичен проблем, от който загуби с час и половина. След като триумфира в състезанието T4 миналата година, американецът има свобода да направи смяната на категорията успешна. Тъй като екипът на Can-Am гледа към бъдещето, но ги избива студена пот,  след като на финала на етапа 1-2-3 постигнаха машините на  Yamaha, карани съответно от Рикардо Порем, Жоао Ферейра и Игнасио Касале.

В състезанието Т4 обаче мачът между световния шампион Рокас Бачушка и неговия 18-годишен претендент Ерик Гочал е в разгара си. Предимството се обърна в полза на Литва на етап 11, спечелен от Рокас с малка преднина – само с 37 секунди, като запази преднината си в генералното класиране до 4:17. Все оща обаче не е ясна ситуацията в  категорията SSV.

Янус Ван Кастерен също ще има трудности да контролира преднината си в категорията на камионите през следващите няколко дни, с предимство от само 1:12 мин.  пред Мартин ван ден Бринк, победителят от днешния етап. Двамата са с Iveco.