Разкриха подробности за прототипа на Ducati MotoE

От Ducati разкриха техническите детайли на проекта MotoE. „V21L“ от Борто Панигале идентифицира първият електрически мотоциклет на Ducati. Това е прототип, който от 2023 г. ще се състезава в Световната купа FIM MotoE. В този серии базираният в Болоня производител на мотоциклети ще бъде партньор като единствен доставчик с 18 мотоциклета на пистата по време на всеки състезателен уикенд.

Проектът MotoE има стратегическо значение за Ducati, тъй като дава възможност да се развива експертен опит за бъдещето. Така се поддържа подходът, който винаги е подхранвал ДНК-то на базирания в Болоня производител. Това са експериментиране с технологични решения в света на състезанията и работа, за да се гарантира, че всичко, което е разработено в тази област, може след това да се прехвърли в мотоциклети, предназначени за ентусиазирани Ducatisti от цял ​​свят.

Клаудио Доменикали, главен изпълнителен директор на Ducati: „Преди няколко седмици имах изключителната възможност да карам Ducati MotoE на пистата и веднага осъзнах, че живея в исторически момент. Светът преминава през сложен период и устойчивостта на околната среда е елемент, който всички индивиди и всички компании трябва да имат за приоритет, ако искаме да запазим деликатния баланс на планетата. Като Ducati, ние схванахме тази нужда и тръгнахме да търсим предизвикателство, което би ни позволило да допринесем за общата цел за намаляване на емисиите на CO₂ и в същото време да запазим вярата в нашата ДНК, свързана със състезанията. Ние се съгласихме с решителност да разработим най-ефективния електрически състезателен мотоциклет, който сегашната технология прави възможен, и да използваме този проект като лаборатория, в която да изградим нашето бъдеще. Резултатът, който постигнахме е изненадващ. Още щом седнах на мотора осъзнах качеството на работата на екипа и когато се върнах в гаража изпитах дълбоко чувство на гордост за това, което отново успяхме да постигнем.”

За да произведе прототипа MotoE, базираният в Болоня производител на мотоциклети събра екип, който обединява дизайнерите на Ducati и Ducati Corse.

Роди се наистина изключителна комбинация от умения. Създаването на мотора следва процедурата, която обикновено се приема за производствени байкове, предизвиквайки тясно сътрудничество между членовете на екипа. Това доведе до нови начини на мислене и дизайн, насърчени от такъв технологично предизвикателен проект.

Разпределението на задачите и непрекъснатият диалог между хората, които съставляват екипа, бяха основни през целия процес. Ducati R&D се погрижи за всички дейности по управление на проекти, заедно с дизайна и симулациите на електрическото задвижване. За дизайна на MotoE се погрижиха от Centro Stile Ducati, който също създаде ливреята на мотоциклета. Ducati Corse, от друга страна, работи върху дизайна на електронните части, върху софтуерните контроли и стратегии, върху симулациите на динамиката и аеродинамиката на мотоциклета и накрая върху процесите на сглобяване, тестване и събиране на данни.

Резултатът вече е задоволителен. Ducati MotoE има общо тегло от 225 кг – с 12 кг по-малко от минималните изисквания, наложени от Dorna и FIM за мотоциклет, способен да завърши състезателното разстояние. Максималната мощност и въртящият момент са съответно 110 кВт (150 к.с.) и 140 Нм. Това позволява на мотора да достигне скорост от 275 км/ч. на писта като Муджело в Италия.

Винченцо Де Силвио, директор на научноизследователската и развойна дейност на Ducati: „За Ducati възможността да станат доставчици на Световната купа FIM MotoE е не само технологично вълнуващо начинание, но и най-добрият начин за интерпретиране на предизвикателствата на новото хилядолетие. Състезанието представлява идеалният терен, върху който да се развиват иновативни технологии, които след това ще се прехвърлят в производството на мотоциклети. В този момент най-важните предизвикателства в тази област остават тези, свързани с размера, теглото, автономността на акумулаторите и наличието на мрежи за зареждане. В Световната купа на FIM MotoE ще бъде основна подкрепа за научноизследователската и развойна дейност на продуктите, заедно с физиологичната еволюция на технологиите и химията. Подпомагането на вътрешния опит на компанията да се разраства е от съществено значение днес, за да бъдем готови, когато дойде време да поставим първия уличен електрически Ducati в производство.”

Комбинацията от опит, страст и работа на екипа на Ducati MotoE доведе до раждането на електрически мотоциклет с уникални технически решения.

Започва се с батерията, най-обвързващият и характеризиращ елемент по отношение на масите и размерите. При Ducati MotoE тя се характеризира с форма, специално проектирана да следва естествения ход на средната зона на мотора. Батерията тежи 110 кг и предлага капацитет от 18 киловатчаса с 20 киловата гнездо за зареждане, интегрирано в опашката. Вътре има 1152 цилиндрични клетки от типа “21700”.

Инверторът с ниско тегло от 5 кг е получен от високопроизводителен модел, използван в моторни състезания за електрически превозни средства. Моторът е с тегло 21 кг и максимална скорост на въртене от 18 000 об/мин. Той е разработен от партньор.

Цялата система се основава на напрежение от 800V (с напълно заредена батерия), за да се увеличи максимално мощността на електрическото задвижване и в резултат на това производителност и обхват.

Едно от най-модерните технически решения, тествани на Ducati MotoE, се отнася до охладителната система.

Компонентите на прототипа всъщност се охлаждат от особено сложна и ефективна течна система с двойна верига, проектирана да отговори на различните термични нужди на батерията и мотора/инвертора. Това гарантира изключителна редовност на температурите с важни предимства по отношение на постоянството на производителността, а също и във времето за зареждане. Всъщност не е необходимо да се чака батерията да се охлади, за да започне процеса. Ducati MotoE може да се зарежда веднага щом влезе в гаража и са необходими около 45 минути, за да се презареди до 80% от неговия обхват .

Корпусът от въглеродни влакна на батерията също действа като натоварена част от шасито, както се случва с двигателя Ducati Panigale V4, с алуминиева монококова предна рамка за предната част с тегло 3,7 кг. Задната част е съставена от алуминиево подвижно рамо с тегло 4,8 кг с геометрия като тази на състезателното Ducati Desmosedici в MotoGP. Задната подрама, която интегрира опашката и седалката на водача, е изработена от въглеродни влакна.

Зоната на окачването разполага с обърната вилка под налягане Öhlins NPX 25/30 с диаметър 43 мм отпред, получена от Superleggera V4, докато отзад има амортисьор Öhlins TTX36 и е напълно регулируем. Амортисьорът на кормилното управление е регулируем възел Öhlins.

Спирачната система се доставя от Brembo и е оразмерена за специфичните изисквания на Ducati MotoE.

Отпред е двоен стоманен диск с диаметър 338,5 мм с увеличена дебелина, който има перки на вътрешния диаметър с цел увеличаване на площта на топлообменната повърхност и подобряване на охлаждането на диска в условия на екстремна употреба на пистата. На този двоен диск работят два апарата GP4RR M4 32/36 с радиален главен цилиндър PR19/18. Отзад апаратът P34 действа върху единичен диск с диаметър 220 мм и дебелина 5 мм с главен цилиндър PS13. Екипите могат също да изберат да оборудват машините си с допълнителен контрол за задна спирачка, разположен на лявото кормило, който ездачът може да използва като алтернатива на този с педала.

Процесът на разработка на Ducati MotoE включва и тестовия екип на Ducati Corse, ръководен от Марко Палмерини, който работи по пистата. Прилагат се същите методологии, използвани в MotoGP, благодарение и на подкрепата на пилотите Микеле Пиро, Алекс Де Анджелис и Чаз Дейвис. Чрез работата по електрониката, целта беше да се получи реакция на газта като тази на ендотермичен блок и реакция от електронните контроли (като Ducati Traction Control, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control и карти на дросела/моторната спирачка). Те не са различни от тези на състезателните мотоциклети, с които са свикнали ездачите на Ducati.

Възможността за прилагане на метода за разработка и тестване, вече се използва в MotoGP.

С точната последователност от тестове, които трябва да се извършат върху различните компоненти, за да се увеличи максимално производителността на всеки ден на пистата. Тя също беше постигната благодарение на ефективността на охладителната система, който намали времето за зареждане до минимум. Така се позволява наистина значителна непрекъснатост на употреба за електрически мотоциклет. Работата по разработката е включвала специфичен курс за обучение на целия участващ персонал. Използват се знанията, споделени в рамките на Volkswagen Group, за да се гарантира пълната безопасност на водача и техниците.

Фактът, че Ducati принадлежи към Volkswagen Group, която превърна електрическата мобилност в основен елемент от своята стратегия до 2030 г. „Нови автомобили“. Тя представлява най-добрата предпоставка за изключителен обмен на опит в областта на електрическите задвижвания. Ducati е в тесен контакт с експертните центрове на Групата и с Центъра за върхови постижения (CoE) в Салгитер в Германия, но също и с други марки на Групата като Porsche и Lamborghini.

Работният план на проекта Ducati MotoE вече е достигнал напреднал етап на развитие и напредва с бързи темпове към 2023 г., годината, в която Ducati ще поеме ролята на единствен доставчик на Световната купа FIM MotoE с 18 електрически мотоциклета на пистата всеки уикенд.

Следващата цел за базирания в Болоня производител е да се възползва от участието в най-важното състезание в света за електрически мотоциклети, за да експериментира с иновативни технологии, да обучава нови умения и да учи как да създава, веднага щом технологията позволи, електрическо превозно средство Ducati, което е спортно, леко, вълнуващо и способно да задоволи всички ентусиасти.