Продажбите на мотоциклети в България или Големият скок!

Близо 2000 регистрирани нови мотоциклети в България през 2022 г. 1503 машини продадени от членовете на ААП. Honda е пазарен лидер с 222 броя.

Без малко 2000 броя са новите регистрирани двуколесни у нас през миналата година. Това е абсолютен рекорд от много години насам. Очевидно българският пазар на двуколесни се развива и разраства. И този ръст е само за една година!?

По данни на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (AAП) за 2022 г. у нас са реализирани 1503 единици нови машини. Но това са само от членове на Асоциацията. Инак новорегистрираните мотоциклети, скутери, мотопеди и ATV-та у нас са без няколко броя, близо 2000.

Ръстът е очевиден, тъй като за 2021 г. от ААП отчетоха 1100 продадени нови мотори. За 2022 г. са с 403 повече. Така за пета поредна година броят на реализираните нови машини нарасна и то драстично. Това е добре за нашия иначе доста свитичък пазар.

Като направим съпоставка се вижда, че тенденцията от над 1000 единици се запазва вече пета година. През 2018-а за първи път бе прехвърлена границата от 1000 броя – 1028. Пред 2019 г. бройката беше 1071, а през 2020 имаше лек спад, но най-вероятно заради пандемията на Covid-19. Но такъв грандиозен скок не е имало.

Какви са причините за ръста? Дали е заради кризата с електрониката и чиповете при автомобилите, и дългого чакане за нова кола? При мотоциклетите недостига на чипове, електроника и материали сякаш не се отрази толкова.

Дали е заради постковдния синдром при клиентите! Или пък заради скока на цените на горивата? Все пак и най-харчещия мощен мотоциклет при разумно каране е с разход около 5 или 6, максимум 7 л на 100 км. Доста пестеливо возило! А защо не и факторът на непрекъснато нарастващия трафик в градовете!

Промените в климатичните условия и възможността за почти целогодишно използване на мотоциклети и скутери също оказва влияние. Според пазарни експерти, всички фактори влияят за повишеното търсене на двуколесни. Бихме изтъкнали и още една и то немаловажна причина – повишаване на мотоциклетната култура на българина.

През 2022 година, по някакво стечение на обстоятелствата, Honda не само са пазарен лидер, но са с 222 продадени машини. Срещу 174 за 2021-а. Така за втора поредна година марката, държаща от десетилетия първото място по продажби на мотоциклети в света – Honda, отново е лидер и на българския пазар. Сега Бултрако АД държи 14,8% пазарен дял у нас.

Това е рекорд за вносителите на марката и високо вдигната летва за останалите. По данни на вносителите на Honda, най-много с продажбите машини с кубатура от 251 до 500 куб. см. – 93 бройки. Всъщност това са и най-търсените машини в България по принцип. И то от години.

На второ място по продажби са BMW със 192 машини или 12,8 % пазарен дял. Тук обаче най-много са продажбите при мотоциклетите над 1000 куб. см. Не е тайна, че най-търсени при баварците са адвенчърите R 1250 GS. Но и тук популярни са машините в споменатата най-търсена кубатура.

На трета позиция са КТМ със 190 броя или 12,6%. Австрийците от Матигхофен имат само два реализирани мотоциклета по-малко от баварците. Тук също най-много са продадените машини в категорията 251 до 500 кубика. При КТМ обаче има една особеност, че те са единствените,  заедно с Husqvarna с продажби във всички кубатурни категории – от под 50 до над 1000 куб. см.

На четвърта позиция са Vespa със 182 броя и 12,1% пазарен дял. Тук първенството се държи от най-малките скутери – под 50 кубика.  Пети в класацията са Yamaha със 143 машини и 9,5% пазарен дял. Най-търсените машини на тази марка са в обемните граници от 501 до 1000 куб. см. – 67 броя. Топ 6 се оформя от третия представител на голямата японска четворка – Kawasaki със 106 броя и 7,1% пазарен дял. Марката е първенец в по продажби от 501 до 1000 куб. см. – 75 бр. Споменатите марки на първите шест места имат над 100 реализации.

При доста марки има също сериозно увеличение на продажбите. Сред тях са GasGas – 47, Kymco – 42, Aprilia – 40, Suzuki – 37, Benelli – 31, Triumph – 30 и др. 24 броя, Suzuki и Benelli с по 21, Moto Guzzi с 13 и др.

Във всички категории има увеличение на продажбите. И всички са над 100 броя. Само до 50 куб. см има спад с една машина по-малко.

Както вече стана дума, най-много двуколесни превозни средства са продадени в кубатурата от 251 до 500 куб. см – 562 броя или 37,4%. Това са над една трета от продажбите.  Така че, традицията се спазва. В тази категория лидери са КТМ със 138, следвани от Honda с 93 и Vespa с 92.

На второ място са мотоциклети от средната кубатура и големите скутери в диапазона от 501 до 1000 куб. см. Реализирани са 334 броя или 22,2%. Тук лидери са Kawasaki със 75 бр. Втори са Yamaha с 67 бр. Докато миналата година тройката бе изцяло от японски марки от Big Four, сега BMW нарушава японското спокойствие с трето място и 53 мотора, а Honda са 4-и с 49.

На трето място вече са скутерите и моторите между 51 и 125 кубика със 173 единици и 11,5% пазарен дял. Досега този кубатурен диапазон бе по-назад в класацията. В топ 3 са Honda с 54 броя, Yamaha с 23 и Vespa с 21.

Със съвсем малко „от подиума“ отстъпва „Тежката категория“ над 1000 куб. см. Тези машини се нареждат на 4-о място със 171 броя и 11,4% пазарен дял. Продажбите са увеличени със 76 мотора спрямо 2021 г. Лидери отново са BMW със 77,  следвани от Honda с 19 и Triumph с 18.

Най-малките машини – до 50 куб. см, минаха с две места назад – чак на 5-о. Това обаче продължава да е най-масовият и търсен клас. За тази кубатура не се изисква специална категория, а могат да се карат с обикновена шофьорска книжка. Пък и машините са поставени доста добре ценово. Продадени са 154 броя или 10,2%. Класиката Vespa остава непобедима, макар и с по-малко продажби – с 67 скутера. Peugeot са втори с 49 броя, а третото място вече се заема от Kymco със 17.

Най-малко са продажбите по традиция в категорията от 126 до 250 куб. см. Въпреки това тук скок повече от два пъти – от 48 броя през 2021 г. до 109 бр. за 2022 г. Това е 7,3% пазарен дял. Лидери са Beta с 18 бр., следвани от КТМ с 15 и Husqvarna 14.

През 2023 г. всеки един от вносителите, включително и тези, които не са членове на ААП, очакват ново увеличение на продажбите. Вече традиционното мотоциклетно изложение Moto Expo, което е катализатор на продажбите на нови машини, ще го има отново. То ще бъде от 20 до 23 април в нова, по-голяма зала Арена София. На него ще има не само премиерни за България модели, но и световни премиери. Естествено, ще бъдат показани и всички новости в индустрията. Те бяха представени за първи път на изложението EICMA в Милано в края на 2022 г.