Приключението EXTREME E на Хамилтън, Розберг и Бътън започва този уикенд

Този уикенд е запазен за Extreme E – едно от най-екстремните състезания в моторните спортове, които светът може да види. Саудитска Арабия е първото място, където 12 отбора, водени от легенди като Хамилтън, Бътън, Розберг и други, ще заемат позиция и ще тестват екстремните възможности на своите състезателни електрически машини. Надпреварата ще започне в град Ал-Ула, което означава „първи скок“ на арабски, насред пустинен оазис, като квалификациите са планирани за 3 април, докато финалите ще се състоят 24 часа по-късно.

Горещината на пустинния пясък, прахът и жаркото слънце ще бъдат предизвикателствата пред пилотите по време на първите пет екстремни локации. Но освен да се бори за точки и отличия, всеки от тях ще се състезава за запазването на планетата, което е една от основите цели на Extreme E. Данните показват, че в следващите няколко десетилетия източниците на питейна вода ще намалеят с 10 до 30 процента в определени части на света, което пряко ще засегне 2,4 млрд. души. Очаква се 700 млн. души да сменят мястото си на живеене поради тези предизвикателства. В същото време всяка година поради суша 12 милиона хектара орна земя се превръщат в неплодородна почва.

В тази битка с безмилостната пустинна среда ключовата роля ще бъде изиграна от превозното средство ODISSEY21 – или по-точно от неговия изключително важен компонент – гумите. Защото, ако двигателят е сърцето на автомобила, то гумите са мускулите, които носят конструкцията. За да се издържи преходът от горещината на пясъка към леда, а след това към влажността на джунглата и други екстремни локации по целия свят, беше необходимо да се създаде продукт, който представлява един вид революция в автомобилните състезания.

Експертите от Continental постигнаха точно това. 94 САНТИМЕТРА ВИСОКИ ТЕХНОЛОГИИ Страничният борд на гумата Continental CrossContact има маркировка 37×12.5 R17, което означава, широчина от 31,75 см, височина от 94 см и предназначена за колело с размер 43,18 см. Шарката на протектора е оптимизирана за отлично поведение при всякакви видове терен, като каучуковата смес е специално разработена за тази гума. Каркасът на гумата също е подсилен. Страничният борд играе ключова роля в цялостната конструкция на една гума в най-пълния смисъл на думата. Съвременните автомобили от среден клас вече обичайно имат допустимо брутно тегло от 1500 до почти 2000 кг.

Все по-популярните джипове достигат до три тона. Въпреки това страничният борд всъщност е най-слабият компонент в сравнение с протектора, който свързва превозното средство към пътната повърхност – или бордът, който придържа гумите към джантата. Товароносещият елемент в гумата е на практика въздушната или газовата смес под налягане, намираща се вътре. Техниците изчисляват капацитета на товароносимост на една идеална диафрагма според функцията „вътрешно налягане x контактна повърхност. В случая с гумите твърдата структура на корпуса прибавя допълнителен товароносещ компонент от 10 до 15 процента. Благодарение на сензори и технологията ContiPressureCheck данни за гумите, като например налягане на въздуха и температура, ще бъдат показвани на пилотите по време на състезанието на екрана в кокпита, което ще им позволи да адаптират стила си на шофиране към екстремни ситуации.

ODYSSEY 21 е единствен по рода си: предаването на 550 к.с. върху всеки вид терен, който тази планета може да предложи, в автомобил с тегло от 1,8 тона със сигурност ще тества до краен предел възможностите на гумите. Основната разлика между електрическо задвижване и традиционен двигател с вътрешно горене е енергийната ефективност. Двигателите с вътрешно горене обикновено демонстрират много по-ниска енергийна ефективност спрямо електрическите мотори при преобразуване на входящата енергия от горивото в механична енергия на сцепление. Ефективността на двигателите с вътрешно горене е ограничена до теоретичен максимум от около 60 процента – много по-малко от типичната ефективност на електрическите мотори, при които на практика няма теоретичен лимит.

ЕКСТРЕМНИ ЛОКАЦИИ ЗА ШОФИРАНЕ НА РЪБА 

Extreme E е шампионат, предназначен за любители на адреналина, в който електрически джипове се състезават в едни от най-отдалечените части на света. Сезонът започва в Саудитска Арабия и оазиса Ал-Ула (3-4 април), след това преминава към Ретба, розово езеро в средата на Сенегал (29-30 май). Следва Кангерлусуак („големият фиорд“) в Гренландия (28-29 август) и град Сантарем в тропическата гора на Бразилия (23-24 октомври). Големият финал е запазен за Ушуая – столица на аржентинската провинция Огнена земя (11-12 декември). Трасетата са дълги между 6 и 10 километра, като при всяко трябва да бъдат преминати пет до шест виртуални врати.

Шампионатът е замислен така, че две групи от шест отбора да се състезават един срещу друг по пистови трасета. Четирите най-добри отбора ще бъдат поставени във фаза на елиминация, където пилотите ще се състезават един срещу друг за желаното място на финалите.

ОТБОРИ

Големите съперници Люис Хамилтън и Нико Розберг са сформирали свои отбори, които да участват в състезанията, като те се казват съответно X44 и Rosberg Xtreme Racing. Освен тях към шампионата като пилоти са се присъединили Микаела Олин Котулински и Дженсън Бътън (JBXB), Матиас Екстрьом и Клаудия Хюртген (ABT), Лая Сайнц и Карлос Сайнц (XE), Джейми Чадуик и Стефан Саразен (Veloce Racing), Кейти Мънингс и Тими Хансен (Andretti United), Кристин Джампаоли Зонка и Оливър Бенет (Hispano Suiza Xite Energy), Сара Прайс и Кайл Ледук (Chip Ganassi Racing). Както се вижда, всеки отбор се състои от мъж и жена, тъй като надпреварата също така цели да насърчава равенството между половете.

ODISSEY 21 

Мощността на това превозното средство достига 550 к.с. С тегло от 1,8 тона и широчина от 2,3 метра този електрически джип е уникален. Разполага с мощността да достигне скорост от 100 км/ч за 4,5 секунди.

УСТОЙЧИВОСТ

Extreme E цели да вдъхнови хората да работят заедно, за да намалят глобалното затопляне до 1,5°C до 2030 г.

Източник: Sportal.bg