Новото BMW CE 04 – тихата революция

BMW Motorrad отваря нова глава в градската двуколесна мобилност с електрическо задвижване. Това става с новото BMW CE 04. Наричат го тихата революция. И представянето му е по особено образен начин.

„Рано сутринта. Градът се пробужда. По пътя към гаража си вдишвам все още хладния въздух. Нося небрежно каска и грейка, която е едновременно модерна и функционална. Протекторите са незабележими, но ми дават чувство за сигурност. Готов съм за започване на деня.

Моето BMW CE 04 е в гаража. Вълнувам се от неговия футуристичен стил и дизайн. Ниското положение на батерията дава на скутера изцяло нова геометрия. Пълно отклонение от предишните конвенционални модели. Радвам се да го видя отново. Това е страхотно усещане – всеки ден.

За мен това е символът на нова ера – ерата на тихата революция.

Първите птици чуруликат, градската джунгла се пробужда. Звуците на града започват да набъбват. Всичко се задейства. Хората се движат – помежду си и паралелно. Пътеки се пресичат.

Какво ще донесе новият ден? Тапас с приятели в малкия бар до реката? Или изложбата в музея на модерното изкуство? На първо място има срещи в офиса. Семинари, срещи, посещения на клиенти. Ето как се чувства животът.

Свързвам смартфона си със скутера и с едно движение на китката активирам машината. Неговите светодиоди светват. Тих съм, но искам да ме видят. Всичко е толкова просто и гладко.

Най-накрая отново тръгваме. Дори когато закусвах, не можех да чакам. Дори птиците не ме забелязват. Плъзгам се почти безшумно из квартала си. Отново съм част от града.

Хората започват да ме гледат на светофарите. Седя, но положението ми е изправено, отпуснато. На дисплея мига ново съобщение, смартфонът ми се зарежда в отделението за съхранение.

Зелена светлина. С въртящия момент на скутера мога да се изстрелям пред останалите. Аз съм ракета. Но тиха.

Чувствам се така, сякаш съм бил на мотора Bonanza през деня – готин и превъзходен. Но сега съм свързан със света и една крачка напред. Технология и стил. Това свобода ли е? Да – само по-добре. Няма задръствания, няма нужда да търсите място за паркиране. За мен това е цялото време, което спестявам.

Ускорение, скорост, завои… BMW CE 04 не просто ги овладява, но ги предефинира. Плъзгам се през трафика, а самата седалка сякаш плава. Чувствам се точно и перфектно. Сърфирането в завои е изключително приятно. Чисто забавление, от вълна на вълна.

След емоциите, ето и подробностите

Новият BMW CE 04 е с електрически двигател с мощност 42 к.с. Ускорението от 0 до 50 км/ч е за 2,6 сек. Максималната скорост в е 120 км/ч, което дава възможност за движение не само в града, но и по магистрала.  Акумулаторът е 8,9 киловатчаса, който осигурява пробег около  130 км.

Синхронния електромотор на новия  BMW CE 04 е с постоянни магнити и монтиран в рамата, между акумулатора и задното колело. Системата за  рекуперация работи в напълно адаптивен режим и рекуперира енергия винаги, щом е възможно.

Едно от големите предизвикателства пред инженерите и било оптималното охлаждане на високволтовата батерия. В BMW CE 04 и направена специална система, която отвежда топлината от батерията с охлаждаща пластина топлообменник с удължени ребра.

Има и система за помощ при движение на заден ход. Тя се активира на лявата ръкохватка на кормилото, а работата и се индикира на TFT-дисплея.  В такъв режиме BMW CE 04 са движи на заден ход със скоростта на пешеходец, което помага за маневрирането.

Зареждането на литиево-йонната батерия може да стани с вградено зарядно устройство с8 мощност 2,3 кВт както от обикновен контакт, така и от модул или обществена зарядна станция. Зареждането от 0 до 100% става за 4 часа 20 минути. Има  опционално бързо зарядно с мощност от 6,9 кВт, с което зареждането се съкращава до час и 40 минути. Когато батерията се зарежда от 20% до 80%, времето се съкращава на  45 минути.

Системата за контрол на устойчивостта на новия  BMW CE 04 е като  ASC системата на мотоциклетите BMW с бензинов двигател. Тя ограничава въртящият момент в зависимост от пребоксуването на задното колело. ASC предотвратява и блокирането на задното колело при рязко спиране и при движение по път с ниско сцепление. Стандартните режими на каране са EСО, Rain и Road, както и опционалния и ефективен Dynamic.

Рамката на BMW CE 04 е стоманена тръбна конструкция представляет, предното колело е със телскопична вилка с диаметър 35 мм. Отзад окачването е с едностранно рамо, както и изцяло закрит амортисьор.Междуосието е 1675 мм, а теглото 231 кг.