Концептуално разработен от интериора към екстериора, Audi представи плановете си за Audi urbansphere. Дизайнерите и инженерите първоначално създават Audi urbansphere за китайските мегаполиси с натоварен трафик, въпреки че концепцията е подходяща и за всеки друг метрополис в света. В тези градски райони, където личното пространство е особено дефицитно, концептуалният автомобил предлага най-голямото вътрешно пространство от всички модели на Audi досега. Той интелигентно го координира с технологии и дигитални услуги, които въздействат на всички сетива и предлагат изцяло ново ниво на изживяване.
“За да отговорим на изискванията на нашите китайски клиенти, дизайнерските студия на Audi в Пекин и Инголщат работиха в тясно сътрудничество, за да разработят съвместно концептуалния автомобил Audi urbansphere”, казва Маркус Дюсман, председател на Управителния съвет на AUDI AG , отговорен за китайския пазар. За първи път потенциалните клиенти в Китай също можеха да вземат участие в процеса на разработка, като допринесат със собствените си желания и перспективи като част от процеса, известен като “съвместно създаване”.
Резултатът може да се види в концепцията Audi urbansphere и нейния особено впечатляващ интериор. Просторният автомобил действа като салон на колела и мобилен офис, служещ като трето жизнено пространство през времето, прекарано в трафика. За тази цел Audi urbansphere съчетава лукса на пълното уединение с широка гама от високотехнологични функции на борда, дори и по време на ежедневния час пик. Технологията за автоматизирано шофиране трансформира интериора, в който воланът, педалите или дисплеите забележимо отсъстват, в мобилно интерактивно пространство, което осигурява вход към по-широка цифрова екосистема.
Audi sphere – първа класа със силата на трима
Audi skysphere, Audi grandsphere и Audi urbansphere са трите концептуални автомобила, които марката с четирите пръстена разработи, за да покаже своята визия за света на премиум мобилността на бъдещето. В този процес Audi създава автомобилно изживяване, което далеч надхвърля целта просто да прекараш време в автомобила, за да стигнеш от точка А до точка Б.
Audi skysphere: Концептуалният роудстър с електрическо задвижване Audi skysphere дебютира през август 2021 г. Тя представи зрелищна визия на самоуправляващ се GT, който се трансформира в самоуправляващ се спортен автомобил с променливо междуосие.
Само няколко седмици по-късно на изложението IAA 2021 Audi представи втория модел от серията sphere – концепцията Audi grandsphere. Този голям четириместен седан илюстрира амбицията на марката да определи бъдещето на прогресивния лукс.
Общото между двата концептуални автомобила и Audi urbansphere е, че концепцията е базирана на технология за автономни автомобили от четвърто ниво. В момента Audi работи с CARIAD, софтуерното подразделение на Volkswagen Group, за въвеждането на тази технология през втората половина на десетилетието.
Интериорен обем
Още от пръв поглед концептуалният Audi urbansphere се оказва най-големият модел от семейството sphere и от всички концептуални автомобили на Audi досега. Грандиозните му размери – дължина 5,51 м, широчина 2,01 м и височина 1,78 м – го поставят в горния ешелон на автомобилния свят, но въпреки това Audi urbansphere concept радикално разчупва конвенциите на сегмента.
Това е така, защото той е систематично проектиран около своите пътници, отвътре навън. Най-важният размер е ненадминатото междуосие от 3,40 м. (11,2 фута). Интериорът на Audi urbansphere не е подчинен на конвенционалната максима за натъпкване на възможно най-много седалки, отделения за съхранение и функционални елементи в пространство, ограничено от физиката на шофиране. Вместо това той дава приоритет на нуждата на пътниците да усещат достатъчно пространство като отличителен фактор за комфорт.
Благодарение на собствените опции на Audi и възможността за интегриране на цифрови услуги от други доставчици, възможностите са почти безкрайни. Те могат да се използват за достъп до широк спектър от услуги, свързани с текущото пътуване. Автомобилът се грижи и за ежедневните задачи, които излизат извън рамките на самото пътуване – например резервиране на вечеря или пазаруване онлайн от автомобила. Освен това автономната концепция Audi urbansphere взима своите пътници у дома и самостоятелно се грижи за намирането на място за паркиране и зареждането на батерията.
Налични са и персонализирани инфоразвлекателни предложения, като например безпроблемна интеграция на бордови услуги за стрийминг на музика и видео. Audi ще предлага на клиентите и ексклузивни екстри, включително достъп до концерти, културни събития и спортни прояви в зависимост от индивидуалните им предпочитания.
Архитектурата – отвътре навън
Дори думата “сфера” в името дава сигнал: сърцето на концептуалните автомобили Audi skysphere, grandsphere и urbansphere се крие в техния интериор. Това превръща вътрешното пространство в основа на дизайна и технологиите на автомобила, а оттам и на сферата на живот и преживявания на пътниците по време на път.
Техните нужди и желания оформят това пространство, неговата архитектура и всички интегрирани функции. В резултат на тази промяна се променя и самият процес на проектиране. В началото на всички обсъждания фокусът е единствено върху интериора. Едва след това се проектират опаковката, външните линии и пропорциите, както и технологичните спецификации, превръщайки автомобила в цялостно произведение на изкуството.
Повърхност, форма, функция – интериор
Вратите на Audi urbansphere concept са с насрещно отваряне отпред и отзад; няма В-колона. В резултат на това целият свят на интериора на urbansphere се открива пред пътниците веднага щом се качат. Седалките, които се завъртат навън, и червеният светлинен килим, проектиран върху земята до автомобила, превръщат самия акт на влизане в автомобила в преживяване на комфорт.
Междуосието от 3,40 м и широчината на автомобила от 2,01 м очертават повече от внушителна следа, дори за автомобил от луксозен клас. Заедно с 1,78 метра пространство за главите и обширни стъклени повърхности, тези размери осигуряват изключително просторно преживяване в интериора.
Четири отделни седалки на два реда предлагат на пътниците луксозен първокласен комфорт. Седалките в задната част на автомобила предлагат особено просторни размери и широка гама от възможности за регулиране. В режимите Relax и Entertain облегалката може да се накланя до 60 градуса, като в същото време се удължават и опорите за краката. Централно разположените подлакътници, интегрирани в страните на седалките, и техните аналози във вратите създават успокояващо усещане за сигурност.
Седалките също така отговарят на променящите се социални нужди на пътниците по различни начини. Докато разговарят, те могат да се обърнат един към друг на въртящите се седалки. От друга страна, тези, които искат да се уединят, могат да скрият пространоството около главата си от седящия до тях човек с помощта на екран за поверителност, монтиран зад облегалката за глава. Освен това всяка седалка има собствена звукова зона с високоговорители в областта на облегалката за глава. В облегалките на предните седалки са вградени и индивидуални монитори.
От друга страна, когато пътниците искат да използват системата Инфотейнмънт заедно, има широкоформатен и прозрачен OLED екран, който се завърта вертикално от зоната на покрива в зоната между редовете седалки. С помощта на този “киноекран”, който заема цялата ширина на интериора, двамата пътници на задния ред могат да участват заедно във видеоконференция или да гледат филм. Възможно е дори използване на разделен екран. Когато екранът не се използва, той предлага ясна гледка към предната част на автомобила благодарение на прозрачната си конструкция или – когато е сгънат нагоре – през стъклената част на покрива към небето.
Подобно на концепцията Audi grandsphere, интериорът на urbansphere съчетава пространство и архитектура, дигитални технологии и автентични материали в едно цяло. Линиите подчертават хоризонталните пропорции на автомобила. Отвореният, широк интериор поддържа впечатлението за уникално по рода си пространство. Воланът, педалите и конвенционалното арматурно табло могат да бъдат скрити по време на автоматизирано шофиране, което засилва усещането за прозрачност и простор.
Повърхностите на седалките и облегалките на двете седалки с интегрирани предпазни колани са визуално разделени. Между задните седалки – които обикновено се заключват в ниско положение – е разположена централна конзола, която се завърта нагоре. Тя съдържа диспенсър за вода и чаши – още едно доказателство за първокласните качества на концепцията Audi urbansphere.
Audi urbansphere може да се квалифицира и като уелнес зона благодарение на иновативните дигитални опции, които се появиха в немалка степен благодарение на резултатите от процеса на съвместно създаване с китайските клиенти. Разпознаването на стреса е ярък пример – тази адаптивна програма използва сканиране на лицето и анализ на гласа, за да определи как се чувстват пътниците, и предлага персонализирани предложения за релаксация, например с приложение за медитация, което може да се използва чрез персоналния екран и частната звукова зона в подглавниците.
По-малко е повече – дисплеи и работа
В Audi urbansphere изчистените и опростени форми се е превърнала в принцип на дизайна. Преди активирането на функциите за шофиране не се виждат нито кръгли уреди, нито черни екрани за виртуални концепции.
Вместо това пътниците намират ясно структурирани и спокойни зони, изработени от материали с най-високо качество. Дървото и вълната, както и синтетичните текстилни материи, са използвани в лампериите, тапицериите на седалките и килимите на пода, като всички те имат високо качество и са приятни на допир.
Меките бежови и сиви тонове структурират хоризонтално интериора. Тъмно, тонизирано зелено служи като цвят на обвивките на седалките и успокоява окото. Цветовите зони на интериора стават все по-светли отгоре надолу и заедно с естествената светлина, която навлиза в пространството, създават хомогенен, широк интериор.
Автомобилът оживява с едно докосване на върха на пръста, заедно с редица дисплеи, макар и под формата на проекции върху дървените повърхности под предното стъкло, което в началото може да бъде изненадващо. В зависимост от статуса на шофиране – дали е ръчно с волан или ниво 4 – те са разпределени по цялата ширина на интериора или са сегментирани за водача и пътника на предната седалка, като по време на пътуването показват цялата необходима информация за пътуването в свръхвисока резолюция.
Освен това под прожекционните повърхности е интегрирана сензорна лента за бързо превключване между съдържанието – например за музика или навигация. Тя показва всички функции и приложения, които са активни в автомобила. Иконите мигат за различните менюта.
Един конкретен, изключително иновативен елемент за управление е разположен в близост до процепа на вратата върху вътрешната облицовка: безконтактната реакция на MMI. Ако пътникът седи в изправено положение, далеч напред в съответната зона, той може да използва този елемент, за да избере физически различните функционални менюта чрез въртящ се пръстен и бутони и да щракне с мишката по отделните нива, което позволява лесно и интуитивно управление.
Дори ако седалката е напълно наклонена, пътниците могат да се възползват от тази удобна функция благодарение на комбинацията от проследяване на погледа и управление с жестове. Сензор, насочен към окото, засича линията на видимост, когато трябва да се задейства блокът за управление. А пътникът трябва само да направи движения с ръка, които са подобни на физическо управление – без да се навежда – за да управлява системата, без да докосва нищо.
Независимо дали става дума за проследяване на погледа, управление с жестове или глас, или докосване, за всички режими на работа важи едно и също: концепцията Audi urbansphere се адаптира към отделния потребител и научава неговите предпочитания и често използвани функции – и на тази основа може не само разумно да изпълнява елементарни команди, но и да дава персонализирани предложения директно на потребителя.
Контролните панели са интегрирани дори в подлакътниците на вратите. По този начин автомобилът винаги предлага на пътниците невидими сензорни повърхности, използващи оптичен индикатор, който показва позицията му. Същевременно в подлакътниците на лявата и дясната врата има VR очила, които могат да се използват в комбинация с опциите за инфоразвлекателна система – например за системата Holoride.
Устойчивостта като водещ принцип
Много от материалите в интериора на Audi urbansphere concept, като например фурнирът от габър, произхождат от устойчиви суровини. Този избор на материал дава възможност да се използва дървесина, която е израснала в близост до мястото на производство, и може да се използва целият ствол. По време на производствения процес не се използват химикали.

Тапицерията на седалката е изработена от ECONYL® – рециклиран полиамид. Този материал също може да се рециклира след използването му в автомобила – без загуба на качество. Фактът, че съответните материали са монтирани отделно, също играе важна роля за възможността за рециклирането им, тъй като смесването им би намалило драстично потенциала за рециклиране.
В подлакътниците и в задната част на автомобила е използван плат от бамбукова вискоза. Бамбукът расте по-бързо от обикновената дървесина, поглъща голяма част от въглерода и не изисква хербициди или пестициди, за да расте.
Пространствена концепция за луксозния клас – външен дизайн
Грандиозен, несъмнено самоуверен външен вид – концепцията Audi urbansphere със сигурност ще остави трайно първо впечатление. Дължината от 5,5 метра, височината от почти 1,78 метра и широчината от повече от два метра несъмнено са достатъчно престижни, за да се търкат рамене с автомобилния елит.
Плавният силует на каросерията на автомобила включва традиционни за Audi форми и елементи, които тук са съчетани в нова композиция, включваща отличителната Singleframe, с дигиталните очи на съседните осветителни тела, широко извита, динамична арка на покрива, масивен панел, който скрива акумулаторната батерия, големи 24-инчови джанти с шест двойни лъча (препратка към емблематичния концептуален автомобил Audi Avus от 90-те години), които предават лек дизайн и стабилност, напомнящи за функционалните колела за моторни спортове и традицията на Баухаус.
Загатнатата клиновидна форма на каросерията на автомобила се подчертава от голямото, плоско предно стъкло. В предната част, а също и в задната, има големи цифрови осветителни повърхности, които оставят своя отпечатък върху дизайна и същевременно служат като комуникационни елементи.
Audi urbansphere не се поддава на класифициране в традиционните категории автомобили. Независимо от това, той се разкрива като типичен Audi модел още от пръв поглед. Сходството с концепцията Audi grandsphere е особено привлекателно. Монолитният дизайн на каросерията на автомобила има общи черти с тези два концептуални автомобила, както и скулптурираната, мека форма на арките на колелата. Дългото междуосие от доста над три метра (9,8 фута) и късите надвеси показват, че това е електрически автомобил. Елегантност, динамика, органичен дизайнерски език – това са атрибутите, които веднага изникват в съзнанието въпреки величествените пропорции на Audi urbansphere, точно както и при значително по-плоския grandsphere.
Задвижваща система и зареждане
Технологичната платформа на Audi urbansphere – Premium Platform Electric или PPE – е разработена изключително за акумулаторно-електрически задвижващи системи и следователно се възползва напълно от всички предимства на тази технология. Ключовият елемент на PPE е акумулаторният модул между осите, който – както и в Audi grandsphere – побира около 120 киловатчаса енергия. Audi е успяло да постигне плоско разположение на батерията, като е използвало почти цялата основа на автомобила между осите.
Заедно с големите 24-инчови колела това създава основни пропорции, които са перфектни не само от гледна точка на дизайна. Основните предимства включват дълъг интериор и следователно място за краката и на двата реда седалки.Освен това липсата на капак на скоростната кутия повишава пространствения комфорт в електромобилите.
Двата електромотора на Audi urbansphere concept са в състояние да осигурят обща мощност от 295 киловата и системен въртящ момент от 690 нютонметра. Това са впечатляващи стойности, които често не се използват пълноценно при шофиране в гъстия градски трафик. Въпреки това Audi urbansphere все още е оборудван с постоянно задвижване на четирите колела quattro – съществена характеристика за високопроизводителните модели на марката.
Концептуалният автомобил разполага с по един електромотор на всяка от предните и задните оси, който чрез електронна координация реализира постоянно наличното задвижване на всички колела според нуждите, като ги балансира перфектно с изискванията за икономичност и пробег.
Една от иновативните характеристики е, че двигателят на предния мост може да се деактивира при необходимост, за да се намали триенето и по този начин разходът на енергия при движение по инерция.
Бързо зареждане, голям пробег
Сърцето на задвижващата система е 800-волтовата технология за зареждане. Тя гарантира, че акумулаторът може да бъде зареден с до 270 киловата в станциите за бързо зареждане за възможно най-кратко време. По този начин времето за зареждане се доближава до това при конвенционално спиране за зареждане на автомобил, задвижван от двигател с вътрешно горене: само десет минути са достатъчни, за да се зареди батерията до ниво, достатъчно за захранване на автомобила на повече от 300 километра (186 мили). Освен това батерията, която съдържа повече от 120 киловатчаса, може да бъде заредена от 5 до 80 процента за по-малко от 25 минути. Това означава, че може да се очаква пробег до 750 километра (466 мили) според стандарта WLTP – и дори когато се използва за по-енергоемки градски пътувания и пътувания на къси разстояния, като цяло е възможно да се избегнат неочаквани спирания за зареждане.
Въздушно окачване за максимален комфорт
Предните колела са свързани чрез 5-звенна ос, която е специално оптимизирана за електромобили. Отзад има многозвенна ос, която, подобно на предната ос, е изработена от лек алуминий. Въпреки дългото междуосие от 3,40 м (11 фута), управляемите задни колела осигуряват отлична маневреност.
Концепцията Audi urbansphere, както и нейният най-близък роднина grandsphere, разполага с адаптивно въздушно окачване Audi – еднокамерна система за въздушно окачване с полуактивен контрол на амортисьорите. То предлага изключителен комфорт не само по градските магистрали, но дори и по неравния, често пъти кърпен асфалт на централните улици, без да се забелязва движение на каросерията.