България влиза в електрическата мобилност с производството на германския e.GO

Електрическите автомобили e.GO на германската марка Next.e.GO, ще се произвеждат в България. Така нашата страна се включва в електрическата мобилност. Днес пред гости, бизнесмени и журналисти бе представен и прототипът на електромобила, който ще бъде произвеждан на наша територия, в завода в Ловеч.

Министърът на икономиката Кирил Петков и представители на германския производител на електро автомобили Next.e.GO подписаха документи, с които се финализира процедурата за започване на инвестиционния проект на компанията в България. Новото съоръжение ще бъде кибер-физичен близнак на интелигентна, базирана на принципите на индустрия 4.0, фабрика в Аахен, Германия. Това е първата по рода си напълно свързана цифрова микрофабрика в BEV индустрията, използваща способите на интернета на производството и усъвършенствана автоматизация. Инвестицията е резултат от успешното сътрудничество и работа на Министерството на икономиката, Аутомотив Клъстер България, частни инвеститори и институции в България и Германия.

Очакваната инвестиция на компанията в България – Next.e.GO България, ще е в размер на около 280 млн. лв. (140 млн. евро). Производственият капацитет ще бъде  30 000 електрически автомобила годишно, като в региона на Ловеч ще бъдат създадени до 1000 нови работни места. Проектът ще бъде реализиран на територията на завод „Балкан“ АД. Началото на серийното производство е планирано за първото тримесечие на 2024 г.

Министър Кирил Петков каза: „Радвам се, че успяхме да работим екипно и професионално и да отговорим на всички очаквания на инвеститора, така че да предпочете България от всички възможности които е имал. Друга голяма фирма в България – Bosch, ще доставя много от частите за тези коли и те ще бъдат произвеждани у нас. Не говорим само за асемблиране, а за клъстър.“

Фабриката в Ловеч ще произвежда един от най-устойчивите градски електрически автомобили- E.GO Life, в моделите Cross и Sport. Всички BEV автомобили e.GO са базирани на издръжливата алуминиева рамка space frame и са изработени от възобновяеми полимерни материали. Подходът елиминира нуждата от традиционните Пресшоп и Пейнтшоп (цехове за пресоване и боядисване), което позволява по-екологична и икономически устойчива система за производство в микрофабрики. По този начин e.GO Mobile ще революционизира производството в автомобилната промишленост, като сведе до минимум екологичния си отпечатък и повиши капиталовата си ефективност.

Прототипът Next e.GO Cross, представен на официалната пресконференция днес е с мощност 77 кВт, и е дълъг 3,4 м. Сред доставчиците на e.GO са доказани производители като Bosch, Continental, ZF, Hella и др. Представеният днес в зала „Джон Атанасов“ в „София Тех Парк“ е дебютирал в Женева. Той заедно с версията Sport  ще се произвеждат в в Ловеч.

Засега марката е.GO има само един модел – Life Edition Next. Той използва литиево-йонна батерия с капацитет 21,5 кВтч и има пробег от 125 км с едно зареждане. Електромобилът е с две врати и междуосие от 2,2 м. У нас ще се произвежда версия с по-голямо междуосие и с по-голяма батерия. Дизайнер на автомобила е италианецът Паоло Спада, който  работил в Smart и Honda.

Конструкцията на колата на алуминиева рама, а каросерията е от пластмасови панели. Моделът е разработен от нулата като електромобил. Системата на производство при e.GO позволява лесна смяна и интеграция на отделните агрегати – което позволява по-бързо вкарване на нови технологии, както и намаляване на производствените разходи – ефективен метод при малки серии на производство. В Германия цената на автомобила е около 26 000 евро.

Али Везваей, председател на борда на директорите на e.GO Mobile заяви: „Нашата иновативна технология, начинът, по който проектираме и начина, по който произвеждаме, отличават e.GO и оказват влияние отвъд нашите фабрики, като носят допълнителна стойност не само на икономиката, но и на общността. Благодарни сме на българското правителство за тяхната визия и ангажимент за създаване на по-устойчиво бъдеще.“

Заводът в Ловеч ще бъде разположен върху индустриален терен с площ над 160 000 кв. м., а застроената площ ще надхвърли 65 000 кв.м. При достигане на пълен капацитет на завода, на всеки 15 мин ще бъде произвеждан по един автомобил. Проектът ще бъде основа за създаването на индустриален клъстер, който ще даде  възможност на местните производители на компоненти да навлязат в екосистемата на автомобилната промишленост, като се сертифицират и се присъединят към глобалната мрежа от доставчици.