Кросовите мотоциклети с работен обем 450 куб. см се радват на голяма популярност през последното десетилетие. Това доведе до една нежелана тенденция на уеднаквяване, която до известна степен заличи разликите между отделните модели. За щастие, винаги се появява онази „бяла лястовица”, която да изпъкне над останалите и да покаже, че не всички идеи в сегмента са изчерпани. При 450-кубиковите кросови мотори новаторът е Yamaha YZ450F.
Петото поколение на YZ450F разширява границите, в които се простира понятието за 450-кубикова кросарка с впечатляващ дизайн и повече мощност в ръцете на ездача. Мотоциклетът е разработен, за да бъде максимално бърз. На предшественика му също не липсваше скорост, но на правите отсечки. По тази причина японските специалисти са насочили усилията си върху повратливостта, стабилността и скоростта на байка в завоите. Целта е постигната благодарение на различни похвати.
Двигателят е напълно преработен, макар и работният му обем да остава непроменен – 449,7 куб. см. В Yamaha залагат на нетрадиционното решение, при което системата за директно впръскване на горивото работи с обърнат и наклонен назад цилиндър с диаметър 97 мм и ход на буталото 60,8 мм. Това означава, че въздушният филтър и дроселовата клапа Keihin с диаметър 44 мм са разположени отпред, а ауспухът – отзад. Всмукателните клапани в предната част са с впечатляващия диаметър 36 мм, докато изпускателните са 30 мм. Така четириклапановият агрегат с водно охлаждане (при четвъртото поколение YZ450F моторът бе с пет клапана) е получил допълнителна мощност и по-ефективно изгаря горивната смес.

Впръскването на горивото е електронно, а електрическата система се захранва от 14-волтов АС-генератор. Инжекторът с дузина отвори е взет директно от състезателните машини, с които японският производител участва в световното първенство по мотокрос в клас МХ1. Специален сензор спира подаването на гориво, ако в продължение на 10 секунди мотоциклетът е паднал настрани. Като допълнително оборудване към мотоциклета се предлага и YZ Power Tuner, който позволява на ездача сам да внесе промени в настройките на горивната смес и запалването, според своя стил на каране или спецификата на терена. Този портативен регулатор на мощността дава възможност за настройка на кросовия мотоциклет, без да се налага използване на компютър. Чрез него може да се регулира съотношението гориво/въздух и сместа да бъде обогатена в ниските обороти за по-добро сцепление в калта или пък да бъде обеднена при високи скорости за бързо и лесно форсиране. Устройството е с опростен интерфейс и е много лесно за използване.

 

С новото разположение на цилиндъра, центърът на тежестта е изместен към средата на мотоциклета, като го прави по-стабилен и по-маневрен. Горивният резервоар с вместимост 6 литра се намира под седалката, а новата рама е алуминиева, с двустранно ребро и е изработена от 16 пресовани детайла, които намаляват общата маса на машината. Зареден с гориво и с пълен маслен резервоар, Yamaha YZ450F тежи 111,9 кг.
На пръв поглед петата генерация на YZ450F изглежда като освежаване на модела, но реално е нова платформа с множество иновативни инженерни решения, които никога досега японският производител не е влагал в серийните си кросови байкове. Инженерите са разработили мотоциклета така, че двигател, шаси и ездач да си взаимодействат по най-добрия възможен начин и да се постигат най-добрите резултати при каране.

 

 
 

История на модела

През 1998 г. Yamaha направиха революция с представянето на YZ400F. Той бе първият модерен четиритактов кросов модел, противопоставил се успешно на двутактовите от клас 250 куб. см. Това се случи в шампионата на САЩ при четвъртлитровите, в който, освен двутактовите машини, бяха допуснати до участие и четиритактови, но с ограничението максималният им работен обем да е не повече от 450 куб. см. През 1998 г. Дъг Хенри се пребори с конкуренцията и стана първият пилот, който успя с четиритактов мотоциклет – Yamaha YZ400М (състезателния прототип на модела), да стане шампион в силното първенство на АМА. Серийният модел се радва на топъл прием от страна на клиентите, но сред „детските болести” на първото поколение е трудното стартиране.

Втората генерация се появи през 2000 г., когато YZ400F е наследен от YZ426F. Новият модел е с увеличен работен обем на двигателя и по-голяма мощност. Третото поколение излиза на световната сцена през 2003 г. – YZ450F, а мощността му е вече 52 к.с. 2006 е дебютната година на четвъртата генерация, а мотоциклетът, за който ви разказваме сега, е роден в края на 2009 г.

 

 

 

Технически характеристики

Модел Yamaha YZ450F

Двигател: четиритактов едноцилиндров, с двоен горноразположен разпределителен вал, охлаждане – водно

работен обем 449,7 куб. см

диаметър и ход на буталото 97/60,8 мм

степен на сгъстяване 12,5:1

максимална мощност 55,5 к. с. (40,8 кВт) при 9000 об./мин

максимален въртящ момент 47,1 Нм при 7000 об./мин

запалване електронно

 

Трансмисия

5-степенна предавателна кутия, постоянно зацепена

 

Ходова част

рама с двустранно ребро

 

Окачване

отпред обърната телескопична вилка, регулируема

отзад шарнирно окачване

 

Ход на амортисьорите

отпред – 310 мм

отзад – 312 мм

 

Спирачки

отпред еднодискова хидравлична с диаметър 250 мм

отзад еднодискова хидравлична с диаметър 245 мм

 

Гуми

отпред 80/100-21

отзад 110/90-19

 

Размери, мм:

дължина 2191

широчина 825

височина 1311

база 1487

клиренс 383

височина на седалката 999

обем на горивния резервоар, л 6,0

обем на масления резервоар, л 1,2

маса зареден  111,9 кг


Найден Неделчев

Moto Club

Няма коментари до момента.

Напишете първи коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *