Някога трикратният световен шампион във Формула 1 Ники Лауда казваше, че кола можe да кара и чувал с картофи, стига да го сложиш върху педала на газта. Разликата между чувала и човека обаче, ще се забележи още на първия завой. И все пак, при автомобила има четири колела, докато при мотоциклета са само две. Управлението на тази машина, особено с по-висока скорост, е доста по-трудно и изисква ред специфични умения.
Нека не си мислим, че щом сме взели тапия за управление на мотоциклет, вече знаем всичко. Напротив, това е само узаконеното начало на мотоциклетния ни живот. Реалните пътни условия са твърде различни от изпитния полигон. Ето защо, обучението трябва да продължи.



Единият вариант е практика и изминати километри. Другият – да вземем акъл от някой по-опитен моторист. Третият – най-бързия и най-резултатния – да преминем на специално обучение. Мнозина ще кажат: „Какво пък толкова ще уча! Та аз имам навъртяни над 50 000 км с мотор.” По този повод друг автомобилен пилот, но на рали – Собиеслав Засада, е прав като казва, че няма мъж, който да признава, че е лош шофьор и лош любовник. Всеки обаче трябва да се вгледа в себе си и, макар и тайно, да си признае има ли нужда да изучи някои тънкости при управлението на мотоциклета. След това е лесно. Един от вариантите е провеждащото се за втора година у нас „California Superbike School” ( CSS – Калифорния Супербайк училище).

 

Какво представлява CSS


„California Superbike School” е създадено в САЩ в края на 70-те години от Кийт Код – автор на много книги за правилната мотоциклетна езда и създател на уникалната система за обучение. През CSS са минали много звезди от мотоциклетната „Гран При” като трикратния световен шампион Уейн Рейни, шампиона в супербайк Джеймс Тозлънд, Крис Вермюлен, Скот Ръсел, Томас Люти и редица други пилоти. Лично аз се сблъсках с рекламите на CSS още през 1994 г. на пистата „Лагуна Сека” в Калифорния и тогава се чудех защо им трябва на мотористите специално училище. Днес вече знам.  

За България организатори на CSS са момчетата от ZedMoto. Обучението се провежда на писта „Дракон” и ще бъде на четири нива – през май и през август (виж календара). Лектор е самия Анди Ейбът – автор на книгата „Performance Riding Techniques” и личен треньор на Томас Люти. Ейбът е един от хората с най-богат опит в тренирането на мотоциклетисти в Европа.

 

Един учебен ден в CSS започва в 7 ч. сутринта с регистрация и завършва около 5 ч. следобед с брифинг и разговор-разбор с инструктора по мото-езда. Дневно се обучават максимум 63 ученици, разделени на 3 групи по 21 ездачи. По време на сесия висококвалифициран инструктор работи индивидуално с всеки от тричленните подгрупи. Във всяко ниво има по 5 теоретични лекции, 5 пистови сесии по 20 минути и една извън пистата. Така се следи изпълнението на преподадения материал и индивидуалното развитие на всеки ездач.
За ученика „първолак” са необходими най-вече желание, задължително кожен екип от една или две части (свързани с цип), шлем фул-фейс, кожени ръкавици и мотоциклетни ботуши. Задължителни са свидетелство за правоуправление категория “А” или състезателен лиценз, медицинско и естествено – технически изправен мотоциклет. При попълване на формата за приемане на обучение се подава информация за марката и модела на мотоциклета, годината на производството му, а също и за опита като водач в години.

 

Обучението


ПЪРВО НИВО

При него се залага на шестте най-чести грешки при влизане в завой: скоростта (бързо или бавно); подаването на газ (много, рязко, недостатъчно, по кое време); място за навлизане в завоя (твърде рано, твърде късно); кормилни грешки и корекции (лягане в завоя твърде бързо или твърде бавно, коригиране на ъгъла на мотоциклета в средата на завоя); неправилни действия от ездача по време на завиване; непоследователни ейпекси (твърде широки, твърде прибрани или променливи).
Всяка от тези грешки може да се отстрани, като се придобият нужните техники и умения. Така се постига перфектната скорост на преодоляване на завоя и плавност на управлението. Ученикът ще се научи да намира перфектната точка за влизане във всеки завой, защото правилното влизане почти винаги гарантира и правилно излизане от него. Траекторията става чиста, а необходимите корекции почти изчезват. По този начин се постига пълно спокойствие на езда и хармония с мотоциклета при всякакви условия, а скоростта неусетно се увеличава.
Естествено, съвършен ездач не се става като с магическа пръчка. Друго е обаче, някой с професионално око да ти каже къде бъркаш и постепенно да ти помогне да чистиш грешките.

 

ВТОРО НИВО

Фиксирането в определена точка е най-лошия враг на всеки мотоциклетист и има много форми. Тренировките на зрението са ключа към добра, бърза и уверена езда. Второто ниво минава под мотото "Очите са ключа."
Визуалните умения са едни от най-важните компоненти за мотоциклетиста. Колкото повече вижда, толкова e по-уверен. Минаването през завоя става с невероятна прецизност, избират се траектории, има повече пространство. Така се постига каране с максимално темпо през завоите, както го правят пилотите от MotoGP.

 

ТРЕТО НИВО

Все едно ученикът е преминал в трети клас. Тук той се учи да работи с долната част на тялото и така постига пълен контрол над мотора. Най-тежките ситуации за мотора и ездача са при завиване. За да станат по-лесно преодолими, се прилагат техники с различни позиции. Променя се дъгата на тялото, без да се влияе на окачването. Научава се кога моторът е най-нестабилен и как се запазва стабилността при шикан, S-образни завои и кръгово движение. Как да се минава от едната на другата страна на мотора бързо и стабилно, как да се прелети през серия от завои и да се получи добър резултат с минимално усилие. На това ниво се учи как трябва да се чувства ездача и как да изглежда на мотора.

 


ЧЕТВЪРТО НИВО

е индивидуална тренировъчна програма, създадена специално за всеки ездач. Вече се знае с кои основни технически умения все още има затруднения, коя е основната пречка в развитието му до момента, кои специфични ситуации при каране не са изгладени, къде има непоследователност и кои области на контрол са най-слаби. Програмата се базира на въпросите от формуляра за оценка. Тя може да бъде построена така, че да съдържа всяко от 15-те упражнения от предходните 3 нива. Така се тренират състезатели от най-високо ниво, като постоянно се подобрява наученото от предишните нива. Изчистват се всички смущаващи точки от управлението и се търси перфекционизъм.
Но… засега толкова. Ако сме ви заинтригували поне малко, в следващите броеве ще можете да прочетете още подробности. Ако пък сте много нетърпеливи, може да надникнете в сайта на ZedMoto. Там ще намерите подробности и за организираните свободни карания на писта, популярни с името “Track day”.


 


Календар на събитията на Zedmoto за 2010 г.

 

10-11 април – „Трак дей” (Track day)

1-2 май – CSS (California Superbike School) – I-во и II-ро ниво,

писта „Дракон”, Калояново

5-6 юни – „Трак BG”, Плевен

12-13 юни – Zedmoto шампионат (I-ви кръг) и „Трак дей”

19-20 юни – „Трак дей”

26-27 юни – Трак – Турция

17-18 юли – Zedmoto шампионат (II-ри кръг) и „Трак дей”

24-25 юли – „Трак дей”

31 юли – 1 август – „Трак BG Плевен”

7-8 август – CSS (California Superbike School) – III-то и IV-то ниво, 

писта „Дракон”, Калояново

21-22 август – „Трак дей”

11-12 септември – Zedmoto шампионат (III-ти кръг) и „Трак дей”

18-19 септември – Трак – Сърбия

25-26 септември – „Трак дей”

9-10 септември – Трак – Гърция (Серес)

16-17 – „Трак дей”

 

 


Организаторите на CSS – момчетата от ZEDMOTO, миналата година бяха впечатлени от невероятния успех, който имаше това начинание сред моторджиите. Такова е и мнението на много от хората от първия випуск на CSS, с които разговаряхме. Дори собственикът на писта „Дракон” до пловдивското село Калояново – Христо Стоилов, бе невероятно впечатлен. Бившият автомобилен пилот сподели: „Мои приятели, опитни мотористи, ми казаха, че за един ден са научили страшно много неща. Други, които познавам като вироглавци и лудетини, изведнъж се превърнаха в послушни и изпълнителни ученици.” Каквото и да си говорим, много по-добре е да изкараме лудите глави на пистата, където всеки сам може да види колко струва (или не струва), вместо да се доказваме с крайпътни паметници покрай шосетата. Още повече, че тук най-важната публика е безпристрастната измерителна апаратура. За нея и най-малката грешка не остава незабелязана.


 

Стефан Илиев


Снимки ZedMoto


Moto Club

Няма коментари до момента.

Напишете първи коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *