Някога трикратният световен шампион във Формула 1 Ники Лауда казваше, че кола можe да кара и чувал с картофи, стига да го сложиш върху педала на газта. Разликата между чувала и човека обаче, ще се забележи още на първия завой. И все пак, при автомобила има четири колела, докато при мотоциклета са само две. Управлението на тази машина, особено с по-висока скорост, е доста по-трудно и изисква ред специфични умения.
Нека не си мислим, че щом сме взели тапия за управление на мотоциклет, вече знаем всичко. Напротив, това е само узаконеното начало на мотоциклетния ни живот. Реалните пътни условия са твърде различни от изпитния полигон. Ето защо, обучението трябва да продължи.



Единият вариант е практика и изминати километри. Другият – да вземем акъл от някой по-опитен моторист. Третият – най-бързия и най-резултатния – да преминем на специално обучение. Мнозина ще кажат: „Какво пък толкова ще уча! Та аз имам навъртяни над 50 000 км с мотор.” По този повод друг автомобилен пилот, но на рали – Собиеслав Засада, е прав като казва, че няма мъж, който да признава, че е лош шофьор и лош любовник. Всеки обаче трябва да се вгледа в себе си и, макар и тайно, да си признае има ли нужда да изучи някои тънкости при управлението на мотоциклета. След това е лесно. Един от вариантите е провеждащото се за втора година у нас „California Superbike School” ( CSS – Калифорния Супербайк училище).

 

Какво представлява CSS


„California Superbike School” е създадено в САЩ в края на 70-те години от Кийт Код – автор на много книги за правилната мотоциклетна езда и създател на уникалната система за обучение. През CSS са минали много звезди от мотоциклетната „Гран При” като трикратния световен шампион Уейн Рейни, шампиона в супербайк Джеймс Тозлънд, Крис Вермюлен, Скот Ръсел, Томас Люти и редица други пилоти. Лично аз се сблъсках с рекламите на CSS още през 1994 г. на пистата „Лагуна Сека” в Калифорния и тогава се чудех защо им трябва на мотористите специално училище. Днес вече знам.  

За България организатори на CSS са момчетата от ZedMoto. Обучението се провежда на писта „Дракон” и ще бъде на четири нива – през май и през август (виж календара). Лектор е самия Анди Ейбът – автор на книгата „Performance Riding Techniques” и личен треньор на Томас Люти. Ейбът е един от хората с най-богат опит в тренирането на мотоциклетисти в Европа.

 

Един учебен ден в CSS започва в 7 ч. сутринта с регистрация и завършва около 5 ч. следобед с брифинг и разговор-разбор с инструктора по мото-езда. Дневно се обучават максимум 63 ученици, разделени на 3 групи по 21 ездачи. По време на сесия висококвалифициран инструктор работи индивидуално с всеки от тричленните подгрупи. Във всяко ниво има по 5 теоретични лекции, 5 пистови сесии по 20 минути и една извън пистата. Така се следи изпълнението на преподадения материал и индивидуалното развитие на всеки ездач.
За ученика „първолак” са необходими най-вече желание, задължително кожен екип от една или две части (свързани с цип), шлем фул-фейс, кожени ръкавици и мотоциклетни ботуши. Задължителни са свидетелство за правоуправление категория “А” или състезателен лиценз, медицинско и естествено – технически изправен мотоциклет. При попълване на формата за приемане на обучение се подава информация за марката и модела на мотоциклета, годината на производството му, а също и за опита като водач в години.

 

Обучението


ПЪРВО НИВО

При него се залага на шестте най-чести грешки при влизане в завой: скоростта (бързо или бавно); подаването на газ (много, рязко, недостатъчно, по кое време); място за навлизане в завоя (твърде рано, твърде късно); кормилни грешки и корекции (лягане в завоя твърде бързо или твърде бавно, коригиране на ъгъла на мотоциклета в средата на завоя); неправилни действия от ездача по време на завиване; непоследователни ейпекси (твърде широки, твърде прибрани или променливи).
Всяка от тези грешки може да се отстрани, като се придобият нужните техники и умения. Така се постига перфектната скорост на преодоляване на завоя и плавност на управлението. Ученикът ще се научи да намира перфектната точка за влизане във всеки завой, защото правилното влизане почти винаги гарантира и правилно излизане от него. Траекторията става чиста, а необходимите корекции почти изчезват. По този начин се постига пълно спокойствие на езда и хармония с мотоциклета при всякакви условия, а скоростта неусетно се увеличава.
Естествено, съвършен ездач не се става като с магическа пръчка. Друго е обаче, някой с професионално око да ти каже къде бъркаш и постепенно да ти помогне да чистиш грешките.

 

ВТОРО НИВО

Фиксирането в определена точка е най-лошия враг на всеки мотоциклетист и има много форми. Тренировките на зрението са ключа към добра, бърза и уверена езда. Второто ниво минава под мотото "Очите са ключа."
Визуалните умения са едни от най-важните компоненти за мотоциклетиста. Колкото повече вижда, толкова e по-уверен. Минаването през завоя става с невероятна прецизност, избират се траектории, има повече пространство. Така се постига каране с максимално темпо през завоите, както го правят пилотите от MotoGP.

 

ТРЕТО НИВО

Все едно ученикът е преминал в трети клас. Тук той се учи да работи с долната част на тялото и така постига пълен контрол над мотора. Най-тежките ситуации за мотора и ездача са при завиване. За да станат по-лесно преодолими, се прилагат техники с различни позиции. Променя се дъгата на тялото, без да се влияе на окачването. Научава се кога моторът е най-нестабилен и как се запазва стабилността при шикан, S-образни завои и кръгово движение. Как да се минава от едната на другата страна на мотора бързо и стабилно, как да се прелети през серия от завои и да се получи добър резултат с минимално усилие. На това ниво се учи как трябва да се чувства ездача и как да изглежда на мотора.

 


ЧЕТВЪРТО НИВО

е индивидуална тренировъчна програма, създадена специално за всеки ездач. Вече се знае с кои основни технически умения все още има затруднения, коя е основната пречка в развитието му до момента, кои специфични ситуации при каране не са изгладени, къде има непоследователност и кои области на контрол са най-слаби. Програмата се базира на въпросите от формуляра за оценка. Тя може да бъде построена така, че да съдържа всяко от 15-те упражнения от предходните 3 нива. Така се тренират състезатели от най-високо ниво, като постоянно се подобрява наученото от предишните нива. Изчистват се всички смущаващи точки от управлението и се търси перфекционизъм.
Но… засега толкова. Ако сме ви заинтригували поне малко, в следващите броеве ще можете да прочетете още подробности. Ако пък сте много нетърпеливи, може да надникнете в сайта на ZedMoto. Там ще намерите подробности и за организираните свободни карания на писта, популярни с името “Track day”.


 


Календар на събитията на Zedmoto за 2010 г.

 

10-11 април – „Трак дей” (Track day)

1-2 май – CSS (California Superbike School) – I-во и II-ро ниво,

писта „Дракон”, Калояново

5-6 юни – „Трак BG”, Плевен

12-13 юни – Zedmoto шампионат (I-ви кръг) и „Трак дей”

19-20 юни – „Трак дей”

26-27 юни – Трак – Турция

17-18 юли – Zedmoto шампионат (II-ри кръг) и „Трак дей”

24-25 юли – „Трак дей”

31 юли – 1 август – „Трак BG Плевен”

7-8 август – CSS (California Superbike School) – III-то и IV-то ниво, 

писта „Дракон”, Калояново

21-22 август – „Трак дей”

11-12 септември – Zedmoto шампионат (III-ти кръг) и „Трак дей”

18-19 септември – Трак – Сърбия

25-26 септември – „Трак дей”

9-10 септември – Трак – Гърция (Серес)

16-17 – „Трак дей”

 

 


Организаторите на CSS – момчетата от ZEDMOTO, миналата година бяха впечатлени от невероятния успех, който имаше това начинание сред моторджиите. Такова е и мнението на много от хората от първия випуск на CSS, с които разговаряхме. Дори собственикът на писта „Дракон” до пловдивското село Калояново – Христо Стоилов, бе невероятно впечатлен. Бившият автомобилен пилот сподели: „Мои приятели, опитни мотористи, ми казаха, че за един ден са научили страшно много неща. Други, които познавам като вироглавци и лудетини, изведнъж се превърнаха в послушни и изпълнителни ученици.” Каквото и да си говорим, много по-добре е да изкараме лудите глави на пистата, където всеки сам може да види колко струва (или не струва), вместо да се доказваме с крайпътни паметници покрай шосетата. Още повече, че тук най-важната публика е безпристрастната измерителна апаратура. За нея и най-малката грешка не остава незабелязана.


 

Стефан Илиев


Снимки ZedMoto


Moto Club

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *