Зимата е на прага ни, но това не значи, че приключенията намаляват. Асфалтът е студен и гумите по-нестабилни, но затова пък има и ATV машини. След тях ще дойде ред на моторните шейни и така,… докато отново яхнем мотоциклетите с пълна сила.
През миналия месец имахме невероятната възможност да покараме не какво да е, а Honda Four Trax Rincon. Невероятна, защото отвъд Атлантика моделът е известен като Cadillac-ът на ATV-тата. На други места го наричат SUV-ът при куадовете. Как да не му обърнем внимание! Но… и този път съществува онова малко “но”, което е на път да опропасти намеренията ни. Машината по една или друга причина не е регистрирана и закарването й до подходящо трасе крие риск от среща със „строгите, но справедливи” служители на закона. Намираме решение. На помощ идват приятели от “Порше София Изток”, които любезно ни услужват с чисто новия си пикап VW Amorok. Идеално! Остана само да намерим начин как да качим ATV-то в каросерията без помощни средства. Нали неволята учи, справихме се и с това препятствие.
 

Пристигаме на набелязаната планинска поляна и вече с отработено движение сваляме Honda-та на собствен ход. Време е за забавление.
Ако вече си представяте летящи във въздуха ездачи, преодоляване на препятствия на задни гуми или остър завой само на страничните две колела, не бързайте. Със сигурност това са упражнения, които са по възможностите и на нашата машина, но тя не е предназначена за това. В продуктовата листа моделът е разположен не в графата “Sport”, а в колонката “Utility”. Вероятно затова и в Щатите й казват Cadillac, а не Porsche или Corvette например. Предназначението на Four Trax Rincon е кодирано в подвида “Utility”, което в свободен превод разшифроваме като „полезен, удобен”. Наистина, с Honda TRX 680F можеш да препускаш цял ден по баирите, без да усетиш смазващата умора на приключенията със спортните му събратя. На какво се дължи това? Безспорно, на първо място – на дизайнерската философия на създателите му. Тя е подчинена на подробно изследване на потребностите, навиците и очакванията на хората, ползващи в свободното си време или за работа подобна техника. След обстоен анализ на потребителските мнения на преден план при проектиране излизат такива качества като сигурност, комфорт, лекота на управление, проходимост, възможност за прикачване на различен инвентар отпред или отзад.

От всичко това в никакъв случай не страдат динамичните възможности. Забележете, машината е електронно ограничена за скорост до 100 км/ч. Много от нас дори не могат да си представят какво са 100 км/ч на гърба на неустойчивата на пръв поглед четириколка. Повярвайте, усещането е страшно! Вълнуващо, възбуждащо и… наистина страшно. Вземането на завой с такава бързина изисква много опит и навици, далеч по-различни от тези при каране на мотоциклет. Аз не се осмелих да изпробвам подобна езда. Затова пък препускането по пресечения терен, където няма дори намек за път, е истинско удоволствие. Малкият всъдеход се управлява с такава лекота, че дори деца не изпитват никаква трудност при езда. Стига да не подават газ рязко и до долу. Тогава „кротката” машина се превръща в истинска планинска буря.
 

Да се върнем в началото. За разлика от спортните ATV-та, Rincon има далеч по-сдържан, но в никакъв случай тромав дизайн. Благодарение на четирите пълноразмерни калника ще приличате на човек, дори ако сте карали цял ден през кал и киша. Отличителна черта за машината е една от най-удобните в сегмента седалки, която просто примамва ездача да я прекрачи. Уникална е и автоматичната трансмисия с три предавки. С помощта на хидротрансформатор въртящият момент се предава към колелата. Предвидена е възможност за по-спортно усещане –  превключването става и ръчно. За това се грижи патентованата от Honda Electronic Shift Program (ESP), а бутонът за избор се намира над лостчето за отваряне на дроселовата клапа. Там е и селекторът за избор на режим. С него можете да изберете задвижване с 4-те колела или при по-леки терени – само със задните. Тези характеристики доближават четириколката повече до SUV автомобилите, отколкото до класическите ATV машини. Друго предимство е, че тази комбинация на задвижване практически не се влияе от кал и намокряне при преодоляване на водни препятствия.
Надлъжно разположеният едноцилиндров двигател гарантира по-ефективно предаване на мощността към трансмисията, а достатъчната му мощност, в добавка към задвижване на 4-те колела, придава на машината почти безгранична проходимост. Гарантирано е и спирането. Двете предни колела разполагат с по един спирачен диск. Такъв има и на кардана за задвижване на задните колела. Устройството на спирачките е специално разработено и по време на движение “остъргва” от дисковете и най-упоритата кал, като така всеки момент да може да разчитате на максимален спирачен ефект.
За финал ще спомена, че последните десетина години ATV бе най-бурно развиващият се сегмент за спорт и забавление в свободното време. Да не забравяме и колко полезни могат да бъдат малките машини. Миналата зима например ATV-та бяха използвани за почистване на снега от тесните улици, за транспортиране на болни и осигуряване на храна и медикаменти в местности, където нищо друго не може да достигне.
 

Технически характеристики


Двигател
– едноцилиндров, четиритактов с течно охлаждане, OHV 3 клапана на цилиндър, електронно управление на впръскването на гориво (PGM-Fi).

Обем на двигателя, куб.см    675

Диаметър/ход на буталото, мм
    102 x 82.6

Степен на сгъстяване
10.5 : 1

Мощност, к.с./об/мин    19.5/6500

Върт. Момент, Нм/об/мин 
   23/5000

Съединител 
    хидравличен

Предавателна кутия 
   автоматична, 3-степенна, с възможност за спортно ръчно превключване

Задвижване  
 4х4/4х2 с диференциали и кардани

Рама
стоманена, олекотена и с по-висока якост

Окачване
напълно независимо, тип “двойна ключица”
Отпред ход 17,5 мм
Отзад    ход 20,0 мм

Спирачки
    
Отпред два диска с диаметър 180 мм на двете колела
Отзад – диск на изходящия кардан

Гуми

Отпред    25 х 8 – 12
Отзад    25 х 10 – 12

Обем на резервоара, л 
   17 (3.1 л резерва)

Размери, мм
дължина     2112
широчина     1189
височина     1207
база     1290
пътен просвет     254
височина на седалката     876

Собствена маса, кг  
 272
 

Не може да не кажем няколко добри думи и за машината, без която нямаше да осъществим нашия тест. Amoroc е пълноценен пикап, който се доказа като съпътстващ автомобил на фирмения отбор на VW по време на последното издание на рали Дакар в суровите условия на Чили и Аржентина. Подобно на Honda Four Trax Rincon и той е еднакво подходящ за работа и свободно време, независимо дали го карате по гладкия асфалт или далеч от цялата цивилизация. Моделът е перфектна комбинация между възможности, практичност и комфорт. Предлага се със задвижване на 4-те колела или пък само на задните. Като опция се предлага и допълнителна система, при която в трансмисията е включен демултипликатор за особено тежки терени. След всичко казано, трябва да отбележим и достатъчната мощност на задвижващия агрегат. В топ-изпълнението си той предлага 163 к.с. и колосалните 400 Нм, които са на разположение още при 1500 об/мин.
Това е само базата, върху която е изградена практичността на модерния пикап. Каросерията му разполага с най-голямото товарно пространство в сегмента, а максималния товар, който може да поеме, са впечатляващите 1000 кг. С тях Amorok може да преодолява 100% наклон. Не е за подценяване възможността да се тегли и ремарке с обща маса 2800 кг и безпроблемното изкачване на 12% стръмнини. След всичко казано, не е чудно, че нашето ATV се побра като у дома в коша, а четирите удобни халки ни позволиха да го фиксираме стабилно и да пътуваме безгрижно, дори по разбития и изпълнен с остри завои планински път.  

 

Moto Club

Няма коментари до момента.

Напишете първи коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *