Хобито на Силвен Асалит  стана новаторство Хобито на Силвен Асалит  стана новаторство

Французинът Силвен Асалит живее и работи от доста време в България. Говори доста добър за французин български език. Асалит си има хоби – ендуро мотоциклетите. Тъкмо това хоби го подтиква да създаде уникално къстъм ендуро. Машината е изработена ръчно, в Русе, където живее Асалит.

Проектът на Асалит бе започнат през 2003 г. лично от него. Моторът е сглобен в извън работно време, основно вечерта и през уикенда. Мотоциклета бе изпитан за първи път през 2011 г., второ изпитание през 2014 г. и през 2016-2017 г. преминава успешно всички финални изпитания. В него са вложени около 6000 часа труд, за период от 15 години.

Прототипът е създаден на база на Yamaha Trail-Enduro XT 600 (версия 2KF от 1988). Целта не е да се направи мотоциклет с голяма мощност, а такъв с подобрена функционалност, позволяваща промяна на ъгъла на наклона на вилката, в движение. С възможност както за ръчен режим, така и за автоматичен режим, съобразно скоростта на мотоциклета. Идеята на този мотоциклет, е да се изследва влиянието върху стабилността и маневреността му, при промяна на ъгъла на вилката. При голям ъгъл на вилката мотоциклетът е стабилен, но не много маневрен. При малък ъгъл на вилката мотоциклетът е маневрен, но не много стабилен.

Промяната на ъгъла на наклона вилката, на този прототип е в диапазона от 22 градуса до 29 градуса. Вилката на оригиналния мотоциклет XT600  Yamaha е с наклон 28 градуса, без възможност за промяна. Това решение не е прилагано никога досега и представлява световно нововъведение. От самото създаване на мотоциклета през 1890 г., никой голям или малък производител на мотоциклети не е дръзвал да експериментира с промяната на ъгъла вилката по време на каране.

Предницата на прототипа бе изцяло препроектирана, като се започна от белия лист. Запазени са само двигателя и задното окачване на оригиналния мотоциклет. По време на изпитанията се установи че поведението на мотоциклета е много балансирано, много стабилно, елиминирайки по-голямата част от вибрациите и криволиченията. За разлика от оригиналния мотоциклет XT 600, който е нестабилен над 95 км/ч, този прототип бе тестван на скорост 130 км/ч при която запази пълна безопасност.

При аварийно натискане на спирачките, предното окачване на прототипа потъва само с 2 см, спрямо 12 см потъване при оригиналния мотоциклет. Благодарение на това, мотоциклетиста може да запази позицията си на шофиране и ръцете му не се претоварват от прехвърлянето на тежестта, като по този начин има двойна безопасност по отношение на стабилност и пътно поведение.

В следващия брой на списание Moto Club ще разкажем по-подробно за работата на френския изобретател от Русе Силвен Асалит.

Стефан Илиев

Няма коментари до момента.

Напишете първи коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *