Хобито на Силвен Асалит  стана новаторство Хобито на Силвен Асалит  стана новаторство
Французинът Силвен Асалит живее и работи от доста време в България. Говори доста добър за французин български език. Асалит си има хоби – ендуро... Хобито на Силвен Асалит  стана новаторство

Французинът Силвен Асалит живее и работи от доста време в България. Говори доста добър за французин български език. Асалит си има хоби – ендуро мотоциклетите. Тъкмо това хоби го подтиква да създаде уникално къстъм ендуро. Машината е изработена ръчно, в Русе, където живее Асалит.

Проектът на Асалит бе започнат през 2003 г. лично от него. Моторът е сглобен в извън работно време, основно вечерта и през уикенда. Мотоциклета бе изпитан за първи път през 2011 г., второ изпитание през 2014 г. и през 2016-2017 г. преминава успешно всички финални изпитания. В него са вложени около 6000 часа труд, за период от 15 години.

Прототипът е създаден на база на Yamaha Trail-Enduro XT 600 (версия 2KF от 1988). Целта не е да се направи мотоциклет с голяма мощност, а такъв с подобрена функционалност, позволяваща промяна на ъгъла на наклона на вилката, в движение. С възможност както за ръчен режим, така и за автоматичен режим, съобразно скоростта на мотоциклета. Идеята на този мотоциклет, е да се изследва влиянието върху стабилността и маневреността му, при промяна на ъгъла на вилката. При голям ъгъл на вилката мотоциклетът е стабилен, но не много маневрен. При малък ъгъл на вилката мотоциклетът е маневрен, но не много стабилен.

Промяната на ъгъла на наклона вилката, на този прототип е в диапазона от 22 градуса до 29 градуса. Вилката на оригиналния мотоциклет XT600  Yamaha е с наклон 28 градуса, без възможност за промяна. Това решение не е прилагано никога досега и представлява световно нововъведение. От самото създаване на мотоциклета през 1890 г., никой голям или малък производител на мотоциклети не е дръзвал да експериментира с промяната на ъгъла вилката по време на каране.

Предницата на прототипа бе изцяло препроектирана, като се започна от белия лист. Запазени са само двигателя и задното окачване на оригиналния мотоциклет. По време на изпитанията се установи че поведението на мотоциклета е много балансирано, много стабилно, елиминирайки по-голямата част от вибрациите и криволиченията. За разлика от оригиналния мотоциклет XT 600, който е нестабилен над 95 км/ч, този прототип бе тестван на скорост 130 км/ч при която запази пълна безопасност.

При аварийно натискане на спирачките, предното окачване на прототипа потъва само с 2 см, спрямо 12 см потъване при оригиналния мотоциклет. Благодарение на това, мотоциклетиста може да запази позицията си на шофиране и ръцете му не се претоварват от прехвърлянето на тежестта, като по този начин има двойна безопасност по отношение на стабилност и пътно поведение.

В следващия брой на списание Moto Club ще разкажем по-подробно за работата на френския изобретател от Русе Силвен Асалит.

Стефан Илиев

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *