Гран При по мотокрос в Благоевград след 20 годишна пауза Гран При по мотокрос в Благоевград след 20 годишна пауза

В Троян миналата седмица приключи финалният кръг на BMU европейския шампионат по мотокрос за сезон 2018 с точната равносметка от спечелени 4 златни, 6 сребърни, 6 бронзови отличия и шампионска отборна титла за България. Седмица по-късно идва времето, в което българските състезатели ще се съсредоточат към националния шампионат, от който остават два кръга.

След близо 20 годишна пауза, Благоевград отново се връща на картата с трасета за мотокрос на България. За първи път градът ще е домакин на състезание от републиканския шампионат и по-точно на 6-ия кръг. Организаторите на състезанието от Община Благоевград и местния клуб ЕърМакс Рейсинг са избрали добре познато място на мотокросистите от близкото минало, на което да разположат новото състезателно трасе и това е региона на село Зелен дол,  само на 5 км от Благоевград. Шефът на клуба домакин Красимир Божурски с гордост обяви, че по трасето се работи денонощно, за да бъде всичко перфектно за този уикенд. През 2017 г. на мотополигон „Зелен дол” се е състояло едно неофициално състезание, но през 2018 г. инфраструктурата на мотополигона е развита, а същинското състезателно трасе е удължено и разширено.

Нещо много важно за публиката! Мотополигон „Зелен дол” се намира в едноименното село в Югозападна България, на 101 км от София посока Благоевград. На последното кръгово кръстовище на АМ ”Струма” (след него пътят свършва) се завива надясно в посока Логодаж. На 1 км от кръговото е мотополигона. Ще има и указателни табели за достигане до трасето.

Още повече, че на това ново за пилотите трасе, някои от тях могат да празнуват шампионски титли кръг преди края на първенството в Айтос. До тогава обаче има още много време и всеки има шанс да спечели максималните 100 т. от 4-те манша във всеки клас. Затова в Благоевград предстои да видим едно много интересно състезание и то във всеки в клас.

При най-малките – МХ65, след старта в Троян  – Енис Байрамов (Дамасцена Алба, КТМ) е с равен брой точки в класирането с Живко Иванов (Панчо Рейсинг Тийм, КТМ). Двамата имат по 184 т. Трети в класирането е румънецът Золтан Ордог с Husqvarna, който спечели шампионската титла в класа през 2017 г., но засега изостава с 41 т. от Байрамов и Иванов. Мирослав Димитров (Марица Рейсинг Тийм, КТМ, 118 т.) показа отлично каране в Троян, но поради травма в началото на сезона изгуби ценни точки през април и май, сега има да наваксва сериозно, ако иска да се върне в челото на таблицата, където обаче се намират Радослав Русев (Мото Екстрийм Русе, КТМ, 130 т.) и Мартин Ангелов (Мото Спорт Сливен, КТМ, 129 т.) съответно 4-и и 5-и.

В клас МХ85, въпреки контузията си, Християн Георгиев (НСА Моторспорт, КТМ, 193 т.), успя на балканското трасе в Троян да запази лидерската си позиция в шампионата, но разликата между него и другия претендент за титлата – Виктор Бориславов (Мото Спорт Варна, КТМ, 187 т.) се стопи до 6 т. в последните две състезания от шампионата. Бориславов е в отлична форма и има реалните шансове за победа на Зелен Дол, но все пак всичко е в ръцете на двамата състезатели и техните отбори.

Трети в класирането за шампионата е домакинът на финалния кръг на шампионата в Айтос – Живко Богданов (МХ Мото, КТМ, 161 т.), който определено ще търси класиране в топ 3. След румънеца Мариус Поповици (КТМ, 142 т.), който заема четвъртото място, се намира още един пилот от Айтос – Радостиин Михайлов (Несебър Мото, Suzuki, 138 т.). Поради технически проблем той не успя да спечели достатъчно точки в Троян, но завърши на 5-о място в първия манш и запази шансове за преследване на топ 3 в шампионата.

При младежите от клас МХ2Junior Хакан Халми (МСК Севлиево, КТМ, 250 т.) е абсолютен лидер в класирането с аванс от 40 точки пред Алекс Димитров (Мото Спорт Варна, КТМ, 210 т.), а трети е Станислав Цеклеов (АИТ Рейсинг тийм, КТМ, 180 т.). В групата на мъжете от клас МХ2, Майкъл Иванов (НСА Моторспорт, КТМ, 250 т.) е безгрешен от началото на шампионата, като в на местна почва в Троян, отново доказа, че е най-бързият пилот в момента в България, спечелвайки всичките четири манша за класовете МХ2 и МХ1, в които участва по време на изминалото състезание. При мъжете Халми заема втората позиция с 220 т. а трети е Алекс Димитров с 190 т. Топ пет на клас МХ2 се допълва от Цеклеов (162 т.), като пети е Виктор Нейчев (Еърмакс Рейсинг, Yamaha, 110 т.)

В групата на 450-кубиковите машини МХ1, Адриан Радуца (Yamaha, 225 т.) ще се опита и тази година да завоюва трета поредна титла в този клас, но надеждата трофея да остане в България лежи на раменете на Тони Цветков (Панчо Рейсинг Тийм, Yamaha 221 т.) като разликата от само 4 т. е пренебрежително малка, а Цветков показва добро темпо и подготовка в последните няколко състезания.

Той има реални шансове за победа, но мотополигона в Зелен дол е нов за всички състезатели и първата обиколка в обновения му вид ще бъде направена едва в събота, което на практика означава, че всички ще стартират на „чисто”, без някой да може да се възползва от предхождащи тренировки и натрупан опит. МХ1 топ пет продължава с третата позиция на Ивелин Манев (Моторейсинг Варна, Kawasaki, 181 т.), Калоян Илиев (МСК Севлиево, Honda, 162 т.) и завършва със Стефан Нейчев (ЕърМакс Рейсинг, Yamaha, 157 т.).

След като спечели шампионската титла в Троян за BMU Европейския шампионат по мотокрос на клас МХ и донесе сериозни точки за отборната победа на ЕърМакс Рейсинг, Мартин Тодоров (Yamaha, 250 т.) този път ще се наложи да поработи на няколко „стана” в Зелен дол като състезател, треньор и организатор, което обаче едва ли ще го разконцентрира в търсене на трета национална титла от клас МХ (2013, 2015). Григор Царев (Джей Ар Си, КТМ, 210 т.) и Юлиян Райчев (Панчо Рейсинг Тийм, Kawasaki) бяха близко до Тодоров в Троян и чакат негова грешка, а третият в класирането на шампионата – Кадир Масар (Велман Моторспорт, Suzuki, 171 т.) загуби ценни точки в Троян, защото очакваше сухо и прашно трасе, и явно образувалата се кал не му се понрави и доведе до слабия резултат.

Дали ще продължи доминацията на Тодоров в Зелен дол ще разберем само там, като ни очаква стандартна програма за шампионата, с тази разлика, че тренировките в събота започват в 12:30, първият състезателен манш на клас МХ е с начален час 16:30, официалното откриване на състезанието е в неделя в 10:30.

Стефан Илиев

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *