Двигателят на малкото Peugeot периодично изръмжава, подобно на млад жребец, чийто юзди са му отнели свободата и го карат нервно да пристъпва. Вдигам поглед и виждам, че “младият жребец” е седнал зад волана и отправя предизвикателни погледи към целия свят. Хубаво, но първо съм със скутер и второ, и по-важно, винаги съм бил против импровизираните гонки по градските улици.

В този момент светва жълто, пежото със свирене на гуми се понася напред и… на следващия светофар отново сме един до друг. Погледът на младежа зад волана е повече от красноречив – “Аз съм недостижим”. Какво пък. Един урок никога не е излишен. Напред – път широк, ограничението е 70 км/ч, но никъде не пише за колко време трябва да ги достигнеш… светва жълто, вече съм се привел леко напред, навивам дясната ръкохватка докрай и отново чувам пронизителното свирене на гуми. Този път малко зад мен.

Стрелката на скоростомера ми достига 80, връщам газта и след миг малкият нервак прелетява край мен. На следващия светофар пак сме заедно, но в погледа му освен учудване, се долавя и малко мисъл. Не ви се вярва? Не разбрах точно за кое – дали, че в погледа на юнака се е появила мисъл, или че с един скутер съм скъсал на старта тунингована 106-ца? Вярно, и двете твърдения звучат невероятно, но… Да караме подред. Аз съм на седалката на стилен бяло-черен Gilera Nexus 500ie. Едноцилиндровият му двигател произвежда 40 к.с. и предлага максимален въртящ момент 43 Нм. За да оставя на старта почти всеки автомобил от средния клас, ми липсва единствено желание. И, може би, дребен елемент на изненада.

Макси-скутерът на италианците притежава всички предимства на двуколесните от този тип. Той е пъргав, маневрен, не харчи много, удобен е не само за ездача, но и за пътника зад него. Центробежният съединител и вариаторната предавка ви освобождават от грижите при големите мотоциклети да мислите на коя предавка сте спрели на светофара и да търсите неутралната, когато вече трябва отново да потегляте. При голямата Gilera практичността е издигната в култ. Под ергономичната седалка има достатъчно пространство за най-необходимия багаж, дори за по-дълго пътуване. От двете страни на ръкохватките са разположени малки жабки, където може да приберете телефона, портфейла или други дребни, но необходими предмети.

За по-студеното време, на нивото на краката има отварящи се жалузи, през които топлият въздух приятно загрява глезените. Контролните прибори ненатрапчиво показват необходимата ви информация. И не само скорост и обороти. Трип-компютърът регистрира максимална и средна скорост, външна температура, разход на гориво и оставащ пробег с наличното в резервоара. Докато пътувате, може да зареждате мобилния си телефон от автономния 12V извод под седалката. Ще кажете “Кой ти го не може. Всичко това го предлагат и повечето по-евтини скутери на пазара.” Така е, но освен всичко това, големият Nexus е създаден за удоволствие. То започва още от първия път, когато попадне в полезрението ви. Стремителното спортно излъчване привлича вниманието с хармоничния си дизайн… Да и това не е уникално. Повече или по-малко и китайците започнаха да правят агресивен дизайн на своите модели. И ето, че идваме до съществената част. Какво ще кажете за едно 300-километрово пътешествие извън града? Пълним резервоара и потегляме. По магистрала “Тракия” стигаме до разклона за Костенец и се впускаме по многобройните завои към Боровец.

Ако дотук не сме имали никакви проблеми (дори при по-висока скорост широкото ветроупорно стъкло предпазва от насрещния поток досадни насекоми), сега кефът продължава. Сравнително големите колела и добре оразмереното окачване държат машината здраво дори в по-острите завои. Спирачките, естествено Brembo, се справят чудесно със задължението си и внушават сигурност. Тя се допълва от интегралното им действие – при задействане само на задната, част от силата се пренасочва към предното колело и така опасността от подхлъзване отзад е много по-малка. Мощният двигател дава известно превъзходство спрямо останалите участници на пътя и в съчетание с малките габарити на скутера, изпреварването и на малкото по-къси прави участъци, е гарантирано сигурно. Е, едноцилиндровият двигател неотменно върви с по-високите си вибрации, но не е болка за умиране. Едно по-рязко спиране ме завари малко неподготвен – тръгнах да се хлъзгам напред по седалката. Толкова бях забравил, че съм със скутер и между краката ми няма резервоар, който обикновено ми служи за опора. Но след това вече бях подготвен и повече изненади нямаше. Привечер се прибрахме в София и почти 300-те километра, останали зад гърба ми, сякаш бях изминал комфортно върху седалката на по-малко туристическо ендуро. Още по-приятно бе, че резервата на горивото продължаваше да не дава признаци на живот.

Със сигурност скутерът няма да ми стане фаворит при извънградски пътувания – липсва ми тръпката от равния режещ звук при рязко повишаване на оборотите на многоцилиндровия двигател и сигурното “заключване” на краката около резервоара при накланяне в завой, но за в града съм го признал. А, ако прекарваш повечето време в бетонната джунгла, макси-скутерът на Gilera е добър вариант и гарантира удоволствие, докато се разтоварваш през уикендите и на по-далечни разстояния.

 
Технически характеристики

Двигател   
Едноцилиндров, четиритактов, 4 клапана SOHS – Piaggio MASTER, с течно охлаждане и електрически стартер
Работен обем, куб. см – 460
Макс. мощност, к.с. при об/мин – 40,1 при 7500
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин – 43,0 при 5500
Диаметър/ход на буталото, мм – 92,0/69,0 mm

Гориво
Безоловен бензин с минимално октаново число 95

Трансмисия
Twist and Go с автоматичен центробежен съединител и безстепенна вариаторна предавка (CVT)

Рама
Стоманена тръбна с шарнирна задна връзка

Предно окачване
Ø 41 mm хидравлична телескопична вилка Kayaba, ход 104 mm

Задно окачване
Прогресивно POWER DRIVE, Kayaba газов амортисьор с натегната пружина, регулира се в 7 позиции

Предна спирачка
Двоен диск инокс с Ø 260 mm и две противоположно действащи работни цилиндърчета, Ø 28-26 mm ляво/дясно (PINZA BREMBO)

Задна спирачка
Дискова инокс с Ø 240 mm, с две противоположно действащи цилиндърчета, Ø 34 mm (PINZA BREMBO)

Размери, мм
Дължина – 2090
Широчина – 765
Междуосие – 1515
Височина на седалката – 780
Сухо маса, кг – 216
Обем на резервоара, л – 15,0
Предна гума – Безкамерна 120/70-15"
Задна гума – Безкамерна 160/60-14"
Емисии – Екологичен стандарт Евро 3
Цена в лв. с ДДС – 9700

 

Moto Club

Няма коментари до момента.

Напишете първи коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *