Финалистите в конкурса „Автомобил на годината -2017“ Финалистите в конкурса „Автомобил на годината -2017“

Тази година сдружение „Прес Авто Клуб – България“ провежда 20-ти юбилеен конкурс за определяне на най‐добрите и най‐добре представените на българския пазар автомобили от различни класове – леки, високопроходими, многофункционални, екологични, премиум и градски.

В събота, на 14 януари, се проведе общият тест драйв на всички коли, които се борят за приза „Автомобил на годината 2017“ в шестте категории. Така, 40-те журналисти, членове на „Прес Авто Клуб – България“, номинираха повече от 60 коли. Голямата част от тях бяха предоставени от вносителите на различните марки за тестове и, въпреки сюрпризите от зимата – дъжд, слънце и сняг в един ден, всичко премина гладко и без инциденти.

На този първи етап от конкурса работата на журналистите е да изберат петте най-добри коли във всяка категория. Или, казано с други думи, да определят финалистите, които ще се включат във втория етап от гласуването. При него регламентът е кристално ясен и точкуването става по много и конкретни критерии – дизайн, задвижване, пътно поведение, сигурност и безопасност, както и може би най-важният – цената и нейното съотношение с качеството и пазарното предлагане. Все пак избираме колата на България, а не на Швейцария или Норвегия, нали?

Официалната церемония за връчването на наградите в конкурса и коронясването на „Автомобилът на годината – 2017“ ще се състои на 19 януари, четвъртък.

Основен партньор на конкурса тази година е OMV. Партньор за пореден път ни е и Уникредит лизинг. И двата етапа се провеждат с любезното домакинство на София Ринг Мол.

 

Тенденциите на българския автомобилен пазар

2017 ще е една от важните години, в които трябва да се очертаят тенденциите за близкото бъдеще. Ще се пренасочим ли към покупка на повече нови коли, ще се повиши ли интересът към алтернативните по-екологични задвижвания, ще се включи ли и държавата в тази битка за по-чист въздух, по-сигурно пътуване и по-малко технически проблеми? Защото българският автомобилен пазар е изключително странен. Вносът и продажбите за година са много големи и неслучайно страната ни е на едно от първите места в Европа по брой на регистрирани коли, спрямо населението. Проблемът е, че почти 90% от реализираните сделки са за употребявани коли, при това в голямата си част на преклонна възраст. Затова градовете ни преливат от предимно стари превозни средства и в същото време се задъхват от газове и мръсотия. И затова столицата ни се нарежда измежду най-мръсните градове в Европа.

Да погледнем статистиката: към края на 2016 година броят на регистрираните леки коли е равен на числото Пи (3,14) в милиони. 40% от тях са абсолютни старци според европейските стандарти – на над 20 години. Общо две трети са над 15 години, само 14% са на възраст под 10 години, а новите – до 5 години – едва 4.4%. Преобладават дизелите, а над 80% от бензиновите всъщност имат монтирани газови уредби.

Афинитет към зелените технологии и алтернативните задвижвания почти не се забелязва. Това може да се обясни с три различни групи доводи. Първият, и за съжаление може би най-важен, е безхаберието на огромната част от нас, българите и абсолютното нехайство към важните неща, които не се отнасят пряко към днешния ден или състоянието на джоба ни. Вторите са свързани с цената на екологично чистите машини. А третите са, че държавата изобщо не се замисля да подпомогне модерната тенденция – няма данъчни облекчения, няма субсидии за възстановяване на част от стойността на екологичните коли към клиентите, каквато беше практиката в много европейски държави. Единственото облекчение в тази посока у нас е микроскопична и е само за ползвателите на електрически коли, които не плащат за паркиране в централните зони на София и големите градове. Но, въпреки отпора на държавата, през отминалата година са регистрирани 2474 хибриди, а електромобилите са 274.

Резултатът: България продължава да се утвърждава като автомобилното гробище на Европа и очевидно това не притеснява никого. Ние може би живеем в единствената страна в света, където при покупка на стар автомобил се плащат по-малко данъци и такси, отколкото за нов. Улиците на София и останалите големи градове са все по-претъпкани от стари коли, които заемат всяка педя пространство, включително градинки и тротоари. Не малка част от тези автомобили не помръдват от местата си с месеци, често семейства имат по 2,3 или 4 автомобила. А когато се движат, те замърсяват повече, предизвикват инциденти и катастрофи, гълтат пари за части и сервиз в пъти повече от новите, съвременни модели. Фактите казват, че тази тенденция си продължава с пълна сила и няма изгледи за промяна на посоката за развитие на автопарка в близко бъдеще.

_AP_2207

Ето и финалните петици в отделните категории:

 

Леки автомобили

Сitroen C3

Mercedes E-класа

Renault Megane

Suzuki Baleno

Volvo S90

 

Мнoгофункционални автомобили

Citroen Jumpy

Great Wall Steed 6

Nissan Navara

Peugeot Expert

Toyota Hilux

 

Crossover автомобили

 

Ford Edge

Jaguar F-Pace

Peugeot 3008

Seat Ateca

Skoda Kodiaq

 

Еко автомобили*

BMW 225xe*

BMW 330e

Hyundai Ioniq

Toyota Prius IV

Volvo XC90 T8 Hybrid

VW e-up*

*Тъй като моделите BMW 225 XE и Volkswagen e-up са на 5-о място с равен брой гласове, предстои балотаж, при който да бъде избран един от двата модела, който да остане в окончателното гласуване.

 

Премиум автомобили

Jaguar F-Pace

Jaguar XF

Lexus RX 450h

Mercedes E-Class

Volvo S90

 

Градски aвтомобили

Audi Q2

Сitroen C3

Hyundai i20 Active

Mini Cabriolet

Suzuki Ignis

Стефан Илиев

Няма коментари до момента.

Напишете първи коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *